Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1921 έλαβε χώρα το πρώτο GP Ιταλίας στα χρονικά του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με πεδίο δράσης την πόλη Montichiari της Brescia και μια διαδρομή 17,3 χιλιομέτρων. Η νίκη του αγώνα 30 γύρων κατέληξε στην τρίλιτρη Ballot του Jules Goux, με δεύτερο τον ομόσταυλο Jean Chassagne και τρίτο το Fiat 802 του Louis Wagner. Το GP Ιταλίας έμελλε ωστόσο να συνδεθεί άρρηκτα με την μυθική πίστα της Monza, η οποία κατασκευάστηκε την επόμενη χρονιά και σταδιακά καθιερώθηκε ως η βασική έδρα της Ιταλίας στο motorsport.
Σαν σήμερα το 1923 σκοτώθηκε στην πίστα της Altoona ο Howdy Wilcox, νικητής του Indianapolis 500, σε ηλικία 34 χρονών. Γεννημένος στο Crawfordsville της Indiana, ο Αμερικανός δραστηριοποιήθηκε στους αγώνες ταχύτητας από τα πρώτα χρόνια εδραίωσης του motorsport στις Η.Π.Α., δίνοντας αδιάκοπα το παρόν στο Indianapolis 500, από την αρχή της εφαρμογής του το 1911 μέχρι και το 1923. Μάλιστα, το 1919 κατάφερε να στεφθεί νικητής στο περιβόητο event με την Peugeot, έχοντας εκκινήσει δεύτερος και προηγηθεί για συνολικά 98 γύρους.
Σαν σήμερα το 1927, το GP Ιταλίας έλαβε χώρα στην πίστα της Monza υπό καταρρακτώδη βροχή και κυριαρχήθηκε από την Delage του Robert Benoist. Ο Γάλλος τέθηκε επικεφαλής ήδη από τα πρώτα μέτρα της εκκίνησης και άφησε εμφατικά πίσω τους υπόλοιπους – το event μετρούσε μόλις 6 συμμετέχοντες με ένα γαλλικό αυτοκίνητο (Delage), δύο ιταλικά (OM) και τρία αμερικανικά (Duesenberg και Cooper-Miller). Οι Αμερικανοί δυσκολεύτηκαν περισσότερο από όλους και ο αγώνας τους κύλησε απογοητευτικά: ο George Souders εγκατέλειψε, ενώ ο Earl Cooper σταμάτησε αδυνατώντας να οδηγήσει στη βροχή και παρέδωσε το αυτοκίνητό του στον Peter Kreis που είχε ήδη μείνει εκτός. Τελικά, ο Benoist ξεπέρασε για πάνω από 20 λεπτά την OM του Giuseppe Morandi και ο Kreis πίεσε ώστε να προσπεράσει στον τελευταίο γύρο την έτερη OM του Ferdinando Minoia για την τρίτη θέση.
Σαν σήμερα το 1933 γεννήθηκε στο Luton ο Bill Moss – δεν είχε συγγενική σχέση με τον δημοφιλή Stirling Moss. Ο Βρετανός υπήρξε γιος ενός ντόπιου πωλητή αυτοκινήτων και γι’αυτό αγάπησε τον κόσμο της αυτοκίνησης και του motorsport. Βοηθώντας τον πατέρα του στην επιτυχημένη επιχείρησή του, ο Moss μάζεψε χρήματα ώστε να αγοράσει μία από τις παλιές ERA που είχε οδηγήσει ο Πρίγκιπας Bira της Ταϊλάνδης πριν τον πόλεμο. Δραστηριοποιήθηκε κυρίως ως ερασιτέχνης οδηγός σε τοπικούς αγώνες σπορ και ιστορικών αυτοκινήτων, αλλά εμφανίστηκε και στο GP Μεγάλης Βρετανίας της F1 το 1959 – οδήγησε μια Cooper T51 προδιαγραφών F2 αλλά έχασε την πρόκρισή του στον αγώνα για μόλις 0.2 δευτερόλεπτα. Αργότερα συμμετείχε και στη Formula Junior με περισσότερες επιτυχίες· το 1961 μάλιστα στέφθηκε πρωταθλητής στην αντίστοιχη διοργάνωση της Μεγάλης Βρετανίας.
Σαν σήμερα το 1945 γεννήθηκε στο Ελσίνκι ο Pentti Airikkala, ένας από τους πολλούς «Ιπτάμενους Φινλανδούς» της παγκόσμιας σκηνής των αγώνων rally. Συγκριτικά με τους περισσότερους συμπατριώτες του, ο Airikkala διένυσε μια σαφώς μικρότερη και λιγότερο επιτυχημένη πορεία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally (WRC). Έλαβε μέρος σε 38 events στο διάστημα 1973-2003 και παρόλο που η πλειοψηφία των εμφανίσεών του τον έβρισκε κυρίως σε αδύναμα πισωκίνητα αυτοκίνητα της Opel/Vauxhall, οι καλύτερες επιδόσεις του σημειώθηκαν στο κλείσιμο της καριέρας του. Έχοντας ήδη κατακτήσει τον τίτλο του Βρετανικού Πρωταθλήματος το 1979, ο Airikkala σημείωσε και μία νίκη στα πλαίσια του WRC, κερδίζοντας το Rally Μεγάλης Βρετανίας του 1989 – τότε είχε οδηγήσει ένα Mitsubishi Galant VR-4 με συνοδηγό τον Ιρλανδό Ronan McNamee. Μετά την απόσυρσή του διηύθυνε μια επιτυχημένη σχολή οδηγών rally στην Οξφόρδη· ανάμεσα στους μαθητές του περιλαμβάνονταν και οι μελλοντικοί παγκόσμιοι πρωταθλητές Colin McRae και Richard Burns.
Σαν σήμερα το 1950 διεξήχθη για πρώτη φορά στην ιστορία το Southern 500, ένας αγώνας 500 μιλίων στην οβάλ πίστα του Darlington – επρόκειτο για τον πρώτο αγώνα NASCAR σε ασφάλτινη οβάλ διαδρομή υψηλών ταχυτήτων. Το event έμελλε να αποκτήσει μεγάλη απήχηση και διασημότητα στον κόσμο των stock αυτοκινήτων μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Η πρώτη του έκδοση ολοκληρώθηκε ύστερα από 6 ώρες και σχεδόν 40 λεπτά δράσης, με τη νίκη να καταλήγει στον Johnny Mantz και την δίπορτη sedan έκδοση του Plymouth P19. Ο πρωτάρης Fireball Roberts τερμάτισε δεύτερος και πάνω από 9 γύρους πίσω, με τρίτο τον Red Byron.
Σαν σήμερα το 1960, το GP Ιταλίας της F1 έμεινε στην ιστορία για το μποϋκοτάζ του από τις βρετανικές ομάδες του πρωταθλήματος. Η νέα δεκαετία είδε πολλές ομάδες να καθιερώνουν τη χρήση ευέλικτων και επαναστατικών μονοθεσίων με κινητήρα τοποθετημένο στο μέσο και πίσω. Η Ferrari από την άλλη ακολουθούσε τον πατροπαράδοτο τρόπο σχεδιασμού με την Dino 246, η οποία το μόνο που προσέφερε ήταν υψηλή τελική ταχύτητα. Έτσι οι Ιταλοί διοργανωτές, προκειμένου να την ευνοήσουν, φιλοξένησαν τον τελευταίο αγώνα της σεζόν στη συνδυασμένη διαδρομή 10 χιλιομέτρων της Monza με το οβάλ σκέλος, και όχι αποκλειστικά στη «συμβατική» διαδρομή που είχε αρχικά συμφωνηθεί. Εφόσον απουσίασαν οι μεγάλες ομάδες του grid και ο τίτλος είχε ήδη καταλήξει στον Jack Brabham και την Cooper-Climax, η Ferrari έκανε εύκολα το 1-2-3-5 με νικητή τον Phil Hill. Η νίκη του Αμερικανού ήταν η πρώτη του στην F1 και τελευταία για μονοθέσιο με τον κινητήρα μπροστά.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 3 Σεπτεμβρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα, επίσης το 1960, η Patricia Moss (αδερφή του αείμνηστου Stirling Moss) μοιράστηκε μια τρίλιτρη Austin Healey με συνοδηγό την Anne Wisdom και μαζί θριάμβευσαν σε ένα μαραθώνιο rally απόστασης 3.000 μιλίων, το οποίο είχε για αφετηρία και τερματισμό την πόλη της Λιέγης στο Βέλγιο, με ενδιάμεσο σταθμό την Ρώμη. Το γυναικείο πλήρωμα ήρθε αντιμέτωπο όπως όλες οι 80 συμμετοχές με κάκιστες καιρικές συνθήκες σε απαιτητικούς ορεινούς δρόμους. Ωστόσο έκανε την έκπληξη και κατέκτησε τη νίκη, ενώ ολοκλήρωσαν το event μόλις 13 πληρώματα. Παράλληλα, οι ομόσταυλοι David Seigle-Morris/Vic Elford και John Gott/Rupert Jones συνέβαλαν στην απονομή του επάθλου για την ομάδα της Austin Healey.
Σαν σήμερα το 1966, ο Jack Brabham έγινε ο πρώτος –και μοναδικός μέχρι σήμερα– άνθρωπος που κατέκτησε τον τίτλο στην F1 οδηγώντας μονοθέσιο που έφερε το όνομά του. Ο Αυστραλός εκκίνησε στο GP Ιταλίας της Monza από την 6η θέση αλλά εγκατέλειψε μετά από μόλις 7 γύρους, εξαιτίας μιας διαρροής λαδιών. Ο μοναδικός οδηγός που τον ανταγωνιζόταν για εκείνη τη σεζόν, ο John Surtees, εγκατέλειψε με τη σειρά του στον 31ο γύρο λόγω διαρροής καυσίμου. Έτσι, ο Brabham στέφθηκε και μαθηματικά παγκόσμιος πρωταθλητής για τρίτη φορά με δύο αγώνες να απομένουν, σημειώνοντας ένα επίτευγμα που πιθανότατα δεν θα καταρριφθεί ποτέ. Παράλληλα, ο Ιταλός Ludovico Scarfiotti οδήγησε μια από τις εργοστασιακές Ferrari 312 και κατέκτησε την μοναδική του νίκη στην F1 μόλις στην τέταρτη εμφάνισή του, ξεπερνώντας τον ομόσταυλο Mike Parkes για 5,8 δευτερόλεπτα. Η τρίτη θέση καταλήφθηκε από την έτερη Brabham-Repco του Denny Hulme.
Σαν σήμερα το 1976, οι Jacky Ickx και Jochen Mass μοιράστηκαν μια Martini Porsche 935 κατηγορίας Group 5 και επικράτησαν στις 6 ώρες της Dijon, μπροστά από την Kremer Porsche 935 των Bob Wollek και Hans Heyer. Την επόμενη μέρα, η πίστα της Dijon φιλοξένησε τον κύριο αγώνα 500 χιλιομέτρων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Σπορ Αυτοκινήτων (WSC) για τα πρωτότυπα κατηγορίας Group 6. Εκεί, οι Ickx και Mass θριάμβευσαν ξανά οδηγώντας αυτήν τη φορά μια Porsche 936. Πίσω τους τερμάτισε η Alpine-Renault A442 των Patrick Depailler και Jacques Laffite.
Σαν σήμερα το 2005, ο Juan Pablo Montoya επικράτησε στο GP Ιταλίας για τη McLaren από την pole position, με τους Fernando Alonso και Giancarlo Fisichella της Renault να ανεβαίνουν μαζί του στο βάθρο. Ο τελευταίος μάλιστα αφιέρωσε την επίδοσή του στον αείμνηστο Michele Alboreto, τον τελευταίο Ιταλό που είχε ανέβει στο βάθρο της Monza μέχρι τότε. Ο Kimi Räikkönen, ομόσταυλος του Montoya, είχε κατακτήσει την pole position αλλά αλλάχτηκε ο κινητήρας του, με αποτέλεσμα ο Φινλανδός να δεχτεί ποινή και να εκκινήσει 11ος. Τελικά ανέκαμψε ώστε να τερματίσει 4ος. Ο αγώνας σήμανε μόλις την τρίτη τότε φορά στην ιστορία της F1, όπου όλα τα μονοθέσια που εκκίνησαν έφτασαν μέχρι τον τερματισμό: η πρώτη ήταν το 1961 στο GP Ολλανδίας και η δεύτερη το *2005 στο GP των Η.Π.Α.
*Μερικές στατιστικές υπηρεσίες δεν καταγράφουν το συγκεκριμένο Grand Prix στη σχετική λίστα, διότι εκκίνησαν μόλις 6 από τα 20 μονοθέσια, εξαιτίας ενός μποϋκοτάζ για τα μη-ασφαλή ελαστικά που παρείχε η Michelin στην πίστα της Indianapolis.
Σαν σήμερα, επίσης το 2005, ο Kyle Busch έγραψε ιστορία στην μεγάλη κατηγορία του NASCAR και την οβάλ πίστα της Fontana, καθώς κατέκτησε την πρώτη του νίκη και έγινε έτσι ο νεότερος νικητής αγώνα – ήταν μόλις 20 χρονών, 4 μηνών και 2 ημερών. Το event 500 μιλίων και 250 γύρων χρειάστηκε να προεκταθεί βάσει κανονισμών, εξαιτίας ενός ατυχήματος με δύο γύρους να απομένουν. Ο Busch εισήλθε ως επικεφαλής στον τελευταίο γύρο και κρατήθηκε μπροστά από τον Greg Biffle στον τερματισμό για μόλις 0.554 δευτερόλεπτα. Το ρεκόρ του διατηρήθηκε μέχρι το 2009, όταν ο 19χρονος Joey Logano κέρδισε στο New Hampshire.
Σαν σήμερα το 2009 ξεκίνησε και επίσημα η εξιχνίαση του λεγόμενου «σκανδάλου Crashgate» στην F1, καθώς η FiA εξέδωσε ανακοίνωση με κατηγορίες κατά της Renault για προμελετημένες ενέργειες που επηρέασαν την έκβαση του αποτελέσματος στο GP Σιγκαπούρης το 2008 – ο Nelson Piquet Jr. είχε τρακάρει εσκεμμένα με εντολές της ομάδας, ώστε να αδρανοποιηθεί ο αγώνας και να ευνοηθεί ο ομόσταυλος και νικητής Fernando Alonso με την στρατηγική του. Η Renault προοριζόταν να εναντιωθεί στις κατηγορίες της FiA και του Παγκοσμίου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού σε μια συνεδρίαση στις 21 Σεπτεμβρίου, αλλά δεν έδωσε ποτέ το παρόν. Ο αγωνιστικός επικεφαλής Flavio Briatore και ο αρχιμηχανικός Pat Symonds –οι κύριοι ιθύνοντες του σκανδάλου– είχαν ήδη παραιτηθεί των αρμοδιοτήτων τους.
Σαν σήμερα το 2010, ο Hélio Castroneves σημείωσε τη δεύτερη νίκη του στη σεζόν του IndyCar κατακτώντας τα 300 μίλια του Kentucky. Ο Βραζιλιάνος είχε εκκινήσει από την 8η θέση για την Team Penske και περιορίστηκε για ένα μεγάλο σκέλος του αγώνα στις παρυφές της πρώτης δεκάδας. Ωστόσο, μια έξυπνη και ριψοκίνδυνη στρατηγική ως προς τη διαχείριση καυσίμων στο τέλος του event τον έφερε αναπάντεχα στην πρωτοπορία και τη νίκη μπροστά από τους οδηγούς της Panther Racing, Ed Carpenter και Dan Wheldon. Ο αγώνας 200 γύρων έμοιαζε αρχικά διαδικαστικός για τον αείμνηστο Βρετανό, ο οποίος δεν βρέθηκε σχεδόν καθόλου εκτός της πρώτης τριάδας. Τελικά στάθηκε άτυχος στους τελευταίους έξι γύρους, καθώς χρειάστηκε να ξαναμπεί στα pits για μια σύντομη στάση ανεφοδιασμού.
Σαν σήμερα το 2011, ο Jorge Lorenzo οδήγησε εξαιρετικά στο GP Σαν Μαρίνο και την πίστα του Misano, κατακτώντας την τρίτη του νίκη στη σεζόν του MotoGP. Ο τότε πρωταθλητής της εργοστασιακής Yamaha είχε κάνει καλή εκκίνηση από τη δεύτερη θέση και τέθηκε επικεφαλής με μια προσπέραση στον Casey Stoner στην πρώτη στροφή. Από εκείνο το σημείο κι έπειτα, ο Ισπανός απαντούσε σε κάθε ταχύτερο πέρασμα του Αυστραλού και κινήθηκε σε άπιαστο γυρολόγιο, καταγράφοντας παράλληλα νέο ρεκόρ πίστας. Από την άλλη, ο άσσος της Repsol Honda έχασε σταδιακά ρυθμό και τελικά έμεινε πίσω από τον ομόσταυλο Dani Pedrosa, κλείνοντας απλώς το βάθρο.
Σαν σήμερα, επίσης το 2011, ο Gustavo Yacamán κέρδισε στο σιρκουί πόλης της Βαλτιμόρης και κατέγραψε την πρώτη του νίκη στο Indy Lights, έπειτα από σχεδόν τρεις σεζόν παρουσίας στο υποστηρικτικό πρωτάθλημα του IndyCar. Ο Κολομβιανός είχε εκκινήσει τρίτος και έχασε σχετικά γρήγορα θέσεις, μένοντας στη σκιά των γρηγορότερων Conor Daly, Esteban Guerrieri και Anders Krohn για σχεδόν όλον τον αγώνα. Τελικά, οι παραπάνω οδηγοί στάθηκαν άτυχοι καθώς βρέθηκαν αντιμέτωποι με ατυχήματα (Daly & Guerrieri) και με απότομη πτώση στον ρυθμό τους (Krohn). Έτσι, ο Yacamán τέθηκε επικεφαλής και έγραψε τη δική του ιστορία στη διοργάνωση, ξεπερνώντας για μόλις 0.45 δευτερόλεπτα τον επικεφαλής της βαθμολογίας Josef Newgarden. Το βάθρο έκλεισε από τον Victor Carbone, ενώ ο 56χρονος βετεράνος του IndyCar Willy T. Ribbs επέστρεψε προσωρινά από την απόσυρση ώστε να αγωνιστεί ως προσκεκλημένος. Εκκίνησε 16ος/τελευταίος και εν τέλει εγκατέλειψε λόγω μηχανικού προβλήματος.
Σαν σήμερα, επίσης το 2011, η πίστα του Brands Hatch αποτέλεσε τον έβδομο σταθμό της σεζόν στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού (DTM). Μια βαριά βροχόπτωση οδήγησε σε έναν θεαματικό αγώνα με πολλαπλές αλλαγές θέσεων. Αξιοποιώντας ένα Audi A4 της προηγούμενης χρονιάς, ο Martin Tomczyk κυριάρχησε και κατέκτησε την 7η νίκη του στη διοργάνωση, ξεπερνώντας παράλληλα τον Bruno Spengler της Mercedes-Benz στη κορυφή της βαθμολογίας. Ο Σουηδός Mattias Ekström και ο Ιταλός Edoardo Mortara ολοκλήρωσαν ένα βάθρο που σαρώθηκε από πληρώματα της Audi.
Σαν σήμερα το 2016, ο Nico Rosberg εκμεταλλεύτηκε την κακή εκκίνηση του ομόσταυλου Lewis Hamilton στο GP Ιταλίας και κατέκτησε εύκολα την έβδομη νίκη του στη σεζόν, μειώνοντας παράλληλα τη βαθμολογική διαφορά του τον Βρετανό επικεφαλής στους 2 βαθμούς. Ο Hamilton είχε μείνει πίσω τόσο από τον Rosberg όσο και από τους Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas και Daniel Ricciardo, αναγκαζόμενος έτσι να ανακτήσει κάποιες από τις χαμένες θέσεις όσο ο Rosberg απομακρυνόταν. Τελικά κατέλαβε απλώς την δεύτερη θέση, 15 δευτερόλεπτα πίσω, για το 1-2 της Mercedes. Οι δύο οδηγοί της γερμανικής ομάδας πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Vettel, με τέταρτο τον Räikkönen και τους Ricciardo/Bottas στις θέσεις 5 και 6.
Σαν σήμερα, επίσης το 2016, το GP Μεγάλης Βρετανίας του MotoGP προσέφερε ιστορικές στιγμές, καθώς ο Maverick Viñales κατέκτησε την πρώτη του νίκη στη μεγάλη κατηγορία ενώ η Suzuki επέστρεψε στο πρώτο σκαλί του βάθρου μετά το βροχερό GP Γαλλίας του 2007. Ύστερα από μια επανεκκίνηση λόγω ενός ατυχήματος ανάμεσα στους Loris Baz και Pol Espargaró, ο Viñales ξεκίνησε από την πρώτη σειρά εκκίνησης και τέθηκε από νωρίς επικεφαλής. Ο Ισπανός απομακρύνθηκε και πραγματοποίησε μια εντυπωσιακή εμφάνιση ώστε να γίνει ο έβδομος διαφορετικός νικητής μέσα στο 2016. Πίσω του εξελίχθηκε μια εξίσου εντυπωσιακή μονομαχία για το βάθρο, το οποίο τελικά έκλεισε ο ντόπιος και poleman Cal Crutchlow της δορυφορικής LCR Honda μαζί με τον Valentino Rossi της Movistar Yamaha.