Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1924 γεννήθηκε στην ανατολική περιφέρεια του Horsley στη Μεγάλη Βρετανία ο Ken Tyrrell, ένας εκ των πιο θρυλικών επικεφαλής ομάδων της Formula 1. Η Tyrrell Racing Organisation κατέγραψε την καλύτερη περίοδο της ιστορίας της στα τέλη των ‘60s και στις αρχές των ‘70s, με μπροστάρη οδηγό τον Jackie Stewart. Ο Βρετανός άσσος είχε κατακτήσει τον τίτλο στη Formula 1 το 1969 (με την ομάδα να συμμετέχει ως Matra International), το 1971 και το 1973. Ωστόσο, στις επόμενες δεκαετίες, παρόλο που η Tyrrell αποτέλεσε ένα σταθερό πεδίο ανάδειξης ικανότατων οδηγών όπως οι François Cevert, Jody Scheckter, Patrick Depailler, Michele Alboreto και Jean Alesi, διένυσε μια σταδιακή πτωτική πορεία. Τελικά ο Ken Tyrrell πούλησε την ομάδα στην British American Racing (BAR) το 1999, χάνοντας την μάχη του με τον καρκίνο τον Αύγουστο του 2001 σε ηλικία 77 χρονών.
Σαν σήμερα το 1949 γεννήθηκε στο Άμστερνταμ ο Boy Hayje. Ο Ολλανδός ξεκίνησε να δραστηριοποιείται κυρίως σε μικρούς αγώνες αυτοκινήτων τουρισμού και εθνικές κατηγορίες Formula Ford, μέχρι να αναρριχηθεί στην F3 και την F5000 στις αρχές των ‘70s χωρίς να εντυπωσιάσει. Το 1976 έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 με μια ιδιωτική Penske PC3, στο GP Ολλανδίας. Παρέμεινε στο πρωτάθλημα για το 1977 και εμφανίστηκε σε έξι Grand Prix με μια March 761 της αδύναμης RAM, παίρνοντας την πρόκριση για τον αγώνα μόλις σε δύο περιπτώσεις. Μάλιστα, ο μοναδικός του τερματισμός σημειώθηκε στο GP Βελγίου και ήταν τόσο αργός που έμεινε πολλούς γύρους πίσω από τον νικητή Gunnar Nilsson, χωρίς έτσι να πάρει καν κατάταξη. Η καριέρα του Hayje στο πρωτάθλημα τερματίστηκε στα τέλη της σεζόν, με τα επόμενα χρόνια να τον βρίσκουν σε μικρές διοργανώσεις με Renault 5 Turbo.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 2 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1970, οι Brian Redman και Jo Siffert επικράτησαν στους ορεινούς δρόμους της Σικελίας στην Ιταλία και κατέκτησαν τη νίκη για το Targa Florio, μοιραζόμενοι μια Porsche 908/03 της JWA. Το αγγλο-ελβετικό δίδυμο επικράτησε της έτερης Porsche της ομάδας, την οποία οδήγησαν οι Pedro Rodríguez και Leo Kinnunen για την επίτευξη του 1-2.
Σαν σήμερα το 1981, η πίστα της Imola φιλοξένησε για πρώτη φορά επίσημο αγώνα Formula 1 με την ονομασία GP Σαν Μαρίνο – είχε ήδη φιλοξενήσει το GP Ιταλίας του 1980 καθώς και πολλούς μη-πρωταθληματικούς αγώνες. Ο αγώνας του 1981 χαρακτηρίστηκε από τις βρόχινες και κρύες καιρικές συνθήκες, με τον αείμνηστο Gilles Villeneuve να εκκινεί από την pole position και να χτίζει αρχικά μια μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους. Ωστόσο έπεσε θύμα του απρόβλεπτου καιρού διότι έκανε ένα άσκοπο pit stop για slick ελαστικά, σε ένα σημείο που η βροχή είχε προσωρινώς σταματήσει. Το λάθος αυτό έφερε στην πρωτοπορία τον ομόσταυλο στη Ferrari Didier Pironi, μέχρι που και εκείνος στάθηκε άτυχος γιατί πάτησε άγαρμπα σε ένα κράσπεδο και προκάλεσε ζημιά σε ένα από τα πλαϊνά κανάλια αέρα ground effect. Τελικά η νίκη κατέληξε στον Nelson Piquet, με δεύτερη την Arrows του Riccardo Patrese και τρίτη τη Williams του Carlos Reutemann.
Σαν σήμερα το 1987, ο Nigel Mansell εκμεταλλεύτηκε την απουσία του ομόσταυλου Nelson Piquet (ο Βραζιλιάνος της Williams είχε τεθεί εκτός λόγω τραυματισμών που αποκόμισε σε μια μεγάλη σύγκρουση στη στροφή Tamburello, στις κατατακτήριες δοκιμές), κατακτώντας τη νίκη στο GP Σαν Μαρίνο. Ο Βρετανός είχε αρχικά εκκινήσει δεύτερος πίσω από τον Ayrton Senna, στην 107η και τελευταία pole position της Team Lotus, προσπερνώντας τον εύκολα στον δεύτερο γύρο. Έκτοτε δεν απειλήθηκε και άφησε αρκετά πίσω του τον Βραζιλιάνο θρύλο, με τον ντόπιο Michele Alboreto να ολοκληρώνει το βάθρο με την Ferrari. Στις πιο πίσω θέσεις, ο Martin Brundle έκανε μια αξιοσημείωτη εμφάνιση και τερμάτισε πέμπτος με μια αργή Zakspeed 871, προσφέροντας στη γερμανική ομάδα τους πρώτους (και τελευταίους) βαθμούς στη σύντομη ιστορία της.
Σαν σήμερα το 1992 ο Nigel Mansell στέφθηκε ξανά νικητής, αυτήν τη φορά στο GP Ισπανίας, συνεχίζοντας το ονειρικό του ξεκίνημα στη σεζόν με την πανίσχυρη Williams. Παρά την βροχή που έκανε την παρουσία της, ο Βρετανός επικράτησε με άνεση για την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του, κατακτώντας το τρίτο του Grand Chelem στη Formula 1. Ο ομόσταυλος Riccardo Patrese έχασε τον έλεγχο στις βρόχινες συνθήκες ενώ προσπαθούσε να ντουμπλάρει αργότερα μονοθέσια, ανοίγοντας δρόμο στον νεαρό Michael Schumacher για τη δεύτερη θέση. Ο Jean Alesi ανέβηκε στο βάθρο μετά από παλικαρίσια εμφάνιση πίσω από το τιμόνι της μετριότατης Ferrari F92A· δέχτηκε ένα αναπάντεχο δώρο από τον Ayrton Senna που εγκατέλειψε μόλις τρεις γύρους πριν τον τερματισμό.
Σαν σήμερα το 2009 πραγματοποιήθηκε το GP Ισπανίας στη Jerez για τον τρίτο σταθμό της σεζόν στο MotoGP. Ο Valentino Rossi κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη χρονιά, παρόλο που ξεκίνησε από τη δεύτερη σειρά εκκίνησης. Οι Dani Pedrosa και Casey Stoner πετάχτηκαν καλύτερα, με τον “Γιατρό” να κολλά πίσω από τον poleman Jorge Lorenzo. Του πήρε δύο γύρους να τον προσπεράσει, καταδιώκοντας έπειτα τους Stoner και Pedrosa για να βρεθεί πρωτοπόρος στον 18ο από τους 27 γύρους. Ο Ισπανός της Repsol Honda τερμάτισε άνετα στη δεύτερη θέση, με τον ενθουσιώδη Αυστραλό της Ducati να ανεβαίνει στο βάθρο της Jerez για πρώτη φορά. Ο Lorenzo είχε μια πτώση καθώς προσπαθούσε να περάσει τον Stoner και εγκατέλειψε, ελάχιστους γύρους πριν τον τερματισμό. Στις εκπλήξεις συγκαταλέχθηκε ο Randy de Puniet με μια τέταρτη θέση ύστερα από έναν ώριμο αγώνα, με πέμπτο τον Marco Melandri σε μια αργή Kawasaki Ninja ZX-RR.
Σαν σήμερα το 2015 διεξήχθη ξανά αγώνας στη Jerez, αυτήν τη φορά για τον τέταρτο σταθμό της σεζόν στο MotoGP. Ο Jorge Lorenzo εκκίνησε από την pole position για πρώτη φορά μετά το GP Σαν Μαρίνο του 2014 και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη Jerez μετά το 2011. Ο Marc Márquez, παρόλο που αγωνίστηκε με ένα ραγισμένο δάχτυλο στο αριστερό του χέρι, τερμάτισε δεύτερος ενώ ο Valentino Rossi έκλεισε το βάθρο – το όγδοο συνεχόμενο στη χρονιά και 200ο στην καριέρα του. Πιο πίσω, ο Andrea Dovizioso εκκίνησε όγδοος αλλά βγήκε εκτός πίστας στον δεύτερο γύρο· τελικά ανέκαμψε για να μπει στη δεκάδα, τερματίζοντας ένατος πίσω από τον Bradley Smith. Ο ομόσταυλος του ‘Dovi’ στην Ducati, Andrea Iannone, εκκίνησε τρίτος αλλά κατετάγη μόλις έκτος.