spot_img

Σαν σήμερα, 15 Μαΐου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1926 γεννήθηκε κοντά στην Στουτγάρδη της Γερμανίας ο Peter Broeker. Κατά την σχολική του ηλικία ταξίδευε διαρκώς σε σχολεία της Νότιας/Βόρειας Αμερικής και Ευρώπης, ανάλογα με τις επαγγελματικές υποχρεώσεις που προέκυπταν για τον πατέρα του. Τελικά σπούδασε στο Nashville των ΗΠΑ και εκεί ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τους αγώνες, οδηγώντας stock αυτοκίνητα σε τοπικά events. Το 1952 εγκαταστάθηκε στον Καναδά και αργότερα ίδρυσε την Stebro, ένα τμήμα μηχανολογίας που παρείχε συστήματα εξατμίσεων. Ο Broeker κατασκεύασε δικά του αυτοσχέδια μονοθέσια για την Formula Junior και το 1963, αποφάσισε να τροποποιήσει το μοντέλο Mk IV σε προδιαγραφές F1 με έναν κινητήρα Ford. Συμμετείχε στο Αμερικανικό GP της ίδιας χρονιάς αλλά ήταν απελπιστικά αργός· τερμάτισε έβδομος, 22 ολόκληρους γύρους πίσω από τον πρωταθλητή Graham Hill. Αφού απέτυχε να κάνει κάτι αξιοπρεπές και στην F2, ο Broeker επέστρεψε τον Καναδά και καθιερώθηκε στην Formula Atlantic μέχρι να αποσυρθεί.

Σαν σήμερα το 1938, ελάχιστες εβδομάδες μετά την ήττα-σοκ της από τον René Dreyfus της Delahaye στους δρόμους του Pau, η Mercedes-Benz ανασυγκροτήθηκε κι έκανε μια εκκωφαντική εμφάνιση στο GP Τρίπολης της Λιβύης. Σε ένα event από το οποίο απουσίασε η Auto Union, οι τρεις ασημένιες W154 μονοπώλησαν τις κατατακτήριες δοκιμές αλλά αυτοί που ηγήθηκαν το πρώτο σκέλος του αγώνα ήταν οι Giuseppe Farina (Alfa Romeo) και Achille Varzi (Maserati). Ωστόσο, τα ιταλικά αυτοκίνητα αποδείχθηκαν πολύ κατώτερα των «Ασημένιων Βελών» και οι Hermann Lang, Manfred von Brauchitsch και Rudolf Caracciola έκαναν άνετα το 1-2-3. Το event δυστυχώς στιγματίστηκε από τον θάνατο των Eugenio Siena και Laszlo Hartmann, οι οποίοι σκοτώθηκαν σε ξεχωριστά δυστυχήματα.

Σαν σήμερα το 1940 γεννήθηκε στο Hyōgo ο αείμνηστος μπροστάρης της Mazda στους αγώνες αντοχής, Yoshimi Katayama. Ο Ιάπωνας είχε αρχικά ξεκινήσει την καριέρα τους στις μοτοσικλέτες το 1961. Ήταν αμέσως επιτυχής και κατέκτησε τον αγώνα All Japan Clubman στην πατρίδα του, κερδίζοντας έτσι θέση αναβάτη στο εργοστασιακό τμήμα της Yamaha. Αφού άφησε την τελευταία για την Suzuki το 1963, έκανε επιτέλους ντεμπούτο στα Grand Prix του παλιού MotoGP. Το 1966 ξεχώρισε στο GP Ιαπωνίας κερδίζοντας τον αγώνα 50cc, ενώ τερμάτισε δεύτερος στα 125cc. Η επόμενη χρονιά ήταν η καλύτερη του Katayama στις μοτοσικλέτες, όπως και η τελευταία του – ολοκλήρωσε στην δεύτερη θέση της βαθμολογίας των 50cc, με νίκες σε Γαλλία και Ολλανδία.

Παρόλο που είχε ακόμη συμβόλαιο με την Suzuki, ο Katayama παραιτήθηκε και μεταπήδησε στα αυτοκίνητα, υπογράφοντας στη Mazda στα τέλη των 1960s. Το 1972 έγραψε ιστορία στο GP Ιαπωνίας του Fuji όταν ξεπέρασε τα ασυναγώνιστα Nissan Skyline με το καινούριο Mazda RX-3 Savannah. Υπήρξε επίσης καθοριστικός κρίκος στο πρόγραμμα αγώνων αντοχής της Mazda από το ξεκίνημά του το 1983. Το όνομά του είναι αδιαμφισβήτητα συνδεδεμένο με την φίρμα αλλά δεν περιορίστηκε μόνο εκεί. Το 1984 είχε οδηγήσει μια Porsche 956 της Team Schuppan, αποκτώντας χρησιμότατες εμπειρίες που μελλοντικά βοήθησαν πάρα πολύ την Mazda. Το 1990 ήταν η τελευταία του χρόνια σε μια καριέρα 30 χρόνων – τερμάτισε 20ος και πρώτος στην κατηγορία του στο Le Mans, μία χρονιά πριν την μυθική νίκη του 787B στο Sarthe. Μετά την απόσυρσή του, ο Katayama ίδρυσε τον δικό του βελτιωτικό οίκο αυτοκινήτων ο οποίος υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 14 Μαΐου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1943 γεννήθηκε στο Walsall της Μεγάλης Βρετανίας ο Alan Rollinson. Με την υποστήριξη του πατέρα του, ο Rollinson απέκτησε το 1962 μια Cooper T59 προδιαγραφών Formula Junior και ύστερα κατέγραψε μερικές αξιόλογες εμφανίσεις. Έτσι, προσέλκυσε το ενδιαφέρον των Bob Gerard και Frank Lythgoe, οι οποίοι του παρείχαν μια Brabham BT16 στην F2. Το 1965, οι ίδιοι επικεφαλής ομάδας τον κάλεσαν στο Silverstone για να τρέξει στο GP Μεγάλης Βρετανίας της Formula 1· ο Rollinson απέτυχε να προκριθεί με την Cooper T71/73 και δεν εμφανίστηκε ξανά σε Grand Prix. Για τα επόμενα χρόνια, ο Βρετανός συνέχισε την πορεία του σε άλλες κατηγορίες formula με τη βοήθεια των Gerard και Lythgoe, ενώ έδωσε το παρόν και σε αγώνες αντοχής με σπορ αυτοκίνητα. Μέχρι και τα 1980s, ο Rollinson ήταν πλέον ένας βετεράνος των αγώνων μονοθεσίων, με πολλές επιτυχίες ανά την υφήλιο σε Formula 2, Formula 3 και Formula 5000.

Σαν σήμερα το 1959 γεννήθηκε στη Βαρκελώνη ο Luis Pérez-Sala. Το δελεαστικό πακέτο χρηματοδότησης χορηγών του Ισπανού οδήγησε στην είσοδό του στη Formula 1 το 1988, όταν η Minardi επέλεξε αυτόν αντί του Stanley Dickens για να πλαισιώσει τον Adrián Campos. Ο Pérez-Sala δυσκολεύτηκε αρκετά να αποδώσει με την αδύναμη M188/M189, μέχρι που τελικά βαθμολογήθηκε για πρώτη και τελευταία φορά το 1989 στο GP Μεγάλης Βρετανίας, με μια έκτη θέση. Μετά την αποτυχία του να προκριθεί στο GP Αυστραλίας (όπου ο ομόσταυλος Pierluigi Martini εκκίνησε τρίτος), ο Ισπανός εγκατέλειψε τη Formula 1. Για τα επόμενα χρόνια δραστηριοποιήθηκε στη διοργάνωση αυτοκινήτων τουρισμού της Ισπανίας και σε αγώνες αντοχής, ενώ εργάστηκε και ως σχολιαστής/αναλυτής αγώνων για την ισπανική τηλεόραση. Βοήθησε στην ανέλιξη νεαρών συμπατριωτών οδηγών όπως ο Jaime Alguersuari και ο Miguel Molina, και για ελάχιστους μήνες του 2011 υπήρξε επικεφαλής στην παραπαίουσα ομάδα της HRT στη Formula 1.

Σαν σήμερα το 1977, οι Jochen Mass και Jacky Ickx μοιράστηκαν την καινούρια Porsche 935/77 της Martini Racing και στέφθηκαν νικητές στον 6ωρο αγώνα αντοχής του Silverstone, για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Το δίδυμο αυτό ξεπέρασε κατά τρεις γύρους την Porsche 935 της Kremer Racing, την οποία οδήγησε ο νικητής της προηγούμενης χρονιάς John Fitzpatrick, αυτή τη φορά μαζί με τον θρύλο Bob Wollek.

Σαν σήμερα το 1983, ο Keke Rosberg κατέκτησε τη δεύτερη νίκη της καριέρας του στη Formula 1 κάνοντας μια φοβερή εμφάνιση στο GP Μονακό. Ο Φινλανδός της Williams έκανε την έξυπνη επιλογή να εκκινήσει με slick ελαστικά σε νωπό οδόστρωμα που στέγνωνε διαρκώς και πήρε την πρωτοπορία με μαεστρία στον δεύτερο γύρο, προσπερνώντας τη McLaren του Alain Prost στη Sainte Devote. Ενώ οι περισσότεροι έμεναν πίσω για να αλλάξουν σε slick σετ ελαστικών, ο Rosberg ξεμάκρυνε από τους πάντες. Ένα πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων του ομόσταυλου Jacques Laffite απέτρεψε τη Williams από τη σημείωση του 1-2, με το βάθρο να κλείνει από τους Nelson Piquet και Prost.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1984 γεννήθηκε ο Sérgio Jimenez. Ο Βραζιλιάνος είχε ξεκινήσει στα καρτ το 1994 και μεταφέρθηκε στα μονοθέσια το 2002, κατακτώντας τον τίτλο ως rookie στη Formula Renault 2.0 της χώρας του χωρίς νίκη αλλά με πολλούς σταθερούς τερματισμούς. Τελικά δεν κατάφερε να ξεχωρίσει ιδιαίτερα στα μονοθέσια και, μετά από περάσματα στο GP2 Series και το A1GP, μεταφέρθηκε από το 2010 σε αυτοκίνητα ποικίλων κατηγοριών. Για χρόνια περιπλανήθηκε στο FIA GT, σε αγώνες αντοχής και sprint του Blancpain GT Series και στο πρωτάθλημα stock αυτοκινήτων της Βραζιλίας, κατακτώντας ελάχιστες νίκες. Ο Jimenez έμεινε στην ιστορία το 2019 ως ο πρώτος πρωταθλητής του Jaguar I-Pace eTrophy, ενός υποστηρικτικού θεσμού της Formula E.

Σαν σήμερα το 1986, ο Elio de Angelis σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 28 χρονών σε ένα τεστ στην πίστα του Paul Ricard, πίσω από το τιμόνι μιας Brabham BT55. Ο δημοφιλής Ιταλός είχε κάνει ντεμπούτο στη Formula 1 το 1979 με την Shadow, αφιερώνοντας τις επόμενες έξι σεζόν του στη Lotus. Σε εκείνη την περίοδο κατέκτησε δύο ανεκτίμητες νίκες – το 1982 επικράτησε του Keke Rosberg στο photo finish του GP Αυστρίας, ενώ το 1985 ήταν ο μοναδικός που δεν έμεινε από καύσιμα στο GP Σαν Μαρίνο και απονεμήθηκε τη νίκη όταν αποκλείστηκε ο Alain Prost. Μετά τον θάνατο του de Angelis, χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι το 1994 για να ξαναδούμε οδηγό να χάνει άδοξα τη ζωή του σε μονοθέσιο Formula 1.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1988, η McLaren-Honda συνέχισε την απόλυτη κυριαρχία της με την MP4/4, με τον Ayrton Senna να συνθλίβει τον ανταγωνισμό σχεδόν σε όλο το τριήμερο του GP Μονακό. Ο Βραζιλιάνος πήρε την pole position με ίσως τον πιο μυθικό γύρο στην ιστορία της Formula 1, ξεπερνώντας τον ομόσταυλο Alain Prost για σχεδόν 1,5 δευτερόλεπτα. Στον αγώνα μάλιστα, ο Prost καθυστέρησε πίσω από την υποδεέστερη Ferrari του Gerhard Berger και η διαφορά από τον πρωτοπόρο Senna εκτοξεύθηκε κατακόρυφα. Ωστόσο, μια απώλεια συγκέντρωσης οδήγησε τον Βραζιλιάνο στις μπαριέρες της στροφής Portier, στον 66ο γύρο. Ο Prost είχε προσπεράσει τον Berger στον 54ο γύρο, τέθηκε επικεφαλής και κατέκτησε μια ανέλπιστη νίκη, με τον Michele Alboreto να ανεβαίνει επίσης στο βάθρο για την Ferrari. Ο Senna είχε κλονιστεί τόσο πολύ που επέστρεψε στο σπίτι του και δεν επικοινώνησε με κανέναν από την ομάδα του, μέχρι το βράδυ της ίδιας ημέρας.

Σαν σήμερα το 1991 απεβίωσε σε ηλικία 68 χρονών ο Fritz Riess. Ο Γερμανός, ο οποίος γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη το 1922, εμφανίστηκε στη σκηνή των αγώνων στα τέλη των ‘40s και έκανε ιδιαίτερη αίσθηση με τις επιδόσεις του στην F2 και τα σπορ αυτοκίνητα. Το 1952 βρέθηκε στην ομάδα της Mercedes-Benz και οδήγησε μία από τις W194 στις 24 ώρες του Le Mans, μαζί με τον βετεράνο Hermann Lang· η τύχη τούς χαμογέλασε στην τελευταία ώρα του αγώνα, όταν ο πρωτοπόρος Pierre Levegh έμεινε εκτός με σπασμένο κινητήρα στην Talbot-Lago. Το 1952, όπως πάρα πολλοί άλλοι Γερμανοί οδηγοί, ο Riess είχε επίσης την τύχη να βρεθεί στο grid ενός Grand Prix της Formula 1 ως εναλλακτική συμμετοχή, λόγω της προσαρμογής του πρωταθλήματος στους κανονισμούς της F2. Συγκεκριμένα, εμφανίστηκε στο GP Γερμανίας με μια Veritas και οδήγησε όμορφα για να τερματίσει έβδομος, πίσω από πέντε Ferrari και μία Gordini.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 1994 πραγματοποιήθηκε το GP Μονακό για τη Formula 1, σε ένα συναισθηματικά μουντό κλίμα ύστερα από τα τραγικά γεγονότα στην Imola δύο εβδομάδες νωρίτερα. Εκτός αυτών, οι ελεύθερες δοκιμές στους δρόμους του Πριγκιπάτου είδαν έναν άλλον οδηγό να στέκεται άτυχος· ο Karl Wendlinger της Sauber είχε ένα πολύ μεγάλο ατύχημα στο Nouvelle chicane και συγκρούστηκε άσχημα στις μπαριέρες. Ο Αυστριακός έπεσε σε κώμα για αρκετές εβδομάδες και η Sauber αποσύρθηκε από το event μαζί με τον Heinz-Harald Frentzen. Τα μονοθέσια στήθηκαν στο grid για τον αγώνα αφήνοντας κενές τις πρώτες δύο θέσεις, ως απόδοση φόρου τιμής στους αδικοχαμένους Ayrton Senna και Roland Ratzenberger. Ο πρωταθλητής Michael Schumacher κατέκτησε εύκολα τη νίκη, με δεύτερο τον Martin Brundle της McLaren-Peugeot και τρίτο τον Gerhard Berger της Ferrari. Πιο πίσω, ο πολύπειρος Michele Alboreto τερμάτισε έκτος με την αδύναμη Minardi M193B και βαθμολογήθηκε για τελευταία φορά στην μακροχρόνια καριέρα του.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2005, η πόλη του Le Mans και το Bugatti Circuit φιλοξένησαν το GP Γαλλίας για τον τέταρτο γύρο της σεζόν στο MotoGP. Ο Valentino  Rossi είχε μια κακή εκκίνηση από την pole position και έπεσε έκτος, αλλά κατάφερε πολύ σύντομα να ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Μέχρι τον ένατο γύρο βρισκόταν στην ουρά του ομόσταυλου και επικεφαλής Colin Edwards, με τον Sete Gibernau της Movistar Honda να κάνει επίσης μια φοβερή εμφάνιση. Ο Ισπανός ανέβασε ρυθμούς στο δεύτερο μισό του αγώνα και βρέθηκε στην τρίτη θέση από έβδομος, προσπερνώντας τον Edwards μαζί με τον «Γιατρό» στην ίδια στροφή στον 21ο γύρο. Οι Rossi και Gibernau προσέφεραν έκτοτε μια μονομαχία που έκοψε την ανάσα, με Ιταλό θρύλο μάλιστα να καταγράφει ρεκόρ πίστας στον τελευταίο γύρο για να επικρατήσει κατά 0.382 δευτερόλεπτα. Ο Edwards τερμάτισε τρίτος για το πρώτο του βάθρο με την Gauloises Yamaha.

Σαν σήμερα το 2011, έλαβε χώρα ακόμα ένας συναρπαστικός και επεισοδιακός αγώνας στο Bugatti Circuit για το πρωτάθλημα του MotoGP. Ο Casey Stoner ολοκλήρωσε ένα εξαιρετικό για εκείνον αγωνιστικό τριήμερο, με μια επιβλητική νίκη. Αρχικά, ο Αυστραλός της Repsol Honda είχε ένα πρόβλημα στον συμπλέκτη του και δεν εκκίνησε καλά από την pole position, αλλά φάνηκε πως μαζί με τον Dani Pedrosa είναι οι ταχύτεροι στην πίστα. Ανέκτησε την πρωτοπορία στον δεύτερο γύρο, με τον ομόσταυλό του να υποχωρεί σε ρυθμό και να τον φτάνει ο αείμνηστος Marco Simoncelli. Μάλιστα, οι δυο τους ακούμπησαν στο σύμπλεγμα στροφών 7-8 του 18ου γύρου, με τον Ισπανό να πέφτει και να σπάει την δεξιά κλείδα του. Ο Ιταλός της Gresini Honda δέχτηκε ποινή διέλευσης από τα pits για την αντικανονική του προσπέραση. Με τους Pedrosa και Simoncelli εκτός, οι άλλες δύο θέσεις του βάθρου καταλήφθηκαν από τους Andrea Dovizioso και Valentino Rossi.

Σαν σήμερα το 2016, το GP Ισπανίας προσέφερε ιστορικές στιγμές στη σύγχρονη εποχή της Formula 1. Αρχικά, τα βλέμματα ήταν ήδη στραμμένα στην ομάδα της Red Bull Racing καθώς ο νεαρός Max Verstappen προβιβάστηκε από την Toro Rosso στη βασική ομάδα, με τον Daniil Kvyat να ακολουθεί αντίθετη πορεία. Στα του αγώνα, η πανίσχυρη Mercedes ήρθε αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες και τραγελαφικές καταστάσεις, διότι οι Lewis Hamilton και Nico Rosberg συγκρούστηκαν στη στροφή 4 του πρώτου γύρου. Ως εκ τούτου, η υπόθεση νίκη κρίθηκε από την έκβαση της μάχης μεταξύ Ferrari και Red Bull. Οι δύο ομάδες μοίρασαν τα πλάνα στρατηγικής στους οδηγούς τους, με τον Verstappen εν τέλει να ευνοείται και να αμύνεται εξαιρετικά του Kimi Räikkönen, σε ένα μονοθέσιο που γνώριζε ελάχιστα. Κατέκτησε έτσι την πρώτη του νίκη στη Formula 1 και είναι πλέον ο νεότερος νικητής αγώνα στην ιστορία του πρωταθλήματος, σε ηλικία 18 χρονών και 228 ημερών.

Σαν σήμερα

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles