Η Formula 1 εισέρχεται σε μία νέα εποχή το 2022, με τους τεχνικούς κανονισμούς να υποχρεώνουν τις ομάδες να σχεδιάσουν τα μονοθέσιά τους από την αρχή. Η πρώτη εικόνα, συγκεντρωτικά, για όλες τις ομάδες θα υπάρξει στο πρώτο τεστ δοκιμών στη Βαρκελώνη το τριήμερο 23-25 Φεβρουαρίου.
Το 2022 αναμένεται να είναι μία πολύ διαφορετική σεζόν για τη Formula 1, συγκριτικά με τις προηγούμενες. Οι κανονισμοί σε πολλά επίπεδα αλλάζουν, τα μονοθέσια θα έχουν διαφορετική όψη και συμπεριφορά, ενώ αλλαγές υπάρχουν και στις διαδικασίες των αγωνιστικών τριημέρων.
Διαβάστε επίσης: Αιχμές MotoGP κατά Formula 1: «Εμείς δεν θέλουμε τέτοια φινάλε»
Παρακάτω παρουσιάζονται τα 7 σκέλη των αλλαγών ενόψει της ερχόμενης αγωνιστικής περιόδου στη Formula 1.
1) «Πάγωμα» στην εξέλιξη των μονάδων ισχύος
Οι υβριδικές μονάδες ισχύος αποτελούν κομμάτι της Formula 1 εδώ και 8 χρόνια κι έχει υπάρξει αρκετή εξέλιξη. Ωστόσο, οι νέοι κανονισμοί για τους κινητήρες που χρησιμοποιούνται «επιβάλλουν» εξέλιξη μόνο τη φετινή χρονιά και μετά αυτή «παγώνει» μέχρι και το 2025. Το 2026 πρόκειται να υπάρξει νέα διαφοροποίηση στις υβριδικές μονάδες ισχύος, ενώ παράλληλα το καύσιμο θα είναι 100% βιώσιμο. Γι’ αυτό το λόγο, υπήρξε συμφωνία για τις ομάδες να μην υπάρχει εξέλιξη στους κινητήρες στο μεσοδιάστημα πριν τις νέες αλλαγές που θα εφαρμοστούν από το 2026.
Το «πάγωμα» στην εξέλιξη των μονάδων ισχύος δεν σημαίνει πως απαγορεύεται στις ομάδες ν’ ακουμπήσουν εντελώς όλα τα εξαρτήματα. Πιο συγκεκριμένα, η FIA επιτρέπει αλλαγές για λόγους αξιοπιστίας, ασφαλείας, κόστους και άλλες μικρές αλλαγές. Επίσης, ορισμένα μικρά εξαρτήματα των κινητήρων εξαιρούνται από τους περιορισμούς των εγκρίσεων.
Ακούστε την πρώτη εκπομπή Slipstream του 2022 με όλες τις τελευταίες εξελίξεις της Formula 1.
2) Επιστρέφουν τα δύο τεστ δοκιμών
Το 2021, η Formula 1 είχε πολύ περιορισμένο χρόνο δοκιμών. Με δεδομένο το γεγονός πως οι τεχνικοί κανονισμοί έδιναν ελάχιστα περιθώρια για εξέλιξη στις ομάδες, αυτές χρειάζονταν μόλις 3 ημέρες δοκιμών, οι οποίες διεξήχθησαν στην πίστα του Μπαχρέιν. Τα τελευταία χρόνια, η Formula 1 έχει απαγορεύσει τις εκτεταμένες δοκιμές, σε μία προσπάθεια να μειωθεί το κόστος. Τα πράγματα, όμως, είναι εντελώς διαφορετικά για το 2022. Οι πολύ μεγάλες αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς κάνουν μεγαλύτερη την ανάγκη των χειμερινών δοκιμών, με τη Formula 1 να διπλασιάζει τον χρόνο τους, συγκριτικά με το 2021.
Το πρώτο τεστ δοκιμών θα έχει έναν λίγο πιο «ανεπίσημο» χαρακτήρα και θα διεξαχθεί στην πίστα της Βαρκελώνης, το τριήμερο 23-25 Φεβρουαρίου. Η «πρόβα τζενεράλε» των ομάδων θα πραγματοποιηθεί στην πίστα του εναρκτήριου αγώνα, αυτή του Μπαχρέιν, λίγο πριν την έναρξη της σεζόν (10-12 Μαρτίου). Και πάλι ίσως να είναι λίγες, καθώς οι οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους μόλις 3 ημέρες για να εξοικειωθούν με τα νέα μονοθέσια.
3) Πιο αυστηρές οι αεροδυναμικές δοκιμές
Μία ακόμη αλλαγή για την ερχόμενη σεζόν στη Formula 1 είναι η μειωμένη κλίμακα των αεροδυναμικών δοκιμών και, για την ακρίβεια, ο συνδυασμός του χρόνου στην αεροδυναμική σήραγγα αλλά και το CFD (εργαλεία για πρόβλεψη ροής του αέρα). Ο χρόνος μειώνεται κλιμακωτά για τις ομάδες, ανεβαίνοντας από την τελευταία στην πρώτη θέση της περσινής κατάταξής τους.
Οι περιορισμοί επιβάλλονται σε δύο στάδια. Στο πρώτο μισό της σεζόν, ο χρόνος καθορίζεται με βάση την κατάταξη της προηγούμενης σεζόν και στο δεύτερο μισό με βάση την κατάταξη στις 30 Ιουνίου. Επίσης, αλλάζει και ο χρόνος που είναι διαθέσιμος για τις ομάδες. Το 2021 η ομάδα που βρισκόταν στην 5η θέση είχε το 100% του χρόνου για αεροδυναμικές δοκιμές. Όσο ανέβαινε η θέση κάποιας ομάδας χρησιμοποιούσε μέχρι και το 90% του χρόνου, ενώ αυτή που ήταν στην τελευταία θέση είχε το 112% του χρόνου στη διάθεσή της. Από το 2022 αλλάζει η κλίμακα του διαθέσιμου χρόνου. Ο χρόνος κυμαίνεται από το 70% για την Πρωταθλήτρια ομάδα μέχρι και το 115% γι’ αυτή που βρίσκεται στην τελευταία θέση.
Αξιολογούμε τους οδηγούς της Formula 1 για τη σεζόν του 2021.
4) Χαμηλότερο το περιθώριο του budget για τις ομάδες
Η επιθυμία της Formula 1 ήταν να καθιερώσει ένα ανώτατο όριο κόστους για τις ομάδες, σε μία προσπάθεια να φέρει ισορροπία ανάμεσα σε όλο το grid αναφορικά με τα χρήματα που ξοδεύουν οι τελευταίες. Η αρχική εφαρμογή του budget cap ήταν 145 εκατομμύρια δολάρια το 2021, αυτό το ποσό όμως αναμένεται να μειωθεί στις επόμενες χρονιές. Σε ό,τι αφορά το 2022, το όριο έπεσε στα 140 εκατομμύρια δολάρια, όμως υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις οι οποίες μπορούν ν’ αυξήσουν ελαφρώς το όριο. Οι απαιτήσεις, όχι μόνο σε πόρους, αλλά και σε επιπλέον εξαρτήματα είναι μεγάλες, λόγω του μεγάλου πλήθους αγώνων. Κατά συνέπεια, υπάρχει η παραχώρηση πως μετά τους 21 αγώνες, για κάθε αγώνα το όριο αυξάνεται κατά 1,2 εκατομμύρια δολάρια. Επομένως, το ποσό για τους 23 αγώνες του 2022 θα κυμαίνεται στα 142,4 εκατομμύρια δολάρια.
5) Νέα διαμόρφωση των αγωνιστικών τριημέρων
Η συγκεκριμένη αλλαγή δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, όμως έχει τη σημασία της. Η πρόθεση αυτού του τμήματος των τροποποιήσεων έχει να κάνει με την προσπάθεια της Formula 1 να δώσει στο προσωπικό των ομάδων, αλλά και τους οδηγούς, λίγο περισσότερο χρόνο μακριά από τις πίστες. Οι δύο περίοδοι ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής μετακινούνται για το μεσημέρι, ενώ το πρωί θα υπάρχουν οι συνεντεύξεις στα media, οι οποίες αλλάζουν ημέρα (ήταν την Πέμπτη). Ουσιαστικά, οι αγωνιζόμενοι θα χρειάζεται να βρίσκονται στις πίστες για 3 και όχι για 4 ημέρες πλέον.
6) Υποχρεωτικές οι δοκιμές για rookies (πρωτοετείς)
Στις πρόσφατες σεζόν της Formula 1, οι νεαροί οδηγοί αντιμετώπιζαν μεγάλη πρόκληση, καθώς δεν είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν μονοθέσια της «μεγάλης κατηγορίας». Συνεπώς, δεν μπορούσαν να δείξουν αν είναι πραγματικά άξιοι για μία θέση στη Formula 1, καθώς είναι πολύ περιορισμένες οι δοκιμές ανάμεσα στην αγωνιστική περίοδο. Οι ομάδες προαιρετικά έδιναν περιστασιακές ευκαιρίες σε ορισμένους νεαρούς οδηγούς, όμως οι πιο ανταγωνιστικές δεν το έκαναν, γιατί ήθελαν να δώσουν μεγαλύτερη βάση στην εύρεση του σωστού setup.
Η Formula 1 εκφράζει την επιθυμία να δώσει στους Rookies (οδηγούς που δεν έχουν αγωνιστεί στο άθλημα ακόμη) περισσότερες ευκαιρίες. Έτσι, υποχρεώνει τις ομάδες να δώσουν ευκαιρία σε νεαρούς οδηγούς τουλάχιστον σε δύο FP1 μέσα στη σεζόν. Αυτό σημαίνει πως οποιοσδήποτε οδηγός έχει το πολύ μέχρι 2 εκκινήσεις σε αγώνα Formula 1, μπορεί να έχει αυτήν τη δυνατότητα. Οι ομάδες μπορούν να δώσουν ευκαιρία είτε μόνο σ’ έναν οδηγό, είτε σε δύο διαφορετικούς. Είναι, επίσης, ενδιαφέρον να παρατηρηθούν οι επιλογές για τα αγωνιστικά τριήμερα που θα χρησιμοποιηθούν rookies από τις ομάδες στο FP1, καθώς δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός και είναι στην κρίση των ομάδων η τελική απόφαση.
7) Νέα ελαστικά, νέοι κανονισμοί
Τα ελαστικά αλλάζουν για το 2022, με τις ζάντες 18 ιντσών να εμφανίζονται για πρώτη φορά στη Formula 1. Επιπλέον, διαφορετικοί κανονισμοί υπάρχουν σχετικά με τη χρήση τους. Αρχικά, η πρώτη αλλαγή αφορά τις «κουβέρτες» με τις οποίες οι ομάδες διατηρούν τη θερμότητα των ελαστικών στο γκαράζ τους. Η επιτρεπτή θερμοκρασία αλλάζει από τους 100 στους 70 βαθμούς Κελσίου για τα εμπρός και από τους 80 στους 70 για τα πίσω ελαστικά.
Παράλληλα, οι οδηγοί χρειάζεται ν’ ακολουθούν διαφορετική προσέγγιση στους γύρους εξόδου στην πίστα με νέα γόμα, ενώ και η ίδια η Pirelli άλλαξε ελαφρώς την κατασκευή των ελαστικών. Οι πιέσεις των ελαστικών θα μειωθούν και αυτές, με δεδομένη τη μικρότερη πλάγια επιφάνεια της γόμας. Τα ελαστικά γίνονται πιο «δυνατά» (ανθεκτικά), κάτι που σημαίνει πως οι ομάδες έχουν ν’ αντιμετωπίσουν και να κατανοήσουν διαφορετικές παραμέτρους γι’ αυτά.
Η σεζόν ξεκινά επίσημα το τριήμερο 18-20 Μαρτίου με το GP Μπαχρέιν και ο κόσμος της Formula 1 ανυπομονεί να παρακολουθήσει ένα συναρπαστικό πρωτάθλημα.
Δείτε το GP Βραζιλίας για το Ελληνικό Πρωτάθλημα Formula 1.