Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1902 γεννήθηκε ο Rudolf Schoeller. Ο γεννημένος στο Düren της Γερμανίας Ελβετός συνεργάστηκε με τον συμπατριώτη Rudi Fischer και αγωνίστηκε σε μόλις ένα Grand Prix της Formula 1, το 1952. Είχε οδηγήσει μια Ferrari 212 της Écurie Espadon στο GP Γερμανίας αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει με πρόβλημα στην ανάρτηση. Πέραν από την εμφάνισή του αυτή, ο Schoeller υπήρξε αναπληρωματικός του Peter Hirt στην ομάδα για επιλεγμένους υποστηρικτικούς αγώνες της F2, χωρίς τελικά να οδηγήσει εκεί. Στο τέλος της χρονιάς αγόρασε την ομάδα του Fischer και την μετονόμασε σε Ecurie Suisse. Παράλληλα, επέλεξε να αποσυρθεί από την οδήγηση και ανέλαβε τη διεύθυνση του τμήματος, αφήνοντας έτσι τα μονοθέσια της Ferrari στον Fischer και τον Kurt Adolff ώστε να τα αξιοποιήσουν κυρίως σε αγώνες αναβάσεων στην Ελβετία. Πολύ σύντομα, ο Schoeller απέκτησε χρήματα πουλώντας τα αγωνιστικά στους αδερφούς και συλλέκτες αυτοκινήτων, Hans και Fritz Schlumpf.
Σαν σήμερα το 1908 γεννήθηκε ο Κόμης Carlo Felice Trossi στο προγονικό του κάστρο στην πόλη Biella της Ιταλίας. Γνωστός και ως ο πρώτος πρόεδρος της Scuderia Ferrari όταν αυτή ιδρύθηκε το 1929, ο Trossi ήταν ένας Αγγλόφιλος που σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Leeds. Παρόλο που δεν είχε ιδιαίτερες παραστάσεις ως οδηγός αγώνων, κέρδισε με την Alfa Romeo στα GP Ιταλίας και Ελβετίας το 1947 και 1948 αντίστοιχα. Δυστυχώς βρέθηκε αντιμέτωπος με τον καρκίνο εξαιτίας ενός όγκου στον εγκέφαλο και απεβίωσε τον Μάιο του 1949, σε ηλικία μόλις 41 χρονών.
Σαν σήμερα το 1933 γεννήθηκε ο Αμερικανός βετεράνος των αγώνων, Bob Bondurant. Ο Bondurant υπήρξε ένας υποσχόμενος οδηγός κατά τη δεκαετία του ‘50, κατακτώντας πολλές νίκες με μικρά σπορ αυτοκίνητα σε περιφερειακούς αγώνες των ΗΠΑ. Στις αρχές των 1960s εντάχτηκε στο οδηγικό δυναμικό της Ford για την ομάδα του Carroll Shelby και επεκτάθηκε στους μεγαλύτερους αγώνες αντοχής του κόσμου, σημειώνοντας αξιόλογες εμφανίσεις. Παράλληλα, εκκίνησε σε εννέα Grand Prix της Formula 1 στο διάστημα 1965-1966, με την τέταρτη θέση στο GP Μονακό του 1966 να αποτελεί το καλύτερο αποτέλεσμά του. Μετά από ένα πολύ σοβαρό ατύχημα στο Watkins Glen για το πρωτάθλημα Can-Am της επόμενης χρονιάς, ο Bondurant άλλαξε παραστάσεις και δραστηριοποιήθηκε ως καθοδηγητής ανερχόμενων οδηγών. Επίσης, ίδρυσε τη δική του σχολή οδήγησης και εκπαίδευσε γενιές και γενιές Αμερικανών οδηγών, αλλά και ηθοποιών, στην τέχνη της οδήγησης.
Σαν σήμερα το 1943 γεννήθηκε ο δημοφιλής σύμβουλος στην ομάδα F1 της Red Bull, Δόκτωρας Helmut Marko. Ο Αυστριακός, παιδικός φίλος του αείμνηστου Jochen Rindt, έκανε αίσθηση κυρίως στους αγώνες αντοχής κατακτώντας τον 24ωρο αγώνα του Le Mans με την Porsche (1971), ενώ πρωταγωνίστησε και στο Targa Florio του 1972. Την ίδια περίοδο είχε εκκινήσει σε εννέα Grand Prix της Formula 1 με την BRM, όμως η καριέρα του τερματίστηκε πρόωρα το 1972. Στο GP Γαλλίας εκείνης της χρονιάς, στην πίστα Clermont-Ferrand, μια πέτρα εκσφενδονίστηκε από την Lotus του Emerson Fittipaldi και τρύπησε το τζαμάκι του κράνους του Marko, τραυματίζοντάς τον σημαντικά στο αριστερό του μάτι. Για πολλά χρόνια υπήρξε μάνατζερ των Gerhard Berger και Karl Wendlinger, ενώ το 1989 ίδρυσε τη δική του αγωνιστική ομάδα που προωθούσε οδηγικά ταλέντα στην F3 και Formula 3000. Μετά το 1999 μονιμοποιήθηκε σε σχετικό ρόλο συμβούλου για το Τμήμα Αγώνων της Red Bull.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 26 Απριλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1952 γεννήθηκε ο Ari Vatanen. Ο δημοφιλής, ταχύτατος αλλά και ριψοκίνδυνος Φινλανδός εισήλθε στο χώρο του rally στις αρχές των 1970s και το 1974 είχε ήδη αναρριχηθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC). Οι δυνατότητές του αναγνωρίστηκαν σύντομα και το 1975 εντάχθηκε στην εργοστασιακή ομάδα της Ford. Μετά από μερικές σεζόν κατάφερε επιτέλους να σημειώσει νίκες, διαπρέποντας στο Rally Ακρόπολις και κατακτώντας τον τίτλο το 1981. Ακολούθησε ένα μέτριο πέρασμα από την Opel και στο Rally Αργεντινής του 1984 υπέστη σοβαρότατους τραυματισμούς, οδηγώντας ένα Peugeot 205 Group B. Καταπονήθηκε σωματικά αλλά και ψυχολογικά για καιρό, αλλά επέστρεψε δριμύτερος το 1985 και έκτοτε κυριάρχησε στο Rally Ντακάρ με τέσσερις νίκες, ενώ συνέχισε να πρωταγωνιστεί στο WRC με ομάδες όπως η Subaru και η Mitsubishi. Αξίζει να αναφερθεί πως ασχολήθηκε και με την πολιτική, εκπροσωπώντας φινλανδικά και γαλλικά κόμματα στο Ευρωκοινοβούλιο για σχεδόν όλη τη δεκαετία του 2000.
Σαν σήμερα το 1966 γεννήθηκε ο άσσος των αγώνων αντοχής και αυτοκινήτων τουρισμού, Marco Werner. Ο Γερμανός κατέγραψε μια αξιόλογη πορεία στις μικρές κατηγορίες formula αλλά δεν μπόρεσε ποτέ να προβιβαστεί στη Formula 1. Έτσι, μεταπήδησε στα touring cars και το Porsche Supercup για όλη τη δεκαετία του ‘90, διαπρέποντας και στις 24 ώρες της Daytona του 1995. Στις αρχές της νέας χιλιετίας εντάχθηκε στο δυναμικό της Audi και έδωσε συστηματικά στο παρόν στο Αμερικανικό Πρωτάθλημα Αγώνων Αντοχής (ALMS). Εκεί κατέκτησε αρχικά δύο συνεχόμενους τίτλους (2003-2004) μοιραζόμενος το επαναστατικό R8 LMP με τους Frank Biela και JJ Lehto, ενώ το 2005 θριάμβευσε και στις 24 ώρες του Le Mans. Έχοντας κερδίσει ήδη στις 12 ώρες του Sebring, ο Werner έγινε ένας από τους μόλις εννέα οδηγούς στην ιστορία που κατέκτησε το ‘Triple Crown’ των αγώνων αντοχής (Daytona, Le Mans, Sebring).
Σαν σήμερα το 1975 έλαβε χώρα το τραγικό GP Ισπανίας για τη Formula 1, στο σιρκουί πόλης του Montjuïc. Εξαιτίας των υψηλών επιπέδων επικινδυνότητας που χαρακτήριζαν την κακή τοποθέτηση των μπαριέρων στην πίστα, πολλοί οδηγοί έκαναν μποϋκοτάζ ήδη από το ξεκίνημα των ελεύθερων δοκιμών. Τελικά, μετά από απειλές των διοργανωτών ο αγώνας πραγματοποιήθηκε κανονικά. Δυστυχώς, στον 25ο από τους 75 γύρους, η πίσω πτέρυγα στην Hill GH1 του επικεφαλής Rolf Stommelen κατέρρευσε και ο Γερμανός είχε μια τρομακτικότατη σύγκρουση, στην οποία αποκόμισε σοβαρούς τραυματισμούς και σκοτώθηκαν πέντε άνθρωποι της πίστας. Ο αγώνας διακόπηκε οριστικά και απονεμήθηκαν μισοί βαθμοί με τη νίκη να καταλήγει στον Jochen Mass, τον τελευταίο Γερμανό νικητή στη Formula 1 μέχρι τον ερχομό του Michael Schumacher. Επίσης, καταγράφηκε η πρώτη και μοναδική έως σήμερα βαθμολόγηση γυναίκας οδηγού – η Lella Lombardi τερμάτισε έκτη και πήρε 0,5 βαθμούς.
Σαν σήμερα το 1986 διεξήχθη το GP Σαν Μαρίνο στην Imola, για τον τρίτο αγώνα της σεζόν στη Formula 1. Ο πρωταθλητής Alain Prost της McLaren κατέγραψε την πρώτη του νίκη στη σεζόν, με αγχωτικό ωστόσο τρόπο. Παρόλο που κυριάρχησε στο δεύτερο σκέλος του αγώνα, σχεδόν έμεινε από καύσιμα και πέρασε την γραμμή του τερματισμού τσουλώντας το μονοθέσιο, ελάχιστα δευτερόλεπτα μπροστά από την Williams του Nelson Piquet. Ο Gerhard Berger της Benetton ολοκλήρωσε το βάθρο, ο Stefan Johansson τερμάτισε τέταρτος, ενώ η βαθμολογούμενη εξάδα έκλεισε με τους Keke Rosberg και Riccardo Patrese που επίσης είχαν μείνει από καύσιμα.
Σαν σήμερα το 1997, ο Heinz-Harald Frentzen κατέστησε την πρώτη του νίκη στη Formula 1 επικρατώντας στο GP Σαν Μαρίνο. Ο Γερμανός, πρωτάρης στην Williams για εκείνη τη σεζόν, αντιστάθηκε στην πίεση του συμπατριώτη Michael Schumacher και κέρδισε για μόλις 1,2 δευτερόλεπτα. Ο ομόσταυλος του Schumacher στη Ferrari, Eddie Irvine, εκμεταλλεύτηκε την εγκατάλειψη του Jacques Villeneuve και κατέλαβε την τρίτη θέση για να κλείσει το βάθρο. Ο Giancarlo Fisichella ολοκλήρωσε τον αγώνα στην τέταρτη θέση με την Jordan, παίρνοντας έτσι τους πρώτους του βαθμούς στο πρωτάθλημα.
Σαν σήμερα το 2003, ο Sete Gibernau κατέκτησε μια παλικαρίσια νίκη στο GP Νότιας Αφρικής του MotoGP, στη μνήμη του αδικοχαμένου Daijiro Kato. Η εκκίνηση του αγώνα είχε αρχικά καθυστερήσει για 50 λεπτά, καθώς η Suzuki του Kenny Roberts Jr. είχε σκορπίσει λάδια σε πολλά σημεία της πίστας στην Phakisa, στον γύρο σχηματισμού. Οι πρώτοι 10 γύροι είδαν τον Troy Bayliss να ηγείται, καταδιωκόμενος ωστόσο από τις τρεις Honda των Gibernau, Max Biaggi και Valentino Rossi. Τελικά έχασε πολύ έδαφος και η πρωτοπορία πέρασε στα χέρια του Ισπανού, με τον «Γιατρό» να προσπερνά τον Biaggi και σχεδόν να εκμηδενίζει τη διαφορά από τον Gibernau στους τελευταίους γύρους, χάνοντας τη νίκη για μόλις 0.363 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 2008 πραγματοποιήθηκε το GP Ισπανίας για τη Formula 1, στην πίστα της Βαρκελώνης. Ο αγώνας μονοπωλήθηκε από τις Ferrari των Kimi Räikkönen και Felipe Massa, με τον Φινλανδό να επικρατεί του Βραζιλιάνου για το 1-2 της ιταλικής ομάδας και τον Lewis Hamilton να τους πλαισιώνει στο βάθρο. Στις πιο πίσω θέσεις, ο Jenson Button τερμάτισε έκτος και βαθμολογήθηκε για πρώτη και μοναδική φορά στη σεζόν με την Honda. Στον 22ο γύρο, ο Heikki Kovalainen έπεσε άσχημα στις μπαριέρες της ταχύτατης στροφής 9 λόγω αστοχίας στο εμπρός-αριστερό ελαστικό, με τις πλευρικές δυνάμεις να φτάνουν τα 26G. Ελάχιστα λεπτά αργότερα εγκατέλειψε και ο poleman Fernando Alonso με σπασμένο κινητήρα. Ο αγώνας αυτός ήταν επίσης ο τελευταίος για την συμπαθητική ομάδα της Super Aguri. Τα οικονομικά προβλήματα την έθεσαν σε καθεστώς διαχείρισης και δεν βρέθηκε ποτέ αγοραστής, ωθώντας παράλληλα τους Takuma Sato και Anthony Davidson οριστικά εκτός Formula 1.
Σαν σήμερα, επίσης το 2008, ο Mikko Hirvonen κατέκτησε το πρώτο Rally Ιορδανίας που διοργανώθηκε στα πλαίσια του WRC. Ο Φινλανδός, με συνοδηγό τον Jarmo Lehtinen, οδήγησε ένα εργοστασιακό Ford Focus RS και θριάμβευσε στις Ειδικές Διαδρομές κοντά στη Νεκρά Θάλασσα, ξεπερνώντας για πάνω από 70 δευτερόλεπτα το Citroën C4 των Dani Sordo και Marc Martí. Το βάθρο έκλεισε από το Subaru Impreza των Chris Atkinson και Stéphane Prévot.
Σαν σήμερα το 2014, η Αργεντινή φιλοξένησε ξανά αγώνα για το κορυφαίο πρωτάθλημα δύο τροχών μετά το 1999, με το MotoGP να ταξιδεύει στην ανασχεδιασμένη πίστα του Termas de Río Hondo. Ο Marc Márquez εκκίνησε από την pole position και συνέχισε το εντυπωσιακό του σερί από το ξεκίνημα της σεζόν, κατακτώντας την τρίτη συνεχόμενη νίκη του σε ισάριθμα Grand Prix. Οι πρώτοι γύροι αποδείχθηκαν δύσκολοι, με τον Ισπανό της Honda να κατρακυλά στην έβδομη θέση. Ωστόσο, μπόρεσε να αναρριχηθεί μεθοδικά στην κατάταξη και τελικά πήρε την πρωτοπορία από τον Jorge Lorenzo λίγο πριν τη στροφή 5, εννέα γύρους πριν τον τερματισμό. Οι δύο αναβάτες πλαισιώθηκαν από ακόμα έναν Ισπανό, τον Dani Pedrosa, που κατέλαβε τη δεύτερη θέση στη στροφή 13 του ίδιου γύρου. Ο Valentino Rossi πάλεψε με τους πρωτοπόρους στο πρώτο σκέλος του αγώνα αλλά σπρώχτηκε από τον Stefan Bradl και έχασε θέσεις. Ωστόσο, ανέκαμψε έως την τέταρτη θέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 2014, απεβίωσε στη Μελβούρνη σε ηλικία 96 χρονών μια θρυλική αγωνιστική φυσιογνωμία: ο Harry Firth. Ο Αυστραλός υπήρξε μπροστάρης στη σκηνή των αγώνων πίστας και rally κατά τη δεκαετία του ‘50 και ‘60, προχωρώντας αργότερα σε ανάληψη κρισιμότατου ρόλου επικεφαλής ομάδων στην εργοστασιακή ομάδα της Ford και της Holden Dealer Team (HDT). Μάλιστα τού αποδόθηκε το ψευδώνυμο «η αλεπού», μαρτυρώντας έμμεσα την ευστροφία του στην αναζήτηση πλεονεκτήματος για τις ομάδες που διηύθυνε. Ο Firth κέρδισε συνολικά τέσσερις φορές το Bathurst 500 (τωρινό Bathurst 1000) στις πίστες Phillip Island και Mount Panorama, όπως επίσης και τις πρώτες εκδόσεις για το Southern Cross Rally και το Πρωτάθλημα Rally της Αυστραλίας. Αναδείχθηκε επίσης και στη μηχανολογία, δημιουργώντας σχεδόν από το μηδέν νικητήρια σύνολα κινητήρων.