Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1917 γεννήθηκε ο Jean Lucas. Ο Γάλλος από το Le Mans ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες rally αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στα τέλη των 1940s βρέθηκε στο πλευρό του έμπειρου Luigi Chinetti. Μαζί μοιράστηκαν μια Ferrari 166MM σε μεγάλους αγώνες αντοχής και μάλιστα, το 1949 θριάμβευσαν στις 24 ώρες του Spa-Francorchamps. Για ένα διάστημα, ο Lucas ήταν εγκατεστημένος στην Αφρική και βιοποριζόταν από ένα ιχθυοπωλείο, αλλά συνέχισε να συμμετέχει με δικές του Ferrari στο Sarthe. Το 1953 έγινε αγωνιστικός επικεφαλής στην ομάδα της Gordini και το 1955 βρήκε την ευκαιρία να σημειώσει τη μοναδική του εμφάνιση στη Formula 1· αντικατέστησε τον Robert Manzon στο GP Ιταλίας, αλλά εγκατέλειψε με πρόβλημα κινητήρα. Σταμάτησε τους αγώνες το 1957 αλλά παρέμεινε ενεργός στο χώρο του motorsport, δημιουργώντας ένα γαλλικό περιοδικό με θέμα την αυτοκίνηση και εκπαιδεύοντας μελλοντικούς οδηγούς αγώνων όπως οι Harry Schell και Jo Schlesser.
Σαν σήμερα το 1928, ο Frank Lockhart σκοτώθηκε σε ηλικία μόλις 25 χρονών, σε ένα δοκιμαστικό σημείωσης νέου ρεκόρ επίγειας ταχύτητας στην ακτή της Daytona. Ο θρυλικός Αμερικανός ξεκίνησε την καριέρα του στα μέσα της δεκαετίας του ‘20, κάνοντας αίσθηση πίσω από το τιμόνι αυτοκινήτων της Ford με τα οποία επέδειξε εξαιρετικά δείγματα ταχύτητας, απέναντι στα δυνατότερα αυτοκίνητα των Duesenberg και Miller. Η μεγάλη στιγμή του ήρθε το 1926, όταν κατάφερε να στεφθεί νικητής στο περιβόητο Indianapolis 500. Για τους επόμενους μήνες, ο Lockhart καθιερώθηκε στο δυναμικό της Miller και έθεσε ρεκόρ πίστας σχεδόν σε όλους τους αγώνες που παρουσιάστηκε. Παράλληλα κατέγραψε πολλές επιτυχημένες απόπειρες σημείωσης ρεκόρ επίγειας ταχύτητας.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 24 Απριλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1931, ο Δόκτορας Ferdinand Porsche ίδρυσε την Porsche KG, μια εταιρεία αποτελούμενη από «σχεδιαστές και συμβούλους για οχήματα της στεριάς, της θάλασσας και του αέρα». Ένα από τα πρώτα αιτήματα που είχε καταθέσει η γερμανική κυβέρνηση στην εταιρεία ήταν να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τους ανθρώπους, εξού και η ονομασία “Volkswagen” (μτφρ. ως το αυτοκίνητο του λαού). Έτσι γεννήθηκε το Volkswagen Beetle, ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα παραγωγής. Η Porsche 64, η οποία για πολλούς θεωρείται το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε η θρυλική φίρμα που γνωρίζουμε σήμερα, θεμελιώθηκε το 1939 και μοιραζόταν πολλά μηχανικά μέρη με το Beetle.
Σαν σήμερα το 1962 απεβίωσε σε ηλικία 67 χρονών ο Fred Frame, γνωστός για τη νίκη του στο Indianapolis 500 του 1932. Όντας ένας εκ των οδηγών με συστηματική παρουσία στο Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων των ΗΠΑ (AAA) στα τέλη των 1920s και στις αρχές των 1930s, ο Frame δραστηριοποιήθηκε ενεργά στο Brickyard και τελικά θριάμβευσε το 1932. Τότε είχε οδηγήσει ένα προσθιοκίνητο αγωνιστικό της Müler-Hartz, μονομαχώντας στους τελευταίους γύρους με τον Howard Wilcox. Μάλιστα, ολοκλήρωσε τον αγώνα σε μέση ωριαία ταχύτητα άνω των 160 km/h, μόλις ο τέταρτος στην ιστορία τότε που το κατάφερε.
Σαν σήμερα το 1981 γεννήθηκε ο Felipe Massa. Ο Βραζιλιάνος αγωνίστηκε στη Formula 1 στο διάστημα 2002-2017 και έτρεξε σε 269 Grand Prix με τις ομάδες των Sauber, Ferrari και Williams, κερδίζοντας 11 φορές. Ο Βραζιλιάνος έχει μείνει στην ιστορία κυρίως για τον αποκαρδιωτικό τρόπο που στερήθηκε το πρωτάθλημα του 2008, όταν ο Lewis Hamilton προσπέρασε τον Timo Glock στην τελευταία στροφή του τελευταίου γύρου στο GP Βραζιλίας. Επίσης, το 2009 τραυματίστηκε σοβαρά όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από ένα ελατήριο, στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Ουγγαρίας. Ωστόσο, ανέκαμψε θριαμβευτικά για να επιστρέψει στη δράση την επόμενη χρονιά. Μετά τη Formula 1, ο Massa υπήρξε επικεφαλής της Επιτροπής αγώνων καρτ στην FIA και έδωσε το παρόν στη Formula E για δύο σεζόν. Πλέον συνεχίζει την καριέρα του στην πατρίδα του, στην κατηγορία stock αυτοκινήτων.
Σαν σήμερα το 1982, ο Didier Pironi παρανόησε τα team orders της Ferrari και προσπέρασε τον ομόσταυλο Gilles Villeneuve, κατακτώντας τη νίκη στο GP Σαν Μαρίνο. Μόλις 14 μονοθέσια έδωσαν το παρόν, καθώς οι περισσότερες ομάδες της FOCA έκαναν μποϋκοτάζ για την μεροληπτική στάση της FISA απέναντι σε ένα αμφιλεγόμενο πλεονέκτημα που βρήκαν πολλές ομάδες της στην ψύξη του συστήματος φρένων. Ωστόσο, ο αγώνας αποδείχθηκε αξιομνημόνευτος για όσους παρευρέθησαν στις εξέδρες. Η Renault εκκίνησε από την πρώτη σειρά εκκίνησης, με τον René Arnoux να δίνει μια όμορφη μάχη με τις δύο Ferrari πριν τελικά εγκαταλείψει. Το βάθρο ολοκλήρωσε ο Michele Alboreto της Tyrrell, η οποία επέλεξε να δώσει το παρόν στον αγώνα ώστε να διεκπεραιώσει τη συμφωνία της με έναν νέο ιταλικό χορηγό. Στο μεταξύ, η επικοινωνία μεταξύ Pironi/Villeneuve τερματίστηκε ανεπανόρθωτα, με τον Καναδό να χάνει τη ζωή του στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Βελγίου δύο εβδομάδες αργότερα.
Σαν σήμερα το 1985 γεννήθηκε ο Giedo van der Garde. Ο Ολλανδός βρισκόταν στον ευρύτερο χώρο της Formula 1 για χρόνια, κυρίως ως δοκιμαστής στη Spyker και την Force India, μέχρι που πήρε το ντεμπούτο του το 2013 με την αδύναμη Caterham. Το 2014 μεταφέρθηκε στη Sauber και υπήρξε αρχικά αναπληρωματικός οδηγός της, ελπίζοντας πως θα επιστρέψει στο grid το 2015. Τελικά, στα πλαίσια του GP Αυστραλίας, κινήθηκε νομικά κατά της ομάδας διότι φάνηκε πως εκείνη είχε υπογράψει τέσσερις οδηγούς για τα δύο καθίσματά της. Οι δυο μεριές κατέληξαν σε μια συμφωνία αλλά ο van der Garde δεν επέστρεψε στο πρωτάθλημα. Έκτοτε, δραστηριοποιείται ενεργά και με επιτυχία στην κατηγορία LMP2 του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Αντοχής (WEC), έχοντας εκπροσωπήσει κυρίως την G-Drive και την Racing Team Nederland.
Σαν σήμερα το 1990 γεννήθηκε ο Jean-Éric Vergne. Όντας μέλος της Ακαδημίας Οδηγών της Red Bull, ο Γάλλος προβιβάστηκε στη Formula 1 και την δορυφορική Toro Rosso το 2012, μαζί με τον Daniel Ricciardo. Παρόλο που οι επιδόσεις του δεν ήταν ιδιαίτερα ευκαταφρόνητες, η Red Bull Racing επέλεξε τον Αυστραλό και, μετέπειτα, τον Daniil Kvyat για την βασική της ομάδα. Επομένως, ο Vergne άφησε τη Formula 1 στο τέλος του 2014 και δεν επέστρεψε. Ωστόσο, εδώ και χρόνια πλέον αποτελεί μια σταθερή παρουσία στη Formula E, μετρώντας μάλιστα δύο συνεχόμενους τίτλους. Παράλληλα, έχει συμμετάσχει με αξιώσεις στην κατηγορία LMP2 του Ευρωπαϊκού και Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Αντοχής σε πολλούς αγώνες, οδηγώντας κυρίως για την ομάδα της G-Drive.
Σαν σήμερα το 1993, ο “Καθηγητής” Alain Prost κατέκτησε (ακόμα) μία άνετη νίκη με τη Williams, στο GP Σαν Μαρίνο και την Imola. Ο Γάλλος έχασε την πρωτοπορία από τον ομόσταυλο Damon Hill και τον Ayrton Senna αλλά στον 17ο γύρο, μετά την πρώτη φάση των pit stops, ανέκτησε την πρωτοπορία με μια όμορφη διπλή προσπέραση στη στροφή Tosa. Οι Senna και Hill αργότερα εγκατέλειψαν, προβιβάζοντας έτσι τον Michael Schumacher της Benetton και τον Martin Brundle της Ligier στις άλλες δύο θέσεις του βάθρου. Ο JJ Lehto βρισκόταν στην τέταρτη θέση με τη Sauber και ο κινητήρας του παρέδωσε πνεύμα μόλις δύο γύρους πριν το τέλος. Ωστόσο δεν έχασε θέσεις, διότι οι Philippe Alliot και Fabrizio Barbazza που έκλεισαν την βαθμολογούμενη εξάδα ήταν δύο γύρους πίσω από τον Prost όταν ολοκληρώθηκε ο αγώνας.
Σαν σήμερα, επίσης το 1993, γεννήθηκε ο Alex Bowman. Ο Αμερικανός, γνωστός και με το προσωνύμιο “Bowman the Showman”, υπήρξε στα εφηβικά του χρόνια ένας αποτελεσματικότατος οδηγός σε αυτοκίνητα midget, μετρώντας μέχρι το 2010 πολλούς τίτλους σε εθνικό επίπεδο και πάνω από 170 νίκες. Από το 2010 μεταπήδησε στα stock αυτοκίνητα και πειραματίστηκε στο K&N Pro Series West και το ARCA Racing Series, πριν κάνει το βήμα και αναρριχηθεί στο υψηλότερο επίπεδο των αγώνων NASCAR. Το 2013 έκανε μια πλήρη χρονιά στο Nationwide Series (τωρινό Xfinity Series) και από το 2014 συμμετέχει στο κορυφαίο Cup Series. Η καριέρα του άρχισε να φτάνει στο απόγειό της ιδίως από το 2018, όταν η Hendrick Motorsports τον επέλεξε ως αντικαταστάτη του Dale Earnhardt Jr. Έκτοτε, ο Bowman έχει κερδίσει προς ώρας επτά αγώνες και έχει εκκινήσει από την πρώτη σειρά του Daytona 500 πέντε συνεχόμενες φορές – μεταξύ αυτών και δύο pole positions.
Σαν σήμερα το 2001, ο διάσημος βετεράνος των αγώνων Michele Alboreto σκοτώθηκε σε ένα τεστ στο Lausitz της Γερμανίας ενώ προετοιμαζόταν για τον 24ωρο αγώνα του Le Mans με ένα Audi R8 LMP. Εμφανίστηκε στη Formula 1 το 1981 με την ομάδα της Tyrrell και, μόλις έναν χρόνο μετά, κατέκτησε την πρώτη του νίκη κερδίζοντας στο Las Vegas. Το 1983 κέρδισε ξανά σε αμερικανικό έδαφος, αυτήν τη φορά στο Grand Prix Dallas, δίνοντας στην Tyrrell και τον εμβληματικό Cosworth DFV κινητήρα την τελευταία τους νίκη στο πρωτάθλημα. Τα επόμενα χρόνια βρήκαν τον Alboreto να οδηγεί και για τη Ferrari. Μετά το 1988 περιπλανήθηκε σε μικρομεσαίες ομάδες του grid, αλλά δεν πτοήθηκε από την κάκιστη απόδοση που είχαν τα τελευταία του μονοθέσια και συνέχισε να αγωνίζεται έως το 1994. Επίσης έτρεξε στο IndyCar και σε αγώνες αυτοκινήτων τουρισμού, ενώ το 1997 κέρδισε στο Le Mans με την Porsche.
Σαν σήμερα το 2004, στο GP Σαν Μαρίνο, ο Jenson Button εκκίνησε από την πρώτη του pole position στη Formula 1, με τον Juan Pablo Montoya να εμπλέκεται σε συμβάντα με τους δύο αδερφούς Schumacher στον πρώτο γύρο. Αρχικά, επιχείρησε να προσπεράσει τον Michael από την εξωτερική στην Tosa αλλά σπρώχτηκε εκτός πίστας, μπλοκάροντας επιθετικά τον ομόσταυλο Ralf Schumacher καθώς όδευαν προς την στροφή Piratella. Τελικά, ο Michael Schumacher προσπέρασε τον Button στην πρώτη φάση των pit stops και κατέκτησε τη νίκη, με τον Βρετανό δεύτερο και τον Montoya να κλείνει το βάθρο.