spot_img

Σαν σήμερα, 23 Ιουλίου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1911, η Λέσχη Αυτοκίνησης του Sarthe (τωρινή ACO) διοργάνωσε το GP Γαλλίας στην περιοχή του Le Mans, με νικητή να αναδεικνύεται ο ντόπιος Victor Hémery σε ένα Fiat S61. Ο αγώνας αυτός έλαβε χώρα σε μια τριγωνική χάραξη μήκους 55 χιλιομέτρων νότια της πόλης και δυστυχώς αμαυρώθηκε από τον θάνατο του επίσης ντόπιου Maurice Fournier. Ο Γάλλος υπήρξε αρχικός επικεφαλής του αγώνα 12 γύρων σε ένα όχημα της Corre La Licorne, αλλά έχασε τον έλεγχο κοντά στο χωριό της Mulsanne όταν κατέρρευσε η μπροστινή ανάρτηση έπειτα από ένα αναγκαστικό pit stop· το αυτοκίνητο τούμπαρε και ανεφλέγη και ο Fournier σκοτώθηκε ακαριαία, ενώ ο μηχανικός του γλύτωσε με μερικά εγκαύματα και κατάγματα. Το συγκεκριμένο event δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των επίσημων GP Γαλλίας, καθώς αποτέλεσε απλώς μια αναπλήρωση του ακυρωμένου επίσημου αγώνα από την Λέσχη Αυτοκίνησης της Γαλλίας (ACF) εξαιτίας ελλιπούς συμμετοχής.

Σαν σήμερα το 1935 γεννήθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας ο John Cordts, ο οποίος μετανάστευσε στη Σουηδία μόλις στην ηλικία των δύο και έπειτα στο Οντάριο του Καναδά, στα μέσα των ‘50s. Ο Cordts είχε συμμετάσχει στο GP Καναδά της F1 το 1969, στην πίστα του Mosport στην περιοχή του, και οδήγησε μια ιδιωτική Brabham BT23B εκκινώντας μόλις 19ος από τους 20 συμμετέχοντες. Στον αγώνα ήταν ταχύτερος μόνο από τον συμπατριώτη Al Pease –τον οποίο μάλιστα απέκλεισαν οι αγωνοδίκες γιατί ήταν πολύ αργός– και τελικά εγκατέλειψε στον 10ο γύρο με διαρροή λαδιών. Πέραν της εμφάνισης αυτής, ο Cordts υπήρξε επιτυχημένος σε περιφερειακούς αγώνες σπορ αυτοκινήτων της Βόρειας Αμερικής αλλά και της Ιαπωνίας. Αργότερα έγινε σταθερός συμμετέχων στο δημοφιλές πρωτάθλημα Can-Am οδηγώντας αγωνιστικά της McLaren και της Lola έως το 1974, σταματώντας αργότερα την εμπλοκή του με το motorsport για να ζήσει στα δυτικά του Καναδά.

Σαν σήμερα, επίσης το 1935, γεννήθηκε στο Τέξας των Η.Π.Α. ο Jim Hall, ένας βετεράνος οδηγός αγώνων, καινοτόμος σχεδιαστής αυτοκινήτων και ιδρυτής της θρυλικής Chaparral Cars. Ο Hall ξεκίνησε την καριέρα του πίσω από το τιμόνι το 1953 στην ηλικία των 18 και εντυπωσίασε στο ντεμπούτο του στην F1 επτά χρόνια αργότερα, τερματίζοντας 7ος στο Riverside για το Αμερικανικό GP. Αφού τερμάτισε 4ος στο μη-πρωταθληματικό GP Μεξικού, ο Αμερικανός συμμετείχε ως σταθερός συμμετέχων σε όλη τη σεζόν του 1963 με την BRP (British Racing Partnership) και βαθμολογήθηκε δύο φορές, όντας 6ος στο Silverstone και 5ος στο Nürburgring. Είχε ήδη ιδρύσει την Chaparral και την έφερε στις επιτυχίες αρχικά ως οδηγός, κατακτώντας το Αμερικανικό Πρωτάθλημα Αγώνων Δρόμου (USRRC) το 1964 καθώς και τις 12 ώρες του Sebring την επόμενη χρονιά. Ο Hall συνέχισε να απολαμβάνει πολλές διακρίσεις και ως ιδιοκτήτης ομάδας έως τα ‘90s, κυρίως στο IndyCar.

Σαν σήμερα το 1937 γεννήθηκε ο Σουηδός βετεράνος συνοδηγός του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC), Björn Cederberg. Γνωστός και με το παρατσούκλι “Kapten” λόγω του βαθμού που είχε κατά την στρατιωτική του θητεία, ο Cederberg κέρδισε σε 10 events καθοδηγώντας τον Per Eklund και σε άλλα 9 με τον Stig Blomqvist. Η πιο επιτυχημένη πορεία του ωστόσο σημείωσε στο πλάι του αυθεντικού Stig, βοηθώντας τον μάλιστα να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής με την Audi το 1984.

Σαν σήμερα το 1939, μεταξύ των εννέα Mercedes-Benz και Auto Union που εκκίνησαν στο GP Γερμανίας του Nürburgring, μόλις ένα αυτοκίνητο από κάθε φίρμα πήρε τον τερματισμό καθώς όλα τα υπόλοιπα φαβορί επηρεάστηκαν από ατυχήματα και μηχανικά προβλήματα. Ο βετεράνος της Mercedes-Benz, Rudolf Caracciola, οδήγησε προσεκτικά στο ψιλόβροχο και τελικά κατέκτησε την 6η και τελευταία του νίκη μέσα στην πατρίδα του. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε η Auto Union του Hermann Müller, ενώ η τρίλιτρη Maserati 8CTF του Paul Pietsch κατέλαβε την τρίτη θέση έχοντας προηγηθεί για λίγο στην αρχή.

Σαν σήμερα το 1942 γεννήθηκε στην Sion της Ελβετίας ο Jean-Claude Rudaz. Ο Ελβετός ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες Formula Junior στις αρχές των ‘60s και το 1964 αγόρασε μια Cooper-Climax T60, οδηγώντας την αρχικά σε αγώνες αναβάσεων. Την ίδια χρονιά έδωσε το παρόν και σε ελάχιστα μη-πρωταθληματικά Grand Prix, ενώ τον Σεπτέμβριο επιστράτευσε την Cooper του για να συμμετάσχει στο GP Ιταλίας της F1 και έκανε καλές κατατακτήριες δοκιμές, χάνοντας ωστόσο την εκκίνηση διότι έσπασε ο κινητήρας του. Στα τέλη της χρονιάς ξέμεινε από χρήματα αλλά αντικατέστησε τον κινητήρα αυτόν για το 1965, τερματίζοντας τελικά την καριέρα του έπειτα από ένα τεράστιο ατύχημα σε έναν τοπικό αγώνα ανάβασης. Ο Rudaz παρέμεινε ελάχιστα στην Αφρική και εκπαιδεύτηκε στην πιλοτική αεροπλάνων, ιδρύοντας το 1973 στην Ελβετία την αεροπορική εταιρεία Transvalair και διευθύνοντας την ποδοσφαιρική ομάδα της Sion στο διάστημα 1978-1981. Η Transvalair λειτουργεί πλέον ως επιχείρηση διαμετακόμισης φορτίων και προμηθειών.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 22 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1947 γεννήθηκε στο Kristinehamn της Σουηδίας ο Torsten Palm. Όντας ο μικρότερος αδερφός του Gunnar Palm, ενός διάσημου συνοδηγού στους αγώνες rally της εποχής, ακολούθησε αρχικά τα χνάρια του και μάλιστα καθοδήγησε τον ταλαντούχο Simo Lampinen σε μια δεύτερη θέση για το Rally Σουηδίας του 1967. Το 1969, ο Palm ξεκίνησε την πορεία τους αγώνες formula και τη Σκανδιναβική F3 με την Brabham, κάνοντας αμέσως εντύπωση με τις επιδόσεις του. Έτσι, το 1970 και 1971 κατάφερε να στεφθεί πρωταθλητής, δοκιμάζοντας προσωρινά τον εαυτό του στην Βραζιλία και την υπόλοιπη Ευρώπη με πιο μέτρια αποτελέσματα. Το 1975, με αφορμή την διαθεσιμότητα του δεύτερου μονοθεσίου της Hesketh στην F1, ο Palm χρηματοδότησε την συμμετοχή του σε δύο Grand Prix αλλά προκρίθηκε μόνο στο Anderstorp, τερματίζοντας 10ος. Τα χρήματα των χορηγών στέρεψαν στα τέλη της χρονιάς και ο Σουηδός αποσύρθηκε, «μανατζάροντας» ύστερα τον πολλά υποσχόμενο Eje Elgh.

Σαν σήμερα το 1950, η ιστορική πίστα του Zandvoort στην Ολλανδία φιλοξένησε για πρώτη φορά έναν αγώνα προδιαγραφών F1, μη-πρωταθληματικό, στον οποίο κέρδισε ο Louis Rosier με μια Talbot-Lago – ο Γάλλος είχε εκκινήσει 4ος και ξεπέρασε τις τρεις Ferrari των Luigi Villoresi, Alberto Ascari και Peter Whitehead. Ο Rosier έμελλε να κερδίσει ξανά την επόμενη χρονιά, με αποτέλεσμα να προβιβαστεί το event στο επίσημο καλεντάρι το 1952. Έκτοτε, το GP Ολλανδίας φιλοξενήθηκε συνολικά 30 φορές έως το 1985 και προοριζόταν να επιστρέψει στην F1 το 2020, σε μια εκμοντερνισμένη πλέον πίστα του Zandvoort. Ωστόσο, η πανδημία του COVID-19 εξανάγκασε τους διοργανωτές σε παράταση της επιστροφής του event έως το 2021.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1983, ένα ανήκουστο γεγονός γράφτηκε στην ιστορία των μηχανοκίνητων σπορ, με κεντρικό σημείο του ένα αεροπορικό ατύχημα στην μικρή πόλη του Gimli στον Καναδά. Συγκεκριμένα, ένα Boeing 767 της αεροπορικής εταιρείας Air Canada κλήθηκε να πραγματοποιήσει μια πτήση από το Montréal στο Edmonton. Η λεγόμενη «Πτήση 143» δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, καθώς το αεροσκάφος ξέμεινε από καύσιμα εξαιτίας μιας λανθασμένης καταμέτρησης ανεφοδιασμού και εξανάγκασε τους πεπειραμένους πιλότους Bob Pearson και Maurice Quintal να το προσγειώσουν εκτάκτως σε μια παλιά βάση της Καναδικής Πολεμικής Αεροπορίας στο Gimli. Το πρόβλημα ήταν πως η περιοχή χρησιμοποιείτο εδώ και χρόνια ως πίστα αγώνων ταχύτητας σε ένα τμήμα της, με τον εμπρόσθιο μηχανισμό στήριξης του Boeing μάλιστα να καταρρέει στην προσγείωση και να φέρνει την άτρακτο σε σύγκρουση με το έδαφος. Το αεροσκάφος «σύρθηκε» για σχεδόν 2,7 χιλιόμετρα με μεγάλη ταχύτητα, μέχρι τελικά να σταματήσει ελάχιστα μέτρα μακριά από τα όρια της πίστας.

Την στιγμή του συμβάντος, μια σειρά από μικρούς αγώνες καρτ λάμβανε χώρα στην πίστα του Gimli, με τους Pearson και Quintal να αντιμετωπίζουν ψύχραιμα και επιδέξια την κατάσταση ώστε να μην τραυματιστεί σοβαρά κανείς από τους παρευρισκόμενους θεατές, ούτε από τους 61 επιβάτες που βρίσκονταν στο αεροσκάφος. Μέχρι να διευθετηθεί η υπόθεση αποκατάστασης της τάξης στην ευρύτερη περιοχή, οι άνθρωποι της πίστας βοήθησαν στην απόσβεση της φωτιάς που είχε φυσιολογικά ξεσπάσει και δεν δίστασαν να συνεχίσουν το υπόλοιπο αγωνιστικό πρόγραμμα της ημέρας. Χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία που απεικονίζει την προετοιμασία εκκίνησης ενός αγώνα Formula Ford, με το Boeing 767 της Πτήσης 143 να παραμένει περιθωριοποιημένο στο βάθος, σε ένα παράδοξο γεγονός που έχει αφήσει εποχή στα χρονικά του καναδικού motorsport.

Σαν σήμερα το 1989, ο Mauro Baldi κατέκτησε την δεύτερη νίκη του στο Brands Hatch στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC)· αυτήν τη φορά είχε μοιραστεί μια Sauber-Mercedes C9/88 με τον Ιρλανδό Kenny Acheson. Οι δυο τους ξεπέρασαν για ελάχιστα δευτερόλεπτα την Joest Porsche 962C των Frank Jelinski και Bob Wollek, καθώς και την Mercedes των ομόσταυλων Jean-Louis Schlesser και Jochen Mass.

Σαν σήμερα το 2000, ο Alex Barros πήρε οριακά πρώτος την καρό σημαία στην πίστα του Sachsenring και κατέκτησε έτσι τη νίκη για το GP Γερμανίας του παλιού MotoGP, την δεύτερή του στη σεζόν. Ο πεπειραμένος Βραζιλιάνος αναβάτης της Honda Pons χρειάστηκε να προσπεράσει τον εντυπωσιακό rookie Valentino Rossi στον 30ο από τους 31 γύρους του αγώνα, καθώς και να τον κρατήσει πίσω του στο photo finish για μόλις 0.078 δευτερόλεπτα. Το βάθρο έκλεισε από τον Αμερικανό αναβάτη της Suzuki και επικεφαλής της βαθμολογίας Kenny Roberts Jr., ο οποίος τερμάτισε ελάχιστα δέκατα πιο πίσω.

Σαν σήμερα, επίσης το 2000, ο αγώνας 500 μιλίων του Michigan για το πρωτάθλημα CART προσέφερε μια συγκλονιστική μονομαχία για τη νίκη ανάμεσα στον τότε πρωταθλητή Juan Pablo Montoya και τον βετεράνο Michael Andretti. Χαρακτηριστικά, μέσα στους 250 γύρους, η πρωτοπορία είχε αλλάξει χέρια συνολικά 52 φορές και 7 μόνο ανάμεσα στους δύο αυτούς οδηγούς στους τελευταίους 20 γύρους. Σε ένα μελετημένο παιχνίδι εναλλαγής γραμμών και χρήσης του slipstream στην οβάλ πίστα, οι Montoya και Andretti αντάλλαξαν θέσεις σε πολλαπλές περιπτώσεις. Μάλιστα προσπάθησαν, ενώ βρίσκονταν πλάι-πλάι οδεύοντας προς την γραμμή τερματισμού, να πάρουν το slipstream του αργότερου Tarso Marques. Ο Κολομβιανός ήταν αυτός που τελικά επικράτησε στο επικό photo finish, κερδίζοντας τον Andretti για μόλις 0.040 δευτερόλεπτα. Αυτή ήταν η 9η νίκη για τον Montoya στη δημοφιλή διοργάνωση.

Σαν σήμερα, επίσης το 2000, ο Rusty Wallace εκμεταλλεύτηκε την ατυχία του Jeremy Mayfield και πήρε την πρωτοπορία στον τελευταίο γύρο, ώστε να κατακτήσει τη νίκη στον δεύτερο αγώνα 500 μιλίων του Pocono για την μεγάλη κατηγορία του NASCAR. Ο Mayfield βρισκόταν πολύ κοντά στο να κερδίσει ξανά στην διάσημη οβάλ πίστα μετά τον πρώτο αγώνα της 19ης Ιουνίου, αλλά ένα κλαταρισμένο ελαστικό τον έριξε άδοξα στην 10η θέση της τελικής κατάταξης. Έτσι, ο Wallace έμεινε με ελεύθερο δρόμο για την δεύτερη νίκη του στη σεζόν, την πρώτη που κέρδισε πάνω από μία φορά μετά το 1996, μπροστά από τους Jeff Burton και Jeff Gordon.

Σαν σήμερα

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2002, ο αγωνιστικός επικεφαλής David Richards της British American Racing (BAR) ανακοίνωσε την πολυετή συμφωνία του νεαρού Jenson Button με την ομάδα, σε μια συνεργασία που θα ξεκινούσε από το 2003. Έχοντας δυσκολευτεί για δύο χρονιές στην F1 με τις ομάδες των Benetton και Renault, ο ανερχόμενος τότε Βρετανός ξεκίνησε σταδιακά να καθιερώνεται ως ένας μπροστάρης της ομάδας του Brackley. Κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο GP Ουγγαρίας του 2006 με την μετονομασμένη πλέον Honda, η οποία αποχώρισε από το σπορ στα τέλη του 2008. Το αγωνιστικό τμήμα τελικά σώθηκε τον χειμώνα του ίδιου έτους μέσω της εξαγοράς των υποδομών του από τον Ross Brawn και διατηρήθηκε στο grid ως Brawn GP, με κινητήρες της Mercedes-Benz. Ο Button κέρδισε στους 6 από τους πρώτους 7 αγώνες της επόμενης σεζόν και άνοιξε τον δρόμο για έναν απροσδόκητο παγκόσμιο τίτλο.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2006, η κατάμεστη πίστα της Laguna Seca αντίκρισε τον ντόπιο Nicky Hayden ως νικητή για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Ο αείμνηστος Αμερικανός άσσος της Repsol Honda εκκίνησε από το τέλος της δεύτερης σειράς του grid και μετά από δύο μόλις στροφές ήταν ήδη τρίτος, αφιερώνοντας το πρώτο μισό του αγώνα στην καταδίωξη του poleman Chris Vermeulen. Τελικά προσπέρασε τον Αυστραλό της Suzuki στον 17ο από τους 32 γύρους και έπειτα κινήθηκε ανενόχλητος για την τρίτη νίκη της καριέρας του στο MotoGP, δεύτερη στη σεζόν. Ο Hayden «ξέφυγε» πλέον στην κορυφή της βαθμολογίας, βλέποντας τον τότε πρωταθλητή Valentino Rossi να μην τερματίζει λόγω προβλήματος στον κινητήρα του. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η έτερη Repsol Honda του πρωτάρη Dani Pedrosa, με το βάθρο να κλείνει ο μαχητικός Marco Melandri σε μια δορυφορική Fortuna Honda.

Σαν σήμερα

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles