Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1903 διεξήχθησαν για πρώτη φορά δοκιμαστικά ταχύτητας στην παλιά ακτή της Daytona. Ο Βρετανός Alexander Winton κατέγραψε την ταχύτερη τελική προσπάθεια με ταχύτητα 68,18 mph (109,73 km/h) σε απόσταση ενός μιλίου, οδηγώντας ένα Winton Bullet No.1. Ο κινητήρας 17 λίτρων του Bullet είχε τοποθετηθεί εγκάρσια ώστε να μειωθεί το ύψος του αυτοκινήτου.
Σαν σήμερα το 1933 γεννήθηκε στο Notaresco στα ανατολικά της κεντρικής Ιταλίας ο Renato Pirocchi. Ύστερα από ένα επιτυχές πέρασμα στις μικρές κατηγορίες Formula Junior μέχρι τη μετάβαση στα ‘60s, ο Ιταλός συμμετείχε σε πολλά μη-πρωταθληματικά Grand Prix για τη σεζόν του 1961, αλλά απέτυχε να προκριθεί σε πολλαπλές περιπτώσεις. Μια 12η θέση στις Συρακούσες και μια 11η θέση σε έναν μοιρασμένο αγώνα του Zeltweg με τον Lorenzo Bandini αποτέλεσαν τους μοναδικούς τερματισμούς του σε αγώνες τέτοιου είδους. Επίσης, την ίδια χρονιά ο Pirocchi συμμετείχε και σε ένα επίσημο Grand Prix της Formula 1, στη Monza, με μια ιδιωτική Cooper-Maserati T51. Αφού εκκίνησε μόλις 29ος, ολοκλήρωσε τον αγώνα στη 12η και τελευταία θέση, πέντε γύρους πίσω από τον νικητή Phil Hill.
Σαν σήμερα το 1941 γεννήθηκε η μοναδική γυναίκα οδηγός που βαθμολογήθηκε στη Formula 1, η Lella Lombardi. Η Ιταλίδα έτρεξε σε 12 Grand Prix με την March και τη Brabham, τερματίζοντας μάλιστα 6η στο χαοτικό GP Ισπανίας του 1975. Ο αγώνας ολοκληρώθηκε πρόωρα εξαιτίας ενός δυστυχήματος, στο οποίο τραυματίστηκε σοβαρά ο οδηγός Rolf Stommelen και σκοτώθηκαν τέσσερις άνθρωποι της πίστας. Απονεμήθηκαν οι μισοί βαθμοί και η Lombardi πήρε 0.5 βαθμούς. Μετά τη Formula 1 δραστηριοποιήθηκε και σε άλλες μορφές αγώνων, κερδίζοντας μάλιστα σε τρεις αγώνες για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC) με μια Osella-BMW. Ακολούθησαν κάποια σποραδικά περάσματα από τις 24 ώρες του Le Mans και Spa-Francorchamps, το πρωτάθλημα NASCAR και το DTM, με ελάχιστες επιτυχίες.
Σαν σήμερα το 1945 γεννήθηκε στο Urbino ο παλιός βετεράνος των Grand Prix με μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού, Eugenio Lazzarini. Σε μια καριέρα που ξεκίνησε το 1969 και διήρκεσε 15 σεζόν, ο Ιταλός πρωταγωνίστησε κυρίως στις κατηγορίες 50cc και 125cc του παλιού MotoGP, με την πρώτη του νίκη να σημειώνεται στο Assen το 1973 για το GP Ολλανδίας. Ο Lazzarini κατέγραψε συνολικά 27 νίκες έως το 1984 και βγήκε οκτώ φορές δευτεραθλητής, ενώ στέφθηκε τρεις φορές πρωταθλητής – μία φορά στα 125cc (1978, MBA) και δύο στα 50cc (1979-1980, Kreidler).
Σαν σήμερα το 1952 γεννήθηκε ο Didier Pironi, ένας από τους πολλούς ταλαντούχους Γάλλους οδηγούς των ‘70s. Νικητής στο Le Mans με τη Renault το 1978, αγωνίστηκε σε 72 Grand Prix της Formula 1 και, μετά από εντυπωσιακές εμφανίσεις στην Tyrrell και τη Ligier, μεταφέρθηκε στη Ferrari το 1981. Βρέθηκε συμμέτοχος σε μία από τις μεγαλύτερες ενδοοικογενειακές κόντρες, καθώς αγνόησε εντολές της ομάδας κι έκλεψε τη νίκη από τον Gilles Villeneuve, στο GP Σαν Μαρίνο του 1982. Ο Καναδός ομόσταυλος ορκίστηκε να διακόψει κάθε επικοινωνία με τον Γάλλο και τελικά σκοτώθηκε στο Zolder δύο εβδομάδες αργότερα, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να επικρατήσει του Pironi στις κατατακτήριες δοκιμές. Τελικά, η καριέρα του Pironi τερματίστηκε στις ελεύθερες δοκιμές του GP Γερμανίας την ίδια χρονιά, σε μια φρικιαστική σύγκρουση. Το 1986 έκανε κάποια τεστ με την ομάδα της AGS και της Ligier, αλλά επέλεξε να μην επιστρέψει στο πρωτάθλημα.
Σαν σήμερα το 1955, η χωμάτινη πίστα μισού μιλίου της Columbia Speedway φιλοξένησε τον έκτο αγώνα της σεζόν για το NASCAR Grand National Series. Νικητής του event 200 γύρων αναδείχθηκε ο Fonty Flock, ο οποίος οδήγησε ένα Chevrolet BelAir του ιδιοκτήτη Frank Christian. Επρόκειτο για την πρώτη νίκη της Chevrolet στη μεγάλη κατηγορία stock αυτοκινήτων του NASCAR.
Σαν σήμερα το 1958 γεννήθηκε ο Elio de Angelis. Ο χαρισματικός Ιταλός πρωτοεμφανίστηκε στη Formula 1 το 1979 με την Shadow και έτρεξε σε 108 αγώνες, οδηγώντας επίσης για την Lotus και την Brabham. Συνδεδεμένος κυρίως με την ομάδα του Colin Chapman, ο de Angelis κέρδισε μόλις δύο φορές αλλά με εντυπωσιακό στυλ: στην Αυστρία το 1982 και στο Σαν Μαρίνο το 1985. Παρά τα μέτρια στατιστικά του, υπήρξε ένας από τους ταχύτερους της γενιάς του. Το 1986 μεταφέρθηκε στη Brabham αλλά την εκπροσώπησε σε μόλις τέσσερις αγώνες. Κατά τη διάρκεια ενός ιδιωτικού τεστ στο Paul Ricard, η πίσω πτέρυγα της BT55 κατέρρευσε στην ταχύτατη πρώτη στροφή και ο Ιταλός κατέληξε στις μπαριέρες. Οι τραυματισμοί του δεν ήταν σοβαροί, αλλά εξαιτίας της ελλιπούς επίβλεψης της πίστας στο τεστ, το μονοθέσιο παρέμεινε στάσιμο για αρκετά λεπτά και έπιασε φωτιά. Ο de Angelis απεβίωσε λίγες ώρες αργότερα, λόγω παρατεταμένης εισπνοής τοξικών αερίων.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 25 Μαρτίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1960, ο αγώνας 12 ωρών του Sebring έμεινε στην ιστορία για το μποϋκοτάζ της Ferrari και της Porsche. Ο διοργανωτής Alec Ulmann είχε δεσμεύσει όλους τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιήσουν καύσιμα από την εταιρεία Amoco, με αποτέλεσμα οι δύο φίρμες να αποσύρουν τα εργοστασιακά τους αυτοκίνητα λόγω αποκλειστικής συμφωνίας με την Shell και την BP αντίστοιχα. Έτσι, η Ferrari ανέθεσε τα αυτοκίνητά της στην ιδιωτική North American Racing Team του Luigi Chinetti, ενώ η Porsche εμφανίστηκε εκπροσωπούμενη από τον μπροστάρη οδηγό Jo Bonnier. Μεγάλο φαβορί για τη νίκη ήταν η “Birdcage” Maserati Tipo 61 των Stirling Moss/Dan Gurney. Ο Βρετανός είχε μάλιστα πέσει 23ος στην εκκίνηση και τέθηκε επικεφαλής μετά από μόλις δύο γύρους, διατηρώντας την πρωτοπορία μαζί με τον Gurney για 8 ώρες – το αυτοκίνητο τελικά τέθηκε εκτός με αστοχία στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Η πρώτη από τις δύο Porsche του Bonnier βρέθηκε στην πρωτοπορία με 3.5 ώρες να απομένουν και τελικά κέρδισε με τους Hans Herrmann και Olivier Gendebien, για την πρώτη μεγάλη νίκη της γερμανικής φίρμας σε αγώνα αντοχής. Το event δυστυχώς στιγματίστηκε από μια τραγωδία στον 5ο γύρο, με τον άσημο Jim Hughes να βγαίνει εκτός πίστας και να τουμπάρει την Lotus Elite του στην προσπάθεια να αποφύγει έναν φωτογράφο που στεκόταν εκεί με ένα τριπόδι. Τελικά απέτυχε και τον χτύπησε, χάνοντας αμφότεροι τη ζωή τους.
Σαν σήμερα το 1964 γεννήθηκε ο Martin Donnelly. Μετά από μια σχετικά καλή πορεία σε διοργανώσεις της Formula 3000, ο Βρετανός εισήλθε στη Formula 1 το 1989, κάνοντας μια μεμονωμένη εμφάνιση με την Arrows στο GP Γαλλίας. Το 1990 μεταφέρθηκε στην ομάδα της Lotus και παρά τις προσδοκίες που δημιούργησε, η καριέρα του τερματίστηκε πρόωρα και άδοξα στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Ισπανίας. Ο Donnelly έχασε τον έλεγχο στην ταχύτατη στροφή 14 της Jerez και ενεπλάκη σε μια φρικιαστική σύγκρουση. Το μονοθέσιο καταστράφηκε ολοσχερώς και ο Βρετανός αποκόπηκε βίαια από το cockpit, αποκομίζοντας τραύματα στον εγκέφαλο και τους πνεύμονες καθώς και σοβαρότατα κατάγματα στα πόδια του. Τελικά, οι γιατροί κατάφεραν να σώσουν τα άκρα του αλλά ο Donnelly σταμάτησε να αγωνίζεται επαγγελματικά. Για τα επόμενα χρόνια περιορίστηκε σε μικρές αγωνιστικές διοργανώσεις στη Μεγάλη Βρετανία.
Σαν σήμερα το 1966, η Ford σημείωσε την πρώτη από τις τρεις νίκες της στις 12 ώρες του Sebring, με τους Lloyd Ruby και Ken Miles να θριαμβεύουν σε ένα GT40 X-1 Roadster. Ο αγώνας έμεινε στην ιστορία ως ένας από τους πιο ανατρεπτικούς. Ο Dan Gurney προηγείτο με διαφορά δύο λεπτών από τους Miles/Ruby στο δεύτερο εργοστασιακό GT40 και όδευε για την καρό σημαία, αλλά έσπασε ο κινητήρας του στον τελευταίο γύρο. Ο Αμερικανός θρύλος έσπρωξε το αυτοκίνητο μέχρι τη γραμμή τερματισμού, χάνοντας ωστόσο τη νίκη στο τελευταίο λεπτό έπειτα από προσπέραση του Miles. Η προσπάθεια του Gurney αποδείχθηκε μάταιη ούτως ή άλλως, καθώς το πλήρωμα αποκλείστηκε από την κατάταξη εξαιτίας της κίνησης του Gurney να σπρώξει το αυτοκίνητο με τον αγώνα σε εξέλιξη και σε σημείο με σχεδόν μηδαμινή ορατότητα.
-
Κάντε μας like στο facebook
-
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
-
Μπείτε στον server μας στο Discord
Δυστυχώς ο αγώνας στιγματίστηκε και από τραγικά γεγονότα. Αρχικά, στις αρχές της πέμπτης ώρας, ο 32χρονος Bob McLean τούμπαρε άσχημα πάνω σε έναν τηλεφωνικό στύλο, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί κάτω από το φλεγόμενο Ford GT40 Mk.I και να οδηγηθεί σε έναν φρικτό θάνατο. Έπειτα, δύο ώρες πριν τον τερματισμό, ο Mario Andretti έχασε τον έλεγχο στην ευθεία Warehouse και χρειάστηκε να τον αποφύγει ο άσημος Don Wester. Τελικά ο δεύτερος δεν απέφυγε τη σύγκρουση και κατέληξε σε μια μάζα θεατών που κάθονταν σε απαγορευμένο σημείο της στροφής Webster. Τέσσερις έχασαν τη ζωή τους και το δυστύχημα δεν γνωστοποιήθηκε μέχρι την επόμενη μέρα.
Σαν σήμερα το 1989, ο Nigel Mansell κατέκτησε μια απροσδόκητη νίκη στο GP Βραζιλίας και την πίστα της Jacarepaguá. Η Ferrari είχε καινοτομήσει εφαρμόζοντας τη λύση του ημιαυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, αλλά ήρθε αντιμέτωπη με πολλά προβλήματα αξιοπιστίας. Ο Mansell ήταν τόσο πεπεισμένος πως θα εγκαταλείψει που προγραμμάτισε μια πρόωρη πτήση επιστροφής. Τελικά όχι μόνο δεν εγκατέλειψε, αλλά πήρε και τη νίκη. Ο αγώνας ωστόσο χαρακτηρίστηκε από ακόμα περισσότερες εκπλήξεις, με τον δεύτερο Alain Prost να ολοκληρώνει τον αγώνα χωρίς pit stop, χειριζόμενος παράλληλα ένα πρόβλημα στο κιβώτιό του. Τρίτη τερμάτισε η March του ντόπιου Maurício Gugelmin, στο μοναδικό βάθρο του στη Formula 1. Τέλος, πιο πίσω στην τέταρτη θέση τερμάτισε ο Johnny Herbert. Ο Βρετανός της Benetton έκανε μια πραγματικά ηρωική προσπάθεια, έχοντας βρεθεί λίγους μήνες νωρίτερα πολύ κοντά σε ακρωτηριασμό των κάτω άκρων του, μετά από μια φρικιαστική σύγκρουση σε έναν αγώνα στο Brands Hatch για τη Formula 3000.
Σαν σήμερα το 1992 γεννήθηκε ο Stoffel Vandoorne. Ο Βέλγος έκανε πράγματα και θαύματα σε όλες τις μικρές κατηγορίες formula που συμμετείχε και πρωτοεμφανίστηκε στη Formula 1 το 2016, αντικαθιστώντας τον τραυματία Fernando Alonso στη McLaren για το GP Μπαχρέιν. Τελικά τερμάτισε 10ος και βαθμολογήθηκε, κερδίζοντας έτσι μια θέση βασικού οδηγού στην ομάδα για το 2017. Ωστόσο, βρέθηκε αντιμέτωπος με την τεράστια πρόκληση του να έχει ως ομόσταυλο τον Ισπανό πρωταθλητή και η συντριπτική υστέρησή του τον εξέθεσε σημαντικά. Μετά από μια φτωχή συγκομιδή βαθμών μέσα στο 2018 και την απόλυτη επικράτηση του Alonso σε σχεδόν όλους τους τομείς, ο Vandoorne έμεινε εκτός πρωταθλήματος. Μετά από δύο αξιοπρεπέστατους αγώνες σε Spa-Francorchamps και Le Mans με την SMP Racing στην κατηγορία LMP1 του WEC, ο Βέλγος αγωνίζεται συστηματικά πλέον στη Formula E με την ομάδα της Mercedes-Benz.
Σαν σήμερα το 1995 πραγματοποιήθηκε το GP Βραζιλίας, αυτήν τη φορά στην πίστα του Interlagos. Ο Damon Hill της Williams όδευε ολοταχώς για τη νίκη, αλλά ένα πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων λίγο πριν το μέσον του αγώνα τον έθεσε εκτός. Έτσι, ο Michael Schumacher ανέλαβε την πρωτοπορία και κατέκτησε μια άνετη νίκη, αφήνοντας πίσω του την έτερη Williams του David Coulthard και την Ferrari του Gerhard Berger. Ωστόσο, λίγο μετά τον αγώνα, οι Schumacher και Coulthard αποκλείστηκαν από τα τελικά αποτελέσματα λόγω τεχνικής παραβίασης στο υπολειπόμενο δείγμα καυσίμου στα μονοθέσιά τους και η νίκη απονεμήθηκε στον Berger. Τελικά, σε μια απόφαση που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, η FIA αποδέχτηκε την έφεση των δύο ομάδων και ο αποκλεισμός των οδηγών άρθηκε, με τις Benetton και Williams ωστόσο να μην βαθμολογούνται.
Σαν σήμερα το 2000, μετά το φιάσκο με τον αποκλεισμό των Michael Schumacher και David Coulthard, οι δύο οδηγοί τερμάτισαν ξανά στις θέσεις 1 και 2 για το GP Βραζιλίας. Αυτήν τη φορά αποκλείστηκαν τα πέντε από τα πρώτα έξι μονοθέσια, εξαιτίας εκτεταμένης φθοράς των ειδικών ξύλινων πλακών στο πάτωμά τους. Φυσιολογικά, οι τιμωρημένες ομάδες άσκησαν έφεση, επικαλούμενες την φύση του απότομου οδοστρώματος της πίστας. Εν τέλει δικαιώθηκαν όλοι οι οδηγοί εκτός από τον Coulthard, του οποίου η McLaren είχε χαμηλότερη εμπρόσθια πτέρυγα από το επιτρεπόμενο όριο. Έτσι η νίκη κατέληξε οριστικά στον Schumacher, με τον Giancarlo Fisichella δεύτερο και τον Heinz-Harald Frentzen τρίτο. Επίσης, ο νεαρός Jenson Button τερμάτισε 6ος για την Williams και έγινε ο νεότερος τότε οδηγός της Formula 1 που βαθμολογήθηκε.
Σαν σήμερα το 2006 άνοιξε η αυλαία της νέας σεζόν του MotoGP με το GP Ισπανίας, στην πίστα της Jerez. Έχοντας εκκινήσει από την pole position, ο Loris Capirossi αναδείχθηκε νικητής μετά από έναν εμφατικό αγώνα, καταγράφοντας επίσης και τον ταχύτερο γύρο. Ο αναβάτης της Marlboro Ducati ξεπέρασε τις δύο Repsol Honda των Dani Pedrosa και Nicky Hayden, ξεκινώντας τη νέα χρονιά με στυλ.
Σαν σήμερα το 2017, το GP Αυστραλίας φιλοξένησε την πρεμιέρα της σεζόν στη Formula 1, καθώς και την απαρχή των νέων Τεχνικών Κανονισμών. Η νέα αεροδυναμική δυναμική των πλατιών μονοθεσίων σε συνδυασμό με την συντηρητική επιλογή ελαστικών από την Pirelli, οδήγησε σε έναν κατά τ’άλλα αδιάφορο αγώνα. Ο Sebastian Vettel της Ferrari αξιοποίησε την καθυστέρηση του Lewis Hamilton από τον δεύτερο Max Verstappen μετά το δικό του pit stop και προέκτεινε το stint του, παίρνοντας την πρωτοπορία και εν τέλει τη νίκη με το overcut. Ο αγώνας είδε τον Antonio Giovinazzi να κάνει ένα απροσδόκητο ντεμπούτο στη Formula 1 με την Sauber, στη θέση του τραυματία Pascal Wehrlein. Παρά την ελλιπή προετοιμασία του, ο Ιταλός εξέπληξε αρκετούς και τερμάτισε σε μια αξιοπρεπέστατη 12η θέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 2017, η πίστα του Lusail φιλοξένησε την αφετηρία της νέας σεζόν στο MotoGP με το νυχτερινό GP Κατάρ. Εξαιτίας της ακύρωσης των κατατακτηρίων δοκιμών λόγω βροχής, η σχάρα εκκίνησης διαμορφώθηκε από τους ταχύτερους χρόνους των προηγούμενων περιόδων ελεύθερων δοκιμών. Έτσι, η pole position κατέληξε στον Maverick Viñales, ο οποίος έπειτα την μετουσίωσε σε νίκη στην πρώτη του εμφάνιση με τη Yamaha· ο τελευταίος που είχε καταφέρει κάτι τέτοιο ήταν ο Valentino Rossi πίσω στο 2004. Ο Viñales επικράτησε του Andrea Dovizioso για ελάχιστα δέκατα του δευτερολέπτου, με τον “Γιατρό” να ολοκληρώνει το βάθρο.