Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1910 γεννήθηκε στο Schenectady της Νέας Υόρκης ο Lee Wallard, ένας εκ των νικητών του Indianapolis 500. Ο Αμερικανός υπήρξε αρχικά δραστήριος σε αγώνες sprint στις ανατολικές περιφέρειες των Η.Π.Α. από τα μέσα των ‘30s, υπηρετώντας έπειτα στο Πολεμικό Ναυτικό της χώρας για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1948, ο 37χρονος Wallard έκανε το ντεμπούτο του στον φημισμένο αγώνα της Indianapolis, τον οποίο και κατέκτησε τελικά το 1951. Μάλιστα, έγινε τότε ο πρώτος νικητής του event που τερμάτισε σε λιγότερες από 4 ώρες. Δυστυχώς η καριέρα του Wallard τερματίστηκε άδοξα μόλις μία εβδομάδα μετά τον θρίαμβο στο Brickyard, έπειτα από μια σειρά σοβαρότατων εγκαυμάτων που προκλήθηκαν σε μια σύγκρουση στο Reading Fairgrounds Speedway για έναν αγώνα sprint. Ο Wallard αποπειράθηκε να επιστρέψει στην ενεργό δράση στις ελεύθερες δοκιμές για το Indianapolis 500 του 1954, αλλά επέλεξε να αποσυρθεί οριστικά.
Σαν σήμερα το 1924, η Eliška Junková (ή Elisabeth Junek) πραγματοποίησε το ντεμπούτο της στους αγώνες ταχύτητας οδηγώντας μια Bugatti Type 30 στην ανάβαση Plzeň-Třemošná – μάλιστα κατάφερε να στεφθεί νικήτρια στην κατηγορία της. Οι ικανότητές της και η αυτοπεποίθησή της πίσω από το τιμόνι απέναντι σε θρύλους των αγώνων όπως ο Tazio Nuvolari και ο Luigi Fagioli την έκαναν σταδιακά γνωστή κι αγαπητή σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις πιο επιτυχημένες γυναίκες οδηγούς στην ιστορία του motorsport, καθώς και η πρώτη γυναίκα που κέρδισε αγώνα Grand Prix (έστω και στην κατηγορία της), στην τότε καινούρια πίστα του Nürburgring το 1927.
Σαν σήμερα το 1930, το λεγόμενο Grand Prix της Monza έλαβε χώρα στην ομώνυμη πίστα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ως εναλλακτική του GP Ιταλίας. Το event συμπεριέλαβε τέσσερις προκριματικούς αγώνες 14 γύρων με τέσσερις κατηγορίες αυτοκινήτων βάσει κυβισμού, έναν μικρό αγώνα sprint 7 γύρων για όσους δεν είχαν προκριθεί οριακά και τον τελικό αγώνα 35 γύρων. Η συνολική νίκη κατέληξε στην Maserati 26M του Achille Varzi, ο οποίος ακολουθήθηκε από τους ομόσταυλους Luigi Arcangeli και Ernesto Maserati.
Σαν σήμερα το 1936 γεννήθηκε στο Enfield του Λονδίνου ο Brian Hart. Ο Βρετανός οδηγός αποδείχθηκε ικανότατος σε ποικίλες κατηγορίες μονοθεσίων ανά την Ευρώπη, με κύρια πεδία επιτυχίας του την Formula Junior και την Formula 2. Μάλιστα, το 1967 συμμετείχε και στο GP Γερμανίας της F1, οδηγώντας ένα μονοθέσιο F2 της Proton στο Nürburgring· τερμάτισε τρεις γύρους πίσω και δεν πήρε κατάταξη. Μερικούς μήνες αργότερα, ο Hart έμελλε να εργαστεί στα τμήματα μηχανολογίας της αεροπορικής εταιρείας de Havilland και της Cosworth, ιδρύοντας σύντομα την δική του φίρμα κατασκευής κινητήρων. Η φίρμα αυτή δραστηριοποιήθηκε επιτυχημένα στην F2 –μέσω είτε τροποποιημένων εκδόσεων κινητήρων της Cosworth είτε αμιγώς δικών της– και το 1981 εισήλθε στην F1. Η Hart διένυσε δύο περιόδους στο παγκόσμιο πρωτάθλημα χωρίς να σημειώσει εντυπωσιακά αποτελέσματα: προμήθευσε τις Toleman, Spirit, RAM και Haas-Lola στο διάστημα 1981-1985, ενώ από το 1993 έως το 1999 υπήρξε πάροχος στις Jordan, Arrows και Minardi.
Σαν σήμερα το 1952, ο πρωταθλητής Alberto Ascari πήρε πρώτος την καρό σημαία στο GP Ιταλίας, ολοκληρώνοντας τη σεζόν με έξι συνεχόμενες νίκες. Παρόλο που εκκίνησε από την pole position, έχασε αρχικά την πρωτοπορία από τον José Froilán González που παρέμεινε επικεφαλής του αγώνα για τους πρώτους 36 γύρους. Ωστόσο, ένα αργό pit stop επέτρεψε στις Ferrari των Ascari και Luigi Villoresi να βρεθούν μπροστά του και ο Αργεντινός πέρασε εν τέλει τον Villoresi για να τερματίσει δεύτερος. Οι Giuseppe Farina και Felice Bonetto έκλεισαν την βαθμολογούμενη πεντάδα.
Σαν σήμερα, επίσης το 1952, ο Lee Petty πήρε την πρωτοπορία από τον Herb Thomas με 5 γύρους να απομένουν και στέφθηκε νικητής σε έναν αγώνα στο Central City Speedway του Macon, για την μεγάλη κατηγορία του NASCAR. Ο Petty, ο οποίος προηγήθηκε μόλις στους γύρους 296-300, έφερε την Plymouth του στον τερματισμό όντας 14 δευτερόλεπτα μπροστά από το διάσημο Hudson Hornet του Thomas. Ο Tim Flock, πρωτοπόρος για 210 γύρους, υποχώρησε στην τρίτη θέση, δύο γύρους πίσω στην μικρή χωμάτινη οβάλ πίστα.
Σαν σήμερα το 1953, ο Buck Baker τέθηκε επικεφαλής στους τελευταίους 10 γύρους του Southern 500 στο Darlington και κέρδισε, στον πιο ανταγωνιστικό αγώνα του παλιού NASCAR – χαρακτηριστικά, η πρωτοπορία εναλλάχτηκε συνολικά 35 φορές ανάμεσα σε τέσσερις οδηγούς. Ο θρυλικός Junior Johnson πραγματοποίησε το ντεμπούτο του σε αυτό το event, σε μια μακροσκελή λίστα πολλών πρωτοεμφανιζόμενων. Οι Bob Weatherly, Lonnie Bragg και Elmer Cooper έμελλαν να σημειώσουν τη μοναδική τους εμφάνιση στο NASCAR μαζί με πολλούς άλλους οδηγούς.
Σαν σήμερα το 1958, η ομάδα της Vanwall κατέκτησε το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών στην ιστορία της F1 χάρις στον Tony Brooks, ο οποίος κέρδισε στη Monza της Ιταλίας ξεπερνώντας τις δύο Ferrari των Mike Hawthorn και Phil Hill. Παράλληλα, η δεύτερη θέση του Βρετανού τον έφερε με το ένα πόδι στον τίτλο των οδηγών καθώς ο βασικός ανταγωνιστής Stirling Moss δεν τερμάτισε, λόγω αστοχίας στο κιβώτιο ταχυτήτων. Απέμενε πλέον μόλις ένας αγώνας και η βαθμολογική διαφορά υπέρ του Hawthorn βρισκόταν στους 8 βαθμούς.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 6 Σεπτεμβρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1969, ο εμβληματικός Jackie Stewart προσέφερε μαζί με πολλούς άλλους οδηγούς μια επική μονομαχία στις μεγάλες ευθείες της Monza και θριάμβευσε προς τη νίκη, κατακτώντας τον πρώτο του τίτλο στην F1 και εξασφαλίζοντας το πρωτάθλημα κατασκευαστών για την Matra-Ford. Ο Βρετανός θρύλος εκκίνησε τρίτος και προσπέρασε αρχικά τους Denny Hulme και Jochen Rindt στις πρώτες στροφές. Οι επόμενοι γύροι που ακολούθησαν προσέφεραν ένα συναρπαστικό θέαμα, με τους πρώτους επτά οδηγούς να ανταλλάσσουν θέσεις και μόλις ελάχιστα δέκατα του δευτερολέπτου να ξεχωρίζουν το ένα μονοθέσιο από το άλλο. Οι πρώτοι τέσσερις διαχωρίστηκαν στον τερματισμό για μόλις 0.19 δευτερόλεπτα, με τον Stewart να ακολουθείται από την Lotus 49B του Rindt, την έτερη Matra MS80 του Jean-Pierre Beltoise και την McLaren M7C του επώνυμου Bruce McLaren.
Σαν σήμερα το 1975, ο Ελβετός άσσος Clay Regazzoni κατέκτησε το GP Ιταλίας οδηγώντας με την Ferrari για δεύτερη φορά στην καριέρα του. Μετά την πρώτη του νίκη το 1970 σε μια 312B, ο “Regga” τερμάτισε ξανά πρώτος πέντε χρόνια αργότερα, οδηγώντας αυτήν τη φορά μια 312T. Άφησε σχεδόν 17 δευτερόλεπτα πίσω του τον τότε πρωταθλητή της McLaren Emerson Fittipaldi, ενώ ο ομόσταυλος Niki Lauda οδήγησε μεθοδικά μέχρι την τρίτη θέση ώστε να κατακτήσει και μαθηματικά τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο. Παράλληλα, χάρις στην τρίτη νίκη του Regazzoni στη σεζόν και πέμπτη συνολικά για την Ferrari, η ιταλική ομάδα επέστρεψε και στους τίτλους κατασκευαστών της F1 μετά από 11 ολόκληρα χρόνια.
Σαν σήμερα το 1986, ο Nelson Piquet επικράτησε του ομόσταυλου Nigel Mansell για το 1-2 της Williams στο GP Ιταλίας και το βάθρο έκλεισε ο Stefan Johansson της Ferrari. Οι Teo Fabi (Benetton) και Alain Prost (McLaren) είχαν προκριθεί στην πρώτη σειρά εκκίνησης, αλλά μια σειρά από μηχανικά προβλήματα τους εξανάγκασε να ξεκινήσουν από το πίσω μέρος του grid και το pit lane αντίστοιχα. Έπειτα από την τολμηρή του προσπέραση στον Mansell στη στροφή Curva Grande, ο Piquet κατέκτησε μια επιβλητική νίκη και αναρριχήθηκε στην δεύτερη θέση της βαθμολογίας οδηγών, 5 βαθμούς πίσω από τον Βρετανό ομόσταυλό του. Επίσης, οι παλιοί παγκόσμιοι πρωταθλητές Keke Rosberg (McLaren) και Alan Jones (Haas-Lola) τερμάτισαν στις θέσεις 4 και 6 για τους τελευταίους βαθμούς της καριέρας τους στην F1.
Σαν σήμερα, επίσης το 1986, ο Timo Salonen κέρδισε το περιβόητο Rally Χιλίων Λιμνών στη Φινλανδία για δεύτερη διαδοχική χρονιά. Ο τοπικός ήρωας και τότε πρωταθλητής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC) τερμάτισε 24 δευτερόλεπτα μπροστά από τον ομόσταυλο Juha Kankkunen, οδηγώντας ένα Peugeot 205 T16 Group B με συνοδηγό τον Seppo Harjanne. Ο τέσσερις-φορές νικητής Markku Alén ολοκλήρωσε το βάθρο με την θηριώδη Lancia Delta S4.
Σαν σήμερα το 1991, η οβάλ πίστα του Richmond φιλοξένησε τον πρώτο νυχτερινό αγώνα NASCAR στα χρονικά της μεγάλη κατηγορίας. Δίνοντας μάχη με τους Davey Allison, Rusty Wallace και Ernie Irvan που ξεχώρισαν περισσότερο μέσα στον αγώνα, ο 51χρονος Harry Gant κατάφερε να κατακτήσει την δεύτερη συνεχόμενη νίκη του και τρίτη συνολικά στη σεζόν. Παράλληλα προέκτεινε ακόμη περισσότερο το ρεκόρ του ως ο γηραιότερος νικητής αγώνα στη διοργάνωση.
Σαν σήμερα το 1997, το GP Ιταλίας της F1 είδε τους κύριους πρωταγωνιστές της σεζόν Jacques Villeneuve και Michael Schumacher να μην εντυπωσιάζουν, με την υπόθεση νίκη να κρίνεται στη μάχη ανάμεσα στους Jean Alesi και David Coulthard. Ο Γάλλος της Benetton, λατρεμένος ανέκαθεν από τους tifosi λόγω των παλαιότερων υπερβάσεών του στη Ferrari, είχε εκκινήσει από την pole position και είχε τον Σκωτσέζο της McLaren αρκετά κοντά του. Συμπτωματικά, οι δυο τους μπήκαν στα pits στον 32ο γύρο και η ομάδα του Woking απέδωσε ταχύτερα, με αποτέλεσμα ο Coulthard να βγει από το pit lane ως εν δυνάμει πρωτοπόρος. Έτσι, η νίκη κατέληξε σε αυτόν και ο Alesi αρκέστηκε με την δεύτερη θέση στον «Ναό της Ταχύτητας» για τρίτη φορά στην καριέρα του. Ο Heinz-Harald Frentzen έκλεισε το βάθρο για την Williams και ο πολλά υποσχόμενος Giancarlo Fisichella κατέλαβε την 4η θέση σε μια Jordan.
Σαν σήμερα το 2003, ο Valentino Rossi αντάλλαξε θέσεις με τον μαινόμενο αντίπαλο Max Biaggi για την πρωτοπορία του GP Πορτογαλίας, μέχρι που τελικά σταθεροποιήθηκε ως επικεφαλής στο δεύτερο μισό του αγώνα για την πέμπτη του νίκη στη σεζόν. Παράλληλα, ο «Γιατρός» σημείωσε στο Estoril το 17ο συνεχόμενο βάθρο του στο MotoGP και προέκτεινε το προβάδισμά του από τον Sete Gibernau στους 46 βαθμούς ως επικεφαλής της βαθμολογίας. Μάλιστα, ο Ισπανός της Movistar Honda στερήθηκε τον τερματισμό του στο τρίτο σκαλί του βάθρου, καθώς έχασε στο photo finish από την πανίσχυρη Ducati του Loris Capirossi για μόλις 0.015 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα, επίσης το 2003, ο Sam Hornish Jr. ξεπέρασε στο νήμα τους Scott Dixon και Bryan Herta σε ένα συγκλονιστικό photo finish στην οβάλ πίστα του Chicagoland, για το παλιό Indy Racing League (τωρινό IndyCar). Μάλιστα, το πέσιμο της καρό σημαίας προσέφερε έναν από τους πιο κοντινούς τερματισμούς στα χρονικά της διοργάνωσης – οι πρώτοι δύο χωρίστηκαν από μόλις 0.0099 δευτερόλεπτα. Ο Hornish, ο οποίος υπήρξε πρωτοπόρος για 40 γύρους, κοντραρίστηκε με τους Tomas Scheckter, Dan Wheldon και Tony Kanaan για το μεγαλύτερο κομμάτι του αγώνα, ενώ χρειάστηκε να αναχαιτίσει και την επίθεση του Roger Yasukawa στους τελευταίους 6 γύρους. Η πρωτοπορία άλλαξε χέρια συνολικά 20 φορές μεταξύ 8 οδηγών και απαρτίστηκε από πολλές επικές μονομαχίες, ρόδα-με-ρόδα και με μόλις ελάχιστα εκατοστά απόστασης μεταξύ των διεκδικητών της νίκης.
Σαν σήμερα το 2008, οι Lewis Hamilton και Kimi Räikkönen προσέφεραν στο κοινό της F1 μια φανταστική μάχη για τη νίκη στο GP Βελγίου του Spa-Francorchamps, με το τελικό αποτέλεσμα δυστυχώς να καθορίζεται με αμφιλεγόμενο τρόπο από τους αγωνοδίκες. Ο Βρετανός έχασε τη νίκη διότι δέχτηκε ποινή 25 δευτερολέπτων στον συνολικό του χρόνο, καθώς προσπέρασε αντικανονικά τον Φινλανδό «κόβοντας» το Bus Stop chicane. Επέστρεψε άμεσα την θέση πριν τελικά την ανακτήσει στη στροφή La Source, με την βροχή παράλληλα να εμφανίζεται και να εντείνεται. Τελικά ο Räikkönen έκανε τετακέ, έπεσε στον τοίχο της στροφής Blanchimont και εγκατέλειψε ενώ ο Hamilton πήρε πρώτος την καρό σημαία, μέχρι να δεχτεί την ποινή και να καταταγεί πίσω από τον Nick Heidfeld και τον τελικό νικητή Felipe Massa. Πιο πίσω, ο Fernando Alonso της Renault άλλαξε έξυπνα σε ενδιάμεσα ελαστικά στον τελευταίο γύρο και προσπέρασε τέσσερις οδηγούς για να τερματίσει στην 4η θέση.
Σαν σήμερα, επίσης το 2008, η σεζόν του IndyCar έκλεισε με έναν συναρπαστικό αγώνα στο Chicagoland του Illinois. Η μάχη για το πρωτάθλημα οδηγών ήταν ακόμη ανοιχτή, με τον Scott Dixon της Chip Ganassi Racing να εισέρχεται ως φαβορί για τον δεύτερο τίτλο του, έχοντας ένα προβάδισμα 30 βαθμών από τον Hélio Castroneves της Team Penske. Μάλιστα, οι πιθανότητες ανατροπής λιγόστεψαν υπέρ του Νεοζηλανδού, καθώς ο Βραζιλιάνος εκκίνησε 28ος/τελευταίος λόγω ποινής που δέχτηκε στις κατατακτήριες δοκιμές. Ωστόσο, οδήγησε μεθοδικά στον αγώνα και σταδιακά έφτασε τους πρωτοπόρους, βρίσκοντας τον Dixon στο πλάι του στους τελευταίους γύρους. Οι δυο τους κυνηγήθηκαν μέχρι τον τερματισμό και προσέφεραν ένα κλειστό photo finish. Σε ένα σπανιότατο γεγονός, το σύστημα χρονομέτρησης επέδειξε λανθασμένα τον πρωταθλητή Dixon ως νικητή για 0.001 δευτερόλεπτα, με το τελικό αποτέλεσμα να εξακριβώνεται έπειτα από τη χρήση ειδικών πλάνων στη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού. Η νίκη κατέληξε στον Castroneves για 0.0033 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 2014, η εκκίνηση του GP Ιταλίας βρήκε τον Lewis Hamilton να μην κάνει καλό πέταγμα και να χάνει αρχικά την πρωτοπορία από τον ομόσταυλο Nico Rosberg. Οι δύο οδηγοί της κυρίαρχης Mercedes μονοπώλησαν μοιραία το ενδιαφέρον και ο Γερμανός ηγήθηκε το πρώτο μισό του αγώνα, μέχρι που προσέγγισε άγαρμπα το φρενάρισμά του για το πρώτο chicane στον 29ο γύρο. Έτσι, ο Hamilton τέθηκε επικεφαλής και παρέμεινε στην πρώτη θέση για την έκτη του νίκη στη σεζόν και 28η της καριέρας του. Οι δύο Williams των Felipe Massa και Valtteri Bottas κατέλαβαν τις θέσεις 3 και 4, με τον Daniel Ricciardo της Red Bull να ανακάμπτει από την 9η θέση που εκκίνησε ώστε να κλείσει την πρώτη πεντάδα.