Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1938, ο John Hindmarsh σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 30 χρονών έπειτα από ένα δυστύχημά του σε μια δοκιμαστική πτήση του πολεμικού αεροσκάφους Hawker Hurricane. Ο Βρετανός, όντας στρατιωτικός πριν μετατεθεί στην Πολεμική Αεροπορία, είχε αγωνιστεί στο Brooklands το 1929 και τερμάτισε 4ος στις 24 ώρες του Le Mans την επόμενη χρονιά. Στο event του 1935 μοιράστηκε μια Lagonda M45 Rapide με τον συμπατριώτη Luis Fontés και μαζί τέθηκαν επικεφαλής του αγώνα έπειτα από 18 ώρες, κατακτώντας μια απροσδόκητη νίκη. Την ίδια χρονιά, ο Hindmarsh ξεκίνησε να εργάζεται ως δοκιμαστής πιλότος αεροπλάνων πραγματοποιώντας τις πρώτες πτήσεις του Hurricane. Την ημέρα του θανάτου του έκανε άλλο ένα τεστ με το αεροσκάφος αυτό κοντά στο Brooklands.
Σαν σήμερα το 1963, έπειτα από πολλά ευτράπελά του στη σεζόν για το NASCAR, ο Junior Johnson κατέκτησε μια εύκολη νίκη στην μικρή και χωμάτινη οβάλ πίστα του Hickory στη Βόρεια Carolina. Είχε εκκινήσει 7ος και προηγήθηκε σε όλο το δεύτερο μισό του αγώνα, αφήνοντας 4 γύρους πίσω τον δεύτερο G. C. Spencer που ισοφάρισε τον καλύτερο τερματισμό της καριέρας του. Ο Bob Welborn κατέλαβε την τρίτη θέση, 13 γύρους πίσω από τον Johnson.
Σαν σήμερα το 1964, ο εμβληματικός John Surtees κέρδισε το GP Ιταλίας της F1 οδηγώντας για την Ferrari, μπροστά στους ενθουσιώδεις tifosi της Monza. Η νίκη τον βοήθησε να θέσει σοβαρή υποψηφιότητα για τον τίτλο, καθώς τα φαβορί Graham Hill και Jim Clark απέτυχαν να τερματίσουν. Ο Surtees είχε εκκινήσει από την pole position, έκανε τον ταχύτερο γύρο και άφησε πάνω από 1 λεπτό πίσω την Cooper-Climax του Bruce McLaren. Η δεύτερη Ferrari του Lorenzo Bandini κατέλαβε την τρίτη θέση, έναν γύρο πίσω. Ο αγώνας αυτός ήταν ο τελευταίος στην καριέρα του Maurice Trintignant, ο οποίος αποσύρθηκε στα 47 του χρόνια. Ο βετεράνος ήταν ο πρώτος Γάλλος που κέρδισε σε Grand Prix του πρωταθλήματος, με τις δύο μοναδικές του νίκες στην F1 να σημειώνονται στο θρυλικό Πριγκιπάτο του Μονακό.
Σαν σήμερα το 1970, ο Clay Regazzoni κατέκτησε την παρθενική του νίκη στην F1 παίρνοντας πρώτος την καρό σημαία στο GP Ιταλίας και την πίστα της Monza, οδηγώντας για την Ferrari μόλις στην πέμπτη του εμφάνιση στο πρωτάθλημα. Ο αγώνας είχε ήδη επισκιαστεί από τον θάνατο του Jochen Rindt, ο οποίος έχασε τη ζωή του στις ελεύθερες δοκιμές της προηγούμενης ημέρας. Η ομάδα της Lotus είχε ήδη αποχωρήσει από το event και η νίκη του Ελβετού Regazzoni δεν πανηγυρίστηκε ιδιαίτερα. Ο Jackie Stewart κατέλαβε την δεύτερη θέση με μια March 701 του Ken Tyrrell, κρατώντας οριακά πίσω την εργοστασιακή Matra MS120 του Jean-Pierre Beltoise.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 5 Σεπτεμβρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα, επίσης το 1970, η οβάλ πίστα του Ontario στην Καλιφόρνια φιλοξένησε για πρώτη φορά έναν αγώνα 500 μιλίων στα πλαίσια του πρωταθλήματος USAC. Με τους Al Unser Sr. και LeeRoy Yarbrough να έχουν ήδη τεθεί εκτός με μηχανικά προβλήματα, η νίκη κρίθηκε ανάμεσα στους Art Pollard και Jim McElreath και τελικά κατέληξε στον δεύτερο, που είχε οδηγήσει μια Coyote-Ford της ομάδας του A. J. Foyt. Οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις του Ontario έχουν μείνει στην ιστορία ως οι μοναδικές που φιλοξένησαν αγώνες για όλες τις μεγάλες διοργανώτριες αρχές του motorsport: το USAC (που τώρα υφίσταται ως IndyCar) για αγώνες μονοθεσίων σε οβάλ πίστες, το NASCAR για αγώνες stock αυτοκινήτων, το NHRA για αγώνες drag και την FiA για (μη-πρωταθληματικά) Grand Prix της F1 και Formula 5000.
Σαν σήμερα το 1987, ο Nelson Piquet συνέχισε τα εκπληκτικά του αποτελέσματα κερδίζοντας στη Monza της Ιταλίας, για το όγδοο συνεχόμενο βάθρο του εκείνη την χρονιά. Παράλληλα, η ομάδα της Williams είχε χαρακτηριστικά ξεκινήσει ένα δικό της σερί νικών, 6 στον αριθμό, από τις αρχές του Ιουλίου και το GP Γαλλίας. Ο Piquet καταδίωκε τον νεαρό συμπατριώτη του, Ayrton Senna, και τελικά βρέθηκε πρωτοπόρος 8 γύρους πριν τον τερματισμό όταν ο Senna πήρε πιο ανοιχτή γραμμή στη στροφή της Parabolica, στην προσπάθειά του να ολοκληρώσει τον αγώνα χωρίς pit stop. Στην τρίτη θέση τερμάτισε η έτερη Williams του Nigel Mansell, με την κορυφή της βαθμολογίας να βρίσκει πλέον τον Piquet 14 βαθμούς μπροστά από τον Senna και 20 από τον Βρετανό ομόσταυλό του.
Σαν σήμερα το 1998, ο θρύλος του NASCAR Jeff Gordon κέρδισε στα 500 μίλια του Darlington και σημείωσε την έκτη νίκη του στους τελευταίους επτά αγώνες της σεζόν. Πλέον βρισκόταν 199 βαθμούς μπροστά από τον Mark Martin και έβαζε πλώρη για τον τρίτο του τίτλο στη μεγάλη κατηγορία του NASCAR. Επίσης, αυτή ήταν η τελευταία φορά που ένας οδηγός σημείωσε 10 νίκες σε μια σεζόν μέχρι και το 2007, όταν το σχετικό ρεκόρ ισοφαρίστηκε από τον μελλοντικό ομόσταυλο του Gordon, Jimmie Johnson. Από το 2007 μέχρι και σήμερα δεν έχει ξανασημειωθεί ανάλογη επίδοση.
Σαν σήμερα, επίσης το 1998, διεξήχθη ένας αγώνας 86 γύρων στο καναδικό σιρκουί πόλης του Vancouver, για τον 15ο σταθμό της σεζόν του πρωταθλήματος CART. Έχοντας κερδίσει ήδη στο Road America τρεις εβδομάδες νωρίτερα, ο Dario Franchitti κατέκτησε την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του με την Reynard 98i της Team Green έπειτα από μια προσπέραση στον Michael Andretti με 7 γύρους να απομένουν. Μάλιστα, ο Σκωτσέζος έγινε τότε ο πρώτος νικητής αγώνα στο CART από την pole position μετά από σχεδόν έναν χρόνο – ο τελευταίος που είχε καταφέρει κάτι αντίστοιχο ήταν ο Alex Zanardi στο Cleveland. Το βάθρο έκλεισε από τον Scott Pruett, ο οποίος δεν έμελλε να τερματίσει ξανά στην πρώτη τριάδα μέχρι το τέλος της θητείας του στο πρωτάθλημα. Ο Zanardi ολοκλήρωσε στην 4η θέση και, έχοντας ήδη χτίσει μια τεράστια βαθμολογική διαφορά από τους υπόλοιπους, στέφθηκε πρωταθλητής για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και απέμεναν ακόμη τέσσερις αγώνες.
Σαν σήμερα το 2009, η πίστα του Misano φιλοξένησε το GP Σαν Μαρίνο του MotoGP, πριν τη σύντομη φθινοπωρινή διακοπή τεσσάρων εβδομάδων ενόψει των τελευταίων τεσσάρων αγώνων της σεζόν. Ο Valentino Rossi, ο οποίος υπήρξε ήδη επικεφαλής σε όλες τις περιόδους ελεύθερων και κατατακτηρίων δοκιμών, εκκίνησε από την pole position αλλά μέχρι τον δεύτερο γύρο είχε ήδη χάσει τρεις θέσεις από τους Dani Pedrosa, Toni Elías και Jorge Lorenzo. Με τον τελευταίο να καθυστερεί πίσω από την Honda Gresini του Elías, ο «Γιατρός» βρήκε την ευκαιρία να τους προσπεράσει λίαν συντόμως και στον 8ο γύρο απαλλάχτηκε και από τον Pedrosa ώστε να τεθεί οριστικά επικεφαλής. Οι επόμενοι γύροι κύλησαν σχεδόν διαδικαστικά, με τον τερματισμό να οδηγεί τον Rossi στην έκτη του νίκη εκείνη τη χρονιά. Ύστερα από την υπέρβασή του στους πρώτους γύρους, ο Elías έπεσε στην 6η θέση και το βάθρο έκλεισε από τους Pedrosa και Lorenzo.
Σαν σήμερα το 2015, έχοντας ήδη κάνει το απόλυτο με τον ταχύτερο χρόνο σε όλες τις περιόδους ελεύθερων και κατατακτηρίων δοκιμών για το GP Ιταλίας, ο Lewis Hamilton κέρδισε τον αγώνα όντας πρωτοπόρος σε όλη τη διάρκειά του και κατέγραψε τον ταχύτερο γύρο – ένα σπανιότατο αγωνιστικό τριήμερο απόλυτης κυριαρχίας. Έτσι, ο Βρετανός πρωταθλητής της Mercedes κατέκτησε το δεύτερο Grand Chelem της καριέρας του και ξεπέρασε για 25 δευτερόλεπτα την Ferrari του Sebastian Vettel. Η έτερη Mercedes του Nico Rosberg τέθηκε εκτός με μόλις τρεις γύρους να απομένουν εξαιτίας ενός σπασμένου κινητήρα. Η τρίτη θέση του βάθρου κρίθηκε σε μια μονομαχία ανάμεσα στους οδηγούς της Williams, Felipe Massa και Valtteri Bottas. Ο πεπειραμένος Βραζιλιάνος κρατήθηκε μπροστά από τον Φινλανδό και ανέβηκε στο βάθρο για 41η και τελευταία φορά στην F1.