F1 – Ποιος έχει το πάνω χέρι στους κινητήρες;

Η F1 είναι ένα σπορ, στο οποίο οι κινητήρες παίζουν τεράστιο ρόλο στην ανταγωνιστικότητα μίας ομάδας, όχι μόνο ένα δυνατό μονοθέσιο.

Από τη στιγμή που η Red Bull κερδίζει στις ευθείες την Mercedes, έχουν ανακύψει αρκετά ερωτήματα: είναι η Honda πλέον το Νο.1; Πώς έχει βρει τόση ισχύ; Είναι ο κινητήρας ή η μειωμένη αεροδυναμική αντίσταση; Και τέλος, που βρίσκονται Ferrari και Renault; Όλες οι απαντήσεις παρακάτω.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 3 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Με το πέρασμα στην υβριδική εποχή, η Mercedes αποτελούσε εξ αρχής το σημείο αναφοράς. Οι 7-φορές πρωταθλητές είχαν πάντα την ισχυρότερη κινητήρια μονάδα. Το 2018 και το 2019 ωστόσο, η Ferrari μετατράπηκε στον “βασιλιά” των ευθειών. Η πανίσχυρη PU της όμως μάλλον δεν ήταν τόσο εντός κανονισμών όσο θα έπρεπε. Με τη γνωστή μυστική συμφωνία μεταξύ των Ιταλών και της FIA, ο κινητήρας της Scuderia μετατράπηκε εν μία νυκτί από τον καλύτερο, στον χειρότερο του grid, δίνοντας τα ηνία ξανά στη Mercedes το 2020. Φτάνοντας όμως στο 2021, οι Γερμανοί έχουν έναν νέο αντίπαλο εξ ανατολής αυτήν τη φορά: τη Honda.

Το μυστικό κρύβεται στο Turbo

Από την αρχή της φετινής σεζόν, η Mercedes έχει να αντιμετωπίσει έναν πολύ δυνατό αντίπαλο όπως είπαμε. Η Honda, παρουσιάζοντας ένα εντελώς νέο κινητήριο σύνολο, κατάφερε να ισοφαρίσει τον γερμανικό κινητήρα σχεδόν σε κάθε σημείο. Μάλιστα στις ευθείες, οι Ιάπωνες έχουν καταφέρει να έχουν την μεγαλύτερη απόδοση ισχύος από τον ηλεκτροκινήτηρα σε σχέση με τους υπόλοιπους. Στο μόνο που πλεονεκτεί καθαρά η Mercedes είναι στην καλύτερη ανάκτηση ενέργειας από την MGU-H.

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με την ανάλυση του GP Στυρίας.

Σύμφωνα με τις αναλύσεις δημοσιογράφων αλλά και ειδικών, το μυστικό της Honda πρέπει να βρίσκεται στο turbo. Μια έξυπνα σχεδιασμένη φτερωτή φαίνεται πως κάνει τη διαφορά, ενώ είναι γνωστό πως το συγκεκριμένο στοιχείο έχουν αναλάβει να σχεδιάσουν και να εξελίξουν οι μηχανικοί της Honda, που ασχολούνται με την κατασκευή κινητήρων για αεροπλάνα από το αντίστοιχο τμήμα της εταιρείας.

Ένα δεύτερο σημείο-κλειδί που έκανε ορατή τη διαφορά, έχει να κάνει με την αλλαγή στο δεύτερο από τους 3 κινητήρες της σεζόν. Η Mercedes έκανε την αλλαγή αυτή στο Μπακού, η Honda έναν αγώνα μετά, στη Γαλλία. Εδώ λοιπόν παρατηρήθηκε κάτι αρκετά εντυπωσιακό: Η Red Bull κέρδιζε συνολικά από όλες τις ευθείες στο Paul Ricard τρία δέκατα σε σχέση με τη Mercedes, ενώ και στο Red Bull Ring κέρδιζε 2,5 δέκατα.

Προέρχονται αυτές οι διαφορές όμως από την ισχύ του κινητήρα;

Photo: Mercedes-AMG

Ισχύς vs αεροδυναμική αντίσταση

Σε συνέχεια του προηγούμενου επομένως, έχουμε τις εξής περιπτώσεις: α) είτε η Honda όντως έχει βρει την περισσότερη ισχύ β) είτε η Red Bull έχει πετύχει μειωμένη αεροδυναμική αντίσταση, είτε γ) συμβαίνουν και τα δύο ταυτόχρονα. Σύμφωνα με τον Christian Horner, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: για όλα ευθύνεται η πίσω αεροτομή της Red Bull.

Ωστόσο, πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τη συγκεκριμένη δήλωση. Παρά το ότι το κάτω φτερό της RB16B είναι μικρότερο, κάτι που σημαίνει μικρότερη αντίσταση, η πίσω αεροτομή της (πλέον) δεν κάμπτεται έντονα, ενώ και λόγω του υψηλού rake του μονοθεσίου, το πίσω μέρος είναι πιο ανυψωμένο σε σχέση με την W12, άρα συγκριτικά η αντίσταση αναμένεται μεγαλύτερη στην RB16B. Επομένως, μάλλον ο κινητήρας της Honda είναι όντως αρκετά δυνατός.

Διαβάστε επίσης: Συνεχίζεται η επιδρομή της Aston Martin στη Red Bull

Από την άλλη, σαφώς και η πίσω αεροτομή παίζει κι αυτή το δικό της ρόλο. Στο Μπακού ο Hamilton χρησιμοποίησε μια πίσω αεροτομή με μικρότερη αντίσταση και ήταν το ίδιο γρήγορος με τις Red Bull. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι είχε και νέο κινητήρα, ενώ η Red Bull έκανε τον 6ο αγώνα με την ίδια PU. Κι αυτό, όπως είπαμε, είχε τεράστια επίδραση στη Γαλλία, όπου η Honda έφερε την δική της αναβάθμιση και κέρδιζε 3 δέκατα στις ευθείες.
Ως τώρα δεν έχουμε σαφή εικόνα για το τι ακριβώς ισχύει τελικά.

Υπάρχει όμως ένα στοιχείο που ίσως ρίξει φως στην κατάσταση. Στο Spielberg υπήρχε ένα αυτοκίνητο που στις ευθείες κινούνταν το ίδιο γρήγορα με τις Red Bull, ίσως και γρηγορότερα. Αυτό ήταν η McLaren MCL35M (που έχει κινητήρα Mercedes). Πως εξηγείται αυτό? Πολύ απλά η McLaren έτρεξε με μια πίσω αεροτομή, η οποία με ανοιχτό DRS εμφάνιζε πολύ μικρή αεροδυναμική αντίσταση. Έτσι στις κατατακτήριες η ομάδα από το Woking ήταν μπροστά στις τελικές ταχύτητες. Στον αγώνα όμως, όπου το DRS δεν ήταν ανοικτό, το πλεονέκτημα αυτό δεν υπήρχε.

Αν σκεφτούμε λοιπόν όλα αυτά, φτάνουμε στο συμπέρασμα πως η υπεροχή της Red Bull στην ισχύ οφείλεται εξίσου σε αεροδυναμική και κινητήρα.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Ωμή δύναμη ή μεγάλη αξιοπιστία;

Μια ακόμα παράμετρος που μας βάζει σε δίλημμα είναι το αν η Honda στο δυναμόμετρο περισσότερη ισχύ ή αν βελτίωσε την αξιοπιστία της τόσο ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί πιο ακραίες χαρτογραφήσεις στον κινητήρα.

Σύμφωνα με μετρήσεις τις Mercedes, εκτιμάται πως η Honda εχει βρει επιπλέον 13,6 ίππους. Οι Γερμανοί έκαναν αυτή τη διαπίστωση συγκρίνοντας τους Yuki Tsunoda και Pierre Gasly. Ο Ιάπωνας χρησιμοποιεί από την Ίμολα κιόλας τον δεύτερο κινητήρα του, λόγω του ατυχήματος στις κατατακτήριες. Ο κινητήρας αυτός πρακτικά είναι πανομοιότυπος με τον κινητήρα που χρησιμοποιούσε ο Gasly μέχρι το Μπακού, αφού η πρώτη αναβάθμιση ήρθε στη Γαλλία. Έτσι στο Paul Ricard πραγματοποιήθηκαν αυτές οι μετρήσεις και έγινε η παραπάνω εκτίμηση (όλα αυτά είναι δεδομένα GPS και κάνεις δεν γνωρίζει πραγματικά την ισχύ πέρα από τον ίδιο τον κατασκευαστή).

Δείτε το Νυχτερινό GP Μονακό για το Ελληνικό Πρωτάθλημα F1.

Σε αυτήν την περίπτωση η ερώτηση είναι η εξής: αυξήθηκε η ιπποδύναμη καθαρά με την αναβάθμιση ή η αναβάθμιση αφορά την αξιοπιστία και άρα μπορούν να “πιέζονται” περισσότερο οι κινητήρες της Honda; Και σε αυτή την περίπτωση το πιο πιθανό είναι να συμβαίνουν και τα δύο ταυτόχρονα.

Εξάλλου αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο. Μπορεί από του χρόνου να παγώνει η εξέλιξη των κινητήρων, οι αναβαθμίσεις που αφορούν την αξιοπιστία όμως θα συνεχίσουν να επιτρέπονται. Άρα υπάρχει ένας έμμεσος τρόπος οι κατασκευαστές να αντλήσουν απόδοση από τους κινητήρες τους. Μάλιστα, αυτό θα μπορεί να ελεγχθεί, αφού κάθε κατασκευαστής οφείλει να ενημερώνει την FIA για τις αλλαγές που θα κάνει και με τη σειρά της η FIA θα ενημερώνει τους υπόλοιπους. Σε οποιαδήποτε υποψία ότι μια αλλαγή θα αφορά καθαρά την αύξηση ισχύος, θα μπορεί να απορρίπτεται άμεσα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η Honda έχει λόγο να επενδύει στο κομμάτι αξιοπιστία, καθώς είναι ένας τρόπος να αυξήσει την ισχύ του κινητήρα της χωρίς να παρουσιάζει αναβαθμίσεις που αφορούν αποκλειστικά αυτό το κομμάτι.

Photo: Ferrari

Πού βρίσκονται Ferrari και Renault;

Σαφώς πιο πίσω στη μάχη των κινητήρων είναι η Ferrari και η Renault (που προμηθεύει μόνο την Alpine). Πάλι σύμφωνα με μετρήσεις, η Renault βρίσκεται 20 με 25 ίππους πίσω από την τωρινή καλύτερη Honda, ενώ η Ferrari 25 με 30. Ποιοι είναι οι λόγοι γι αυτό; Αρχικά, όσον αφορά τη Renault, οι Γάλλοι έχουν αποφασίσει να παρουσιάσουν έναν εντελώς νέο κινητήρα το 2022. Έτσι, προτίμησαν να επικεντρωθούν σε αυτόν και να μην ασχοληθούν επιπλέον με την εξέλιξη της τωρινής PU.

Η Ferrari από την άλλη, έπρεπε να ξεφύγει από το τέλμα που την έριξε η συμφωνία με την FIA. Έχουν καταφέρει ως τώρα να ανακτήσουν την μισή από τη δυναμικότητα που είχαν το 2019. Με τον κινητήρα του 2022 ελπίζουν να ανακτήσουν και την υπόλοιπη μισή, καθώς τα σημάδια από τις έως τώρα δοκιμές είναι πολύ ενθαρρυντικά.

Συμπερασματικά, η Honda φαίνεται να αποτελεί πλέον την αιχμή του δόρατος. Τόσο σε ισχύ όσο και σε αξιοπιστία, ο κινητήρας των Ιαπώνων είναι ο καλύτερος αυτή τη στιγμή στο grid, πράγμα που επιτρέπει στη Red Bull να διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο μετά από 8 χρόνια. Τη δεδομένη στιγμή μάλιστα οι ταύροι και ο Max Verstappen φαντάζουν ως τα Νο1 φαβορί για την κατάκτηση των τίτλων σε κατασκευαστές και οδηγούς. Η Mercedes όμως δεν έχει πει την τελευταία της λέξη και δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Τα 7 συνεχόμενα double αποτελούν την ξεκάθαρη απόδειξη πως τίποτα δεν έχει τελειώσει. Αντιθέτως, ίσως τώρα αρχίσουν όλα. Οι επόμενοι αγώνες ως την αρχή του καλοκαιρινού διαλείμματος θα απαντήσουν σε μεγάλο βαθμό σε αυτή την ερώτηση.

Δείτε το GP Βελγίου για το Ελληνικό Πρωτάθλημα F1.

Θωμάς Μανώλης

Related Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -

Latest Articles

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με το preview του GP Ρωσίας

Το καθιερωμένο μας ραντεβού στην εκπομπή "Slipstream" συνεχίζεται, με την προσοχή να στρέφεται αυτή τη φορά στις εξελίξεις πριν το GP Ρωσίας.

Ο Hamilton αναγνωρίζει την πίεση του «πρώτου πρωταθλήματος»

Ο Lewis Hamilton πιστεύει πως η ψυχολογική πίεση από τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος έχει αντίκτυπο στον Max Verstappen που κυνηγά το πρώτο του παγκόσμιο...

Ο Capito δεν βλέπει μεγάλη διαφορά δυναμικότητας ανάμεσα σε Russell και Latifi

Ο επικεφαλής της Williams, Jost Capito, πιστεύει πως η απόδοση του Nicholas Latifi είναι πιο κοντά σε αυτή του George Russell απ’ ότι πιστεύει...

Στη Haas το 2022 οι Schumacher και Mazepin

Η Haas ανακοίνωσε πως οι Mick Schumacher και Nikita Mazepin θα συνεχίσουν να οδηγούν για την ομάδα και το 2022, στη νέα εποχή του σπορ.

Η Ferrari φέρνει το νέο κινητήρα στο GP Ρωσίας

Ο Charles Leclerc θα χρησιμοποιήσει νέα μονάδα ισχύος στο GP Ρωσίας, κάτι που θα τον αναγκάσει να εκκινήσει από την τελευταία θέση.