Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1939 γεννήθηκε ο αείμνηστος άσσος της F1 και πρωταθλητής της F2 για το 1970, Clay Regazzoni. Την ίδια χρονιά, ο Ελβετός είχε μεταφερθεί στην F1 και τη Ferrari κάνοντας ντεμπούτο στο GP Ολλανδίας. Μια νίκη στη Monza βοήθησε τον “Regga” να τερματίσει 5ος στη βαθμολογία οδηγών, παρά την καθυστερημένη είσοδό του στο πρωτάθλημα. Ακολούθησαν δύο απογοητευτικές σεζόν και το 1973 ο Regazzoni αγωνίστηκε για την BRM. Κατέκτησε την pole position στην Αργεντινή και, χάρις στον Mike Hailwood, σώθηκε η ζωή του έπειτα από ένα άσχημο ατύχημα στο Kyalami. Τόσο ο Ελβετός όσο και ο νεαρός ομόσταυλος Niki Lauda μεταφέρθηκαν στη Ferrari το 1974. Ο σταθερός Regazzoni κέρδισε στο Nürburgring και κατέκτησε άλλες δύο νίκες στις επόμενες δύο σεζόν πριν αλλάξει ξανά ομάδα. Νικητής στο GP Μεγάλης Βρετανίας το 1979 με την Williams, δυστυχώς έμεινε παράλυτος έπειτα από μια σοβαρή σύγκρουση στο Long Beach το 1980.
Σαν σήμερα το 1948, η εργοστασιακή ομάδα της Ferrari πραγματοποίησε την παρθενική της εμφάνιση στους αγώνες Grand Prix, λαμβάνοντας μέρος στο GP Ιταλίας του Τορίνο. Η θρυλική φίρμα ολοκλήρωσε τον αγώνα στην τρίτη θέση στα χέρια του Raymond Sommer, πίσω από την Maserati 4CLT του Luigi Villoresi και τη νικητήρια Alfa Romeo Alfetta του Jean-Pierre Wimille.
Σαν σήμερα το 1954, ο πρωταθλητής Juan Manuel Fangio κέρδισε το GP Ιταλίας της Monza, οδηγώντας μια streamlined έκδοση της Mercedes-Benz W196 σε έναν αγώνα που διήρκεσε σχεδόν τρεις ώρες. Οι Karl Kling και Alberto Ascari ήταν οι κύριοι επικεφαλής στα πρώτα σκέλη του αγώνα αλλά εγκατέλειψαν λίγο αργότερα, αφήνοντας τον Stirling Moss μόνο στην πρώτη θέση με μια Maserati 250F. Δυστυχώς για τον Βρετανό, μια αναγκαστική αλλαγή λαδιών και μια επακόλουθη αστοχία κινητήρα τον κράτησε πολύ πίσω, αφήνοντας ελεύθερο πεδίο στον Fangio για να κατακτήσει τη νίκη. Πίσω του τερμάτισε ο Mike Hawthorn και τρίτος βρέθηκε ο ομόσταυλος Umberto Maglioli, ο οποίος μοιράστηκε τη Ferrari του με τον José Froilán González.
Σαν σήμερα το 1955, στην τέταρτη εμφάνισή του μετά την επιστροφή του στην ενεργό δράση έπειτα από τον τραυματισμό του στο Charlotte τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, ο Herb Thomas θριάμβευσε στα 500 μίλια του Darlington για το NASCAR. Η τύχη τού χαμογέλασε στον γύρο 317 από τους 366, όταν ο επικεφαλής Joe Weatherly ενεπλάκη σε μια σύγκρουση και εγκατέλειψε. Ο Thomas ανέλαβε τα ηνία για τους τελευταίους 48 γύρους και τερμάτισε πρώτος, έπειτα από σχεδόν 5,5 ώρες δράσης μπροστά σε 50.000 θεατές. Δεύτερος και έναν γύρο πίσω κατετάγη ο Jim Reed, με τρίτο και άλλους δύο γύρους πίσω τον Tim Flock.
Σαν σήμερα το 1959, η πίστα του Goodwood στο δυτικό Sussex φιλοξένησε το RAC Tourist Trophy για τον πέμπτο και τελευταίο σταθμό της σεζόν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Η Aston Martin υπήρξε ταχύτερη των Ferrari και Porsche στις ελεύθερες δοκιμές, αλλά μια φωτιά είχε αφήσει εκτός την πρωτοπόρα DBR1 των Stirling Moss και Roy Salvadori. Ο Moss μεταπήδησε στο έτερο αυτοκίνητο των ομόσταυλων Jack Fairman και Carroll Shelby, οι οποίοι βρίσκονταν στη δεύτερη θέση. Ο Βρετανός άσσος προσπέρασε την Porsche 718 των Jo Bonnier/Wolfgang von Trips στην τελευταία ώρα και κέρδισε με διαφορά ενός γύρου, εξασφαλίζοντας έτσι τον τίτλο στην Aston Martin. Ο εντυπωσιακός αυτός αγώνας ολοκληρώθηκε με έναν εξίσου εντυπωσιακό τερματισμό, όπου ο Tony Brooks της Ferrari έχασε για ελάχιστη διαφορά την δεύτερη θέση.
Σαν σήμερα το 1963 γεννήθηκε ο Taki Inoue στο Kobe της περιφέρειας Hyōgo. Όπως πολλοί οδηγοί στη σύγχρονη εποχή του motorsport, έτσι και ο Ιάπωνας διέγραψε σχεδόν όλη την πορεία της καριέρας του με την ιδιότητα του pay driver. Έπειτα από περάσματά του στη Βρετανική Formula Ford, την Ιαπωνική F3 και την F3000, ο Inoue πήρε το ντεμπούτο του στην F1 το 1994, με μια μεμονωμένη εμφάνιση στο GP Ιαπωνίας με την ομάδα της Simtek. Την επόμενη χρονιά μεταφέρθηκε στη Footwork Arrows και παρέμεινε προσκολλημένος σε μέτρια και αδιάφορα αποτελέσματα, μένοντας ωστόσο στην ιστορία για δύο τραγελαφικά μικρά ατυχήματά του με αυτοκίνητα ασφαλείας. Αρχικά, στο GP Μονακό, είχε χτυπηθεί το μονοθέσιό του που ρυμουλκούσαν μέχρι τα pits από τον οδηγό rally Jean Ragnotti, ενώ χτυπήθηκε ο ίδιος στο GP Ουγγαρίας την ώρα που προσπαθούσε να σβήσει μια φωτιά αφότου είχε εγκαταλείψει. Φυσικά, το τέλος της σεζόν τον βρήκε εκτός F1.
Σαν σήμερα το 1965 γεννήθηκε ο David Brabham, ο νεότερος γιος του εμβληματικού θρύλου Jack Brabham. Ο David κατέκτησε τη Βρετανική Formula 3 το 1989 και προβιβάστηκε στην F1 το 1990, στην παραπαίουσα πλέον ομάδα του πατέρα του. Η παρθενική του σεζόν στο πρωτάθλημα ουσιαστικά απαρτίστηκε από εναλλαγές μεταξύ εγκαταλείψεων και αποτυχιών πρόκρισης στους αγώνες – τερμάτισε μόλις μία φορά, με μια αδιάφορη 15η θέση στο GP Γαλλίας. Ο Brabham αγωνίστηκε και με τη Simtek το 1994 ύστερα από τον θάνατο του Roland Ratzenberger, αλλά περιορίστηκε ξανά στη μετριότητα και άφησε μετέπειτα την F1 για να στραφεί στους αγώνες αντοχής. Κέρδισε στις 24 ώρες του Spa-Francorchamps με τη Nissan (1991), στα 1000 χιλιόμετρα του Bathurst με την BMW (1997) και στις 24 ώρες του Le Mans με την Peugeot (2009).
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 4 Σεπτεμβρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα, επίσης το 1965, το παλιό ετήσιο πρωτάθλημα του SCCA ονόματι United States Road Racing Championship (USRRC) ολοκλήρωσε τη σεζόν του με έναν αγώνα 500 μιλίων στην πίστα του Road America. Η επαναστατική εταιρεία Chaparral Cars έκλεισε μια χρονιά κυριαρχίας στη διοργάνωση αυτή κάνοντας το 1-2, με τους Jim Hall, Hap Sharp και Ronnie Hissom να κατακτούν τη νίκη στο Chaparral 2A #66. Μάλιστα, οι Hall και Sharp είχαν κάνει stints και με το 2A #65 με έτερο ομόσταυλο τον Bruce Jennings. Το αυτοκίνητο αυτό είχε έναν περισσότερο επεισοδιακό αγώνα και τελικά τερμάτισε έναν γύρο πίσω από το #66. Η τρίτη θέση του βάθρου καταλήφθηκε από μια Shelby Cobra 427 που μοιράστηκαν οι Richard Thompson και Ed Lowther.
Σαν σήμερα το 1970, ο Jochen Rindt έχασε τη ζωή του σε μια άσχημη σύγκρουση λίγο πριν τη στροφή της Parabolica, στις ελεύθερες δοκιμές του GP Ιταλίας. Το μονοθέσιο ενδεχομένως να παρουσίασε αστοχία στο σύστημα πέδησης, ενώ ο προστατευτικός τοίχος κακής ποιότητας συνέβαλε στην τελική τραγική έκβαση. Το μπροστινό μέρος της Lotus 72B καταστράφηκε εντελώς και ο Rindt, όντας μέσα στο μονοθέσιο χωρίς επαρκώς δεμένες τις ζώνες του, υπέστη τραυματισμούς στους οποίους υπέκυψε λίγα λεπτά αργότερα. Με τέσσερις αγώνες να απομένουν, ο Αυστριακός είχε κερδίσει ήδη σε πέντε Grand Prix και είχε μια διαφορά 20 βαθμών από τον κοντινότερο διώκτη του, Jacky Ickx – διαφορά που δεν πρόλαβε ο Βέλγος να καλύψει μέχρι να ολοκληρωθεί το πρωτάθλημα. Ως εκ τούτου, ο Jochen Rindt έγινε ο πρώτος –και τελευταίος μέχρι σήμερα– οδηγός που στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 μετά θάνατον. Το τρόπαιο του πρωταθλητή απονεμήθηκε στη σύζυγό του.
Σαν σήμερα το 1971, η θρυλική πίστα της Monza φιλοξένησε το GP Ιταλίας για τελευταία φορά στη χάραξη χωρίς chicanes. Χάρις σε μια καλύτερη έξοδό του από την τελευταία στροφή, ο Peter Gethin της BRM κέρδισε τον μοναδικό του αγώνα στην F1 επικρατώντας της March του Ronnie Peterson στο photo finish για μόλις 0.01 δευτερόλεπτα. Πέραν από το συναρπαστικό αυτόν τερματισμό, ο αγώνας είδε τους πρώτους πέντε οδηγούς (οι Gethin και Peterson μαζί με τους François Cevert, Mike Hailwood και Howden Ganley) να τερματίζουν με διαφορά μόλις 0.61 δευτερολέπτων. Αφού η Ferrari δεν μπόρεσε να βαθμολογηθεί με κανέναν οδηγό της, η τρίτη θέση του Cevert εξασφάλισε στην Tyrrell το μοναδικό πρωτάθλημα κατασκευαστών στην ιστορία της.
Σαν σήμερα το 1976, ο αείμνηστος James Hunt είχε αξιοποιήσει μια «νεκρή» εβδομάδα από πλευράς υποχρεώσεων στην επιτυχημένη του σεζόν στην F1 και έλαβε μέρος σε έναν αγώνα της αμερικανικής Formula Atlantic, στον Καναδά και το σιρκουί πόλης του Trois-Rivières. Ο αγώνας αυτός έμελλε να αποτελέσει το μεγαλύτερο στιγμιότυπο της σεζόν για το συγκεκριμένο πρωτάθλημα και η πίστα αυτή είχε συγκεντρώσει ένα αξιόλογο σύνολο από γνωστά ονόματα της F1. Ωστόσο, όλοι τους εξεπλάγησαν από τον νικητή και επικεφαλής της βαθμολογίας Gilles Villeneuve, τον οποίο ο Hunt, αφού επέστρεψε στη Μεγάλη Βρετανία, σύστησε άμεσα στη McLaren. Από το 1977, ο Villeneuve είχε ήδη συμμετάσχει σε επιλεγμένα Grand Prix με την ομάδα του Woking και σύντομα υπέγραψε στη Ferrari.
Σαν σήμερα το 1993, το δημοφιλές Southern 500 του NASCAR στο Darlington προσέφερε στον Mark Martin την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν. Εξαιτίας μιας παρατεταμένης βροχόπτωσης, η εκκίνηση του αγώνα είχε καθυστερήσει για πάνω από τρεις ώρες και τελικά ο τερματισμός δόθηκε 15 γύρους νωρίτερα λόγω του σκότους. Ο Martin προπορευόταν του Brett Bodine κατά 1,51 δευτερόλεπτα όταν έπεσε πρόωρα η καρό σημαία.
Σαν σήμερα το 2004 ολοκληρώθηκε το πρώτο Rally Ιαπωνίας που φιλοξενήθηκε στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC), στην περιφέρεια Tokachi. Η νίκη του event κατέληξε στο Subaru Impreza του τότε πρωταθλητή Petter Solberg, ο οποίος οδήγησε με σταθερό συνοδηγό του τον Phil Mills. Το Citroën Xsara των επικεφαλής της βαθμολογίας Sébastien Loeb/Daniel Elena τερμάτισε στη δεύτερη θέση και 73 δευτερόλεπτα πίσω, με τρίτο το Ford Focus RS των Markko Märtin και Michael Park.
Σαν σήμερα, επίσης το 2004, ο Valentino Rossi προέκτεινε το προβάδισμά του ως επικεφαλής της βαθμολογίας στο MotoGP, κερδίζοντας εύκολα μπροστά σε 55.100 θεατές στην πίστα του Estoril για το GP Πορτογαλίας. Ο «Γιατρός» πήρε την πρωτοπορία προσπερνώντας τον Loris Capirossi στον πρώτο γύρο και έκτοτε δεν κοίταξε πίσω, επικρατώντας του poleman Makoto Tamada για 5,111 δευτερόλεπτα. Παράλληλα, ο Sete Gibernau της Movistar Honda δυσκολεύτηκε να ξεπεράσει την Camel Honda του Alex Barros στη μάχη για το τρίτο σκαλί του βάθρου και τελικά έμεινε πίσω του, στην 4η θέση. Ο αγώνας του Rossi κατέστη ευκολότερος όταν ο μεγάλος αντίπαλός του, Max Biaggi, έπεσε στον πρώτο γύρο και εγκατέλειψε, με τον Capirossi να γλυτώνει και να μην συμπαρασύρεται από τον συμπατριώτη του.
Σαν σήμερα, επίσης το 2004, για πρώτη φορά στην ιστορία του NASCAR, διεξήχθη ένας αγώνας 500 μιλίων στην οβάλ πίστα της Fontana, αντικαθιστώντας το παραδοσιακό Southern 500 του Darlington που είχε μετατεθεί για τον Νοέμβριο για οργανωτικούς λόγους. Η νίκη κατέληξε στην Robert Yates Racing και τον Elliott Sadler, ο όποιος σημείωσε έτσι την δεύτερη νίκη του στη σεζόν και τρίτη/τελευταία της καριέρας του στη μεγάλη κατηγορία. Ο βετεράνος από την Emporia της Virginia ξεπέρασε στον τερματισμό τους Kasey Kahne και Mark Martin.
Σαν σήμερα το 2010, ο Dani Pedrosa πήρε πρώτος την καρό σημαία στην πίστα του Misano για το GP Σαν Μαρίνο του MotoGP, κατακτώντας έτσι την τέταρτη νίκη του στη σεζόν και δεύτερη συνεχόμενη. Ο Ισπανός της Repsol Honda κινήθηκε σε ταχύτατο ρυθμό από την εκκίνηση του αγώνα 28 γύρων και προπορευόταν του Jorge Lorenzo κατά 1,5 δευτερολέπτων μόλις στον τρίτο γύρο, καταγράφοντας νωρίς και ρεκόρ πίστας. Με τον Pedrosa να απομακρύνεται και τον Lorenzo να κάνει έναν μοναχικό αγώνα, το ενδιαφέρον στράφηκε στη μάχη για το τρίτο σκαλί του βάθρου. Ο Valentino Rossi αντάλλαξε θέσεις με τον Casey Stoner και τελικά κρατήθηκε μπροστά του για να πλαισιώσει στο βάθρο τους δύο Ισπανούς πρωταγωνιστές. Το event δυστυχώς αμαυρώθηκε από το άσχημο ατύχημα του Shoya Tomizawa στον αγώνα της μικρότερης κατηγορίας Moto2. Δυστυχώς, ο 19χρονος Ιάπωνας ξεψύχησε στο νοσοκομείο του Riccione την ίδια μέρα.