Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1939 γεννήθηκε στη Βόρεια Ροδεσία (σημερινή Ζάμπια) ο Mike Harris. Ο Αφρικανός συμμετείχε σε αγώνες formula από τις αρχές των ‘60s, κατακτώντας μάλιστα τον τίτλο στο αντίστοιχο πρωτάθλημα της χώρα του το 1962, οδηγώντας μια παλιά Cooper T53 του Reg Parnell. Με αφορμή τον θρίαμβο αυτόν ταξίδεψε στη Νότια Αφρική στα τέλη της χρονιάς, ώστε να συμμετάσχει στο Grand Prix της F1 καθώς και σε άλλους δύο υποστηρικτικούς αγώνες. Δυστυχώς για τον Harris, οι τρεις αυτές εμφανίσεις κατέληξαν σε εγκατάλειψη. Ένα κλατάρισμα τον άφησε εκτός στο Kyalami, ενώ δεν τερμάτισε στον πρώτο προκριματικό του Westmead. Στο επίσημο Grand Prix στην πίστα του Prince George, εγκατέλειψε με αστοχία στον κινητήρα λίγο πριν το μέσον του αγώνα. Με αφορμή τον θάνατο του Gary Hocking στο Westmead, ο Harris εγκατέλειψε τους αγώνες και διηύθυνε αντιπροσωπείες της Alfa Romeo και της Toyota στη Ροδεσία, μέχρι να εγκατασταθεί οριστικά στη Νότια Αφρική.
Σαν σήμερα το 1975, ο θρυλικός Bobby Unser κατέκτησε τη δεύτερη νίκη του στο Indianapolis 500, σε έναν αγώνα που ολοκληρώθηκε πρόωρα εξαιτίας μιας ξαφνικής νεροποντής στον 174ο γύρο. Επίσης, αυτή ήταν η μοναδική νίκη στο Brickyard για την ομάδα All American Racers του Dan Gurney, ο οποίος είχε τερματίσει δεύτερος ως οδηγός στο event του 1968-1969. Ο νικητής της προηγούμενης χρονιάς Johnny Rutherford τερμάτισε δεύτερος, με τρίτο τον poleman A. J. Foyt. Το μεγαλύτερο στιγμιότυπο του συγκεκριμένου αγώνα καταγράφηκε στον 125ο γύρο, όταν ο Tom Sneva ακούμπησε τροχούς με τον πρωτοεμφανιζόμενο Eldon Rasmussen. Η McLaren M16C του Αμερικανού τούμπαρε βίαια αμέσως μετά την επαφή και έπεσε στον τοίχο της στροφής 2, με τον κινητήρα να αποκόβεται εντελώς από το πλαίσιο και να προκαλεί φωτιά. Ο Sneva τελικά βγήκε από το μονοθέσιο με τη βοήθεια των ανθρώπων της πίστας, αποκομίζοντας ελάχιστους και ασήμαντους τραυματισμούς.
Σαν σήμερα, επίσης το 1975, ο αείμνηστος Niki Lauda εκκίνησε από την pole position στο GP Βελγίου και κατέκτησε μια άνετη νίκη, ξεπερνώντας την Tyrrell του Jody Scheckter και την Brabham του Carlos Reutemann. Η πρωτοπορία για τους πρώτους γύρους ωστόσο εναλλάχτηκε μεταξύ των Vittorio Brambilla και Carlos Pace, οι οποίοι σύντομα βρέθηκαν αντιμέτωποι με μηχανικά προβλήματα και επέτρεψαν στον Αυστριακό οδηγό της Ferrari να αναλάβει οριστικά τα ηνία του αγώνα μέχρι και τον τερματισμό. Ο Brambilla εγκατέλειψε στον 55ο γύρο όταν κατέρρευσε το σύστημα φρένων του, ενώ ο Pace κατρακύλησε στην 8η θέση έχοντας χάσει την τρίτη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων του. Ο πρωταθλητής Emerson Fittipaldi περιορίστηκε επίσης από προβλήματα στα φρένα της McLaren του, ολοκληρώνοντας τον αγώνα μόλις στην 7η θέση.
Σαν σήμερα το 1979 απεβίωσε σε ηλικία 79 χρονών ο Amédée Gordini. Ο Ιταλός, γνωστός στα χρόνια του και με το ψευδώνυμο «Μάγος», συμμετείχε τέσσερις φορές στον 24ωρο αγώνα του Le Mans πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά είχε καθιερωθεί κυρίως ως κατασκευαστής αγωνιστικών αυτοκινήτων της ομώνυμης εταιρείας του. Η μικρή ομάδα του Gordini παρουσιάστηκε στα Grand Prix του νεοσύστατου πρωταθλήματος της F1 από τις αρχές έως τα μέσα των ‘50s, αλλά πολύ σπάνια αποτέλεσε απειλή για τις μεγάλες εργοστασιακές ομάδες της εποχής. Τα καλύτερα αποτελέσματα της Gordini σημειώθηκαν το 1952, με τον Jean Behra να τερματίζει τρίτος στο GP Ελβετίας και τον Robert Manzon να επαναλαμβάνει τον ίδιο τερματισμό στο Spa-Francorchamps, ελάχιστες εβδομάδες αργότερα.
Σαν σήμερα το 1980, ο Johnny Rutherford έγραψε ιστορία στην οβάλ πίστα της Indianapolis καθώς έγινε μόλις ο έκτος τότε οδηγός που στέφθηκε για τρεις φορές νικητής στον περιβόητο αγώνα 500 μιλίων. Ο Αμερικανός άσσος των αγώνων formula εκκίνησε από την pole position με το επαναστατικό Chaparral 2K του ευφυέστατου σχεδιαστή Jim Hall, υπήρξε πρωτοπόρος για 118 γύρους και έκανε μια αψεγάδιαστη εμφάνιση για να κατακτήσει τη νίκη. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε για τρίτη φορά σε τέσσερα χρόνια ο Tom Sneva, ο οποίος είχε εκκινήσει 33ος και τελευταίος με μια εφεδρική McLaren καθώς το βασικό μονοθέσιο είχε καταστραφεί σε μια σύγκρουση στο ζέσταμα, μετά το πέρας των κατατακτηρίων δοκιμών. Παρόλα αυτά ηγήθηκε για λίγο τον αγώνα και ξεπέρασε τον Gary Bettenhausen που είχε εκκινήσει κι εκείνος από πολύ πίσω, στην 32η θέση.
Σαν σήμερα το 1986, ο Nigel Mansell ανέκαμψε από ένα τετακέ στο Bus Stop chicane του Spa-Francorchamps και κέρδισε στο GP Βελγίου, ανοίγοντας λογαριασμό στη σεζόν με τη Williams. Ο ομόσταυλος Nelson Piquet είχε θέσει ξεκάθαρη υποψηφιότητα για τη νίκη ύστερα από μια σειρά ατυχημάτων στην πρώτη στροφή του αγώνα, μέχρι που τέθηκε εκτός με αστοχία στο τούρμπο. Ο Mansell προσπέρασε τον Ayrton Senna πριν τη φάση των pit-stops, χτίζοντας έκτοτε μια ασφαλή διαφορά για τη νίκη χωρίς να απειληθεί. Ο Stefan Johansson της Ferrari ολοκλήρωσε το βάθρο ακολουθούμενος από την έτερη F1/86 του Michele Alboreto, με την παράσταση ωστόσο να κλέβει ο Alain Prost. Ο πρωταθλητής της McLaren υπήρξε ένα από τα θύματα των ευτράπελων στην εκκίνηση και έπρεπε να μπει στα pits για επισκευές. Παρόλο που επέστρεψε στην πίστα με σημαντικά προβλήματα οδηγησιμότητας στην MP4/2C, κατέγραψε τον ταχύτερο γύρο και πήρε τον τελευταίο βαθμό της 6ης θέσης.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 24 Μαΐου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό – INDY 500 SPECIAL
Σαν σήμερα το 1997 διεξήχθη το GP Ισπανίας στη Βαρκελώνη για την F1, με τον Olivier Panis και τη μικρή ομάδα της Prost να κάνουν αίσθηση για ακόμα μια φορά στη σεζόν. Σε μια μέρα όπου τα ελαστικά της Bridgestone αποδείχθηκαν λειτουργικότερα αυτών της Goodyear για τις μεγάλες ομάδες, ο Γάλλος οδηγός εκκίνησε 12ος και μέχρι το τελευταίο σκέλος του αγώνα είχε βρεθεί στη δεύτερη θέση. Άσκησε μεγάλη πίεση στον Jacques Villeneuve και ο ρυθμός του έδειχνε πως σύντομα θα τεθεί επικεφαλής. Τελικά έχασε πάρα πολύ χρόνο στην προσπάθειά του να ντουμπλάρει τους Ralf Schumacher και Eddie Irvine, με τον δεύτερο μάλιστα να αγνοεί παντελώς τις μπλε σημαίες ώστε να πλησιάσει στις θέσεις του βάθρου ο ομόσταυλός του στη Ferrari, Michael Schumacher. Ο Ιρλανδός δέχτηκε ποινή stop/go και τερμάτισε πολύ πίσω, με τον Villeneuve να κατακτά τη νίκη και να πλαισιώνεται στο βάθρο από τους Panis και Jean Alesi.
Σαν σήμερα το 2003, ο Gil de Ferran κατέκτησε τη μοναδική του νίκη στο Indianapolis 500. Ο Βραζιλιάνος οδηγός της Team Penske προσπέρασε στον 169ο γύρο τον νικητή των δύο προηγούμενων χρόνων και ομόσταυλο Hélio Castroneves, στερώντας του την ευκαιρία να γίνει ο πρώτος νικητής στο Brickyard για τρεις σερί χρονιές. Μέχρι και σήμερα εν έτει 2021, η νίκη του de Ferran παραμένει η μοναδική για κινητήρα της Toyota στο συγκεκριμένο event.
Σαν σήμερα, επίσης το 2003, πραγματοποιήθηκε το GP Γαλλίας στην πόλη του Le Mans για τον τέταρτο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Ο αγώνας είχε αρχικά διακοπεί στον 15ο από τους 28 γύρους, εξαιτίας της βροχής που έπληξε το Bugatti Circuit. Με βάση τους νέους αγωνιστικούς κανονισμούς της καινούριας τότε μεγάλης κατηγορίας του MotoGP, ο αγώνας επανεκκινήθηκε και η τελική κατάταξη δεν θα προέκυπτε από τα συνδυασμένα αποτελέσματα των δύο σκελών, αλλά από την κατάταξη με την οποία θα έκλεινε αποκλειστικά το δεύτερο σκέλος του event. Ο Sete Gibernau ξεπέρασε ελάχιστα τον Valentino Rossi στον τερματισμό, ύστερα από μια κακή γραμμή του «Γιατρού» στην τελευταία στροφή, ενώ το βάθρο ολοκλήρωσε ο Alex Barros με την Gauloises Yamaha. Οι Carlos Checa και Troy Bayliss είχαν πτώση και εγκατέλειψαν πριν διακοπεί ο αγώνας με τους Makoto Tamada, John Hopkins και Andrew Pitt να έχουν την ίδια κατάληξη στο δεύτερο, βρεγμένο σκέλος.
Σαν σήμερα το 2008, ο Scott Dixon κυριάρχησε στο Indianapolis 500 και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο θρυλικό event, εκκινώντας από την pole position και έχοντας ηγηθεί τον αγώνα για 115 γύρους. Ο Νεοζηλανδός χρειάστηκε να μονομαχήσει με τον εξαιρετικό Vitor Meira, προσπερνώντας τον τελικά στη τελευταία φάση των pit-stops και στερώντας έτσι από τον Βραζιλιάνο την ευκαιρία για μια ιστορική παρθενική νίκη. Ο αγώνας στο Brickyard για τη συγκεκριμένη χρονιά ήταν ο πρώτος που έλαβε χώρα μετά το τέλος του μακροχρόνιου «split», συμβάλλοντας έτσι στην συμπλήρωση των συμμετοχών από όλους τους οδηγούς του καινούριου IndyCar, καθώς και από ομάδες του παλιού CART/Champ Cars. Μετά την αποτυχία του Phil Giebler να προκριθεί με μια G-Force GF09 της Panoz, το event του 2008 ήταν επίσης το πρώτο που είδε όλους τους συμμετέχοντες στον αγώνα να χρησιμοποιούν το ίδιο πλαίσιο της Dallara IR-05, σηματοδοτώντας έτσι την απαρχή της «ενιαιοποίησης» της διοργάνωσης.
Σαν σήμερα, επίσης το 2008, μια ελαφριά βροχόπτωση προσέφερε έναν ενδιαφέρων αγώνα για το GP Μονακό της F1. Ένα κλατάρισμα που προκλήθηκε ύστερα από μια επαφή με τον τοίχο στην στροφή Tabac του 5ου γύρου φάνηκε να αφήνει εκτός τον Lewis Hamilton, μέχρι που ο Βρετανός ευνοήθηκε από την έγκαιρη είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας. Ο Hamilton άλλαξε ελαστικά και το μονοθέσιό του ανεφοδιάστηκε, παίρνοντας έτσι τα ηνία του αγώνα ύστερα από το pit-stop του Felipe Massa. Ο Βραζιλιάνος οδηγός της Ferrari τερμάτισε τελικά τρίτος, καθώς έχασε άλλη μια θέση στη δεύτερη φάση των pit-stops από τον Robert Kubica. Πιο πίσω, ο Adrian Sutil έδειχνε να οδεύει σε μια αξιόλογη 4η θέση με τη νεοφώτιστη Force India, μέχρι που χτυπήθηκε από την ανεξέλεγκτη έτερη Ferrari του Kimi Räikkönen στο chicane μετά το τούνελ, 10 γύρους πριν τον τερματισμό.
Σαν σήμερα το 2014, ο Ryan Hunter-Reay επικράτησε του Hélio Castroneves στο Indianapolis 500 για 0.060 δευτερόλεπτα και έγινε ο πρώτος Αμερικανός νικητής του event, μετά το 2006 και τον Sam Hornish Jr. Οι Marco Andretti, Carlos Muñoz και Juan Pablo Montoya έκλεισαν την πρώτη πεντάδα της τελικής κατάταξης, με την 6η θέση να καταλήγει στον άσσο του NASCAR και πρωτοεμφανιζόμενο στο IndyCar, Kurt Busch. Ο poleman Ed Carpenter τελικά εγκατέλειψε στον 176ο γύρο, ύστερα από μια σύγκρουσή του με τον James Hinchcliffe στην πρώτη στροφή.
Σαν σήμερα, επίσης το 2014, ο αείμνηστος Jules Bianchi σόκαρε τους πάντες στην F1 καθώς προσέφερε στην παραπαίουσα ομάδα της Marussia μια εντυπωσιακή 9η θέση στο GP Μονακό. Ο αδικοχαμένος Γάλλος είχε εκκινήσει μόλις 21ος και αναρριχήθηκε σταδιακά στην κατάταξη, κάνοντας μάλιστα μια απαιτητική προσπέραση στην Caterham του Kamui Kobayashi στον 36ο γύρο, στη στροφή Rascasse. Εκμεταλλευόμενος μια σειρά εγκαταλείψεων και λαθών άλλων οδηγών, ο Bianchi πήρε την καρό σημαία όντας 8ος με μια ποινή 5 δευτερολέπτων να τον ρίχνει μια θέση κάτω, αλλά να μην αποτρέπει τη σημείωση ενός ιστορικού αποτελέσματος – αυτοί ήταν οι πρώτοι βαθμοί για ρωσική ομάδα στην F1. Πιο μπροστά, ο Nico Rosberg κέρδισε για δεύτερη φορά στο Πριγκιπάτο με την Mercedes, ο ομόσταυλος Lewis Hamilton συμβιβάστηκε με τη δεύτερη θέση ύστερα από δυσκολίες που αντιμετώπισε με την όρασή του, ενώ το βάθρο έκλεισε ο Daniel Ricciardo της Red Bull.