spot_img

Οι ομάδες της F1 θα αξίζουν μελλοντικά δισεκατομμύρια

Την άποψή του πως σε λίγα χρόνια οι ομάδες της F1 θα έχουν χρηματιστηριακή αξία αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια εξέφρασε ο CEO της McLaren Racing, Zak Brown.

Εδώ και μια πενταετία, το πρωτάθλημα της F1 βρίσκεται υπό την σκέπη της Liberty Media. Η αμερικανική εταιρεία προχώρησε σε μια σειρά αλλαγών στην οικονομική διαχείρισή, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του. Μεταξύ των κυριότερων αλλαγών βρίσκεται η θέσπιση budget cap στον προϋπολογισμό των ομάδων, αλλά και μια νέα συμφωνία για τον δικαιότερο διαμοιρασμό των χρηματικών επάθλων σε αυτές. Επιπλέον, η θέσπιση παραβόλου 200 εκατομμυρίων δολαρίων που πρέπει να πληρώσει κάθε νέα ομάδα που επιθυμεί να μπει στο πρωτάθλημα, ισχυροποιεί ακόμα περισσότερο τους ήδη συμμετέχοντες.

Διαβάστε επίσης: Υποτιμημένοι «άφαντοι» της F1 – #1, Gabriele Tarquini

Αφενός διότι το παράβολο αυτό θα μοιράζεται στις ομάδες ως αντίβαρο για τη μείωση που αναγκαστικά θα δεχτούν στις απολαβές τους και αφετέρου διότι θα εξασφαλίζει την συνολική τους εικόνα, αφού έτσι θα έχουν έναν νέο σοβαρό αντίπαλο και όχι κάποια τυχαία ομάδα.

Οι αλλαγές αυτές φαίνεται πως βοήθησαν αρκετά στο να γίνουν επενδύσεις στις ήδη υπάρχουσες ομάδες και κυρίως στις Mercedes, McLaren, Aston Martin και Williams. Έτσι, πλέον οι ομάδες της F1 μπορούν να γιγαντωθούν οικονομικά ακόμα και σε επίπεδα ομάδων που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα του ΝΒΑ και αξίζουν δισεκατομμύρια δολάρια.

Τη συγκεκριμένη άποψη μάλιστα εξέφρασε και ο CEO της McLaren, Zak Brown, σε σχετική ερώτηση που του τέθηκε:

Ναι, πιστεύω πως σίγουρα οι ομάδες της F1 μπορούν να αξίζουν δισεκατομμύρια. Υπάρχουν πολλά franchise που αξίζουν τόσο, όπως το NBA, το NFL, η Premier League και τώρα που η Liberty έκανε το πρωτάθλημα οικονομικά βιώσιμο μπορούμε κι εμείς. Ειδικά η McLaren στο κοντινό μέλλον θεωρώ ότι θα είναι πολύ κερδοφόρα ομάδα. Πριν έρθει το Budget Cap δεν ήταν δυνατό αυτό, διότι ήμασταν ένα σπορ στο οποίο έπρεπε να ξοδεύεις όσα περισσότερα γίνεται για να κερδίσεις. Ήταν μια κατάσταση όπου νικητής ήταν αυτός που είχε τη δυνατότητα να χάσει τα περισσότερα χρήματα. Αυτό σίγουρα δεν ήταν καθόλου ελκυστικό για τους περισσότερους επενδυτές. Αυτό όμως τώρα άλλαξε. Στη McLaren ήδη ήρθαν επενδυτές όπως η MSP και η UBS, με χρόνια εμπειρίας σε ομάδες μπάσκετ και μπέιζμπολ, που σημαίνει πως μπορούν να διακρίνουν τι μπορεί να αποφέρει κέρδος.

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream” με τις προβλέψεις για το τέλος της σεζόν.

Στη συνέχεια, ο δαιμόνιος Αμερικανός δίνει απάντηση στο γιατί άρχισε τώρα να υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές σε ομάδες, ενώ τόσα χρόνια αυτοί δεν έκαναν το βήμα:

Αν δείτε το μέγεθος και την αναγνωρισιμότητα της F1 σε σχέση με τα πρωταθλήματα που ανέφερα, θα αναρωτηθείτε εύλογα γιατί μια ομάδα που συμμετέχει εκεί αξίζει περισσότερο από την Mercedes ή την Red Bull. Η απάντηση είναι απλή, ήμασταν ένα πρωτάθλημα που απλά κατανάλωνε χρήμα με έπαθλο απλά την αναγνώριση. Τώρα όμως που η Liberty άλλαξε τη δομή, υπάρχει πραγματικό κέρδος και γι’ αυτό βλέπουμε επιτέλους επενδυτές. Θεωρώ λοιπόν πως σε πέντε έτη, αν κάποιος θέλει να αγοράσει μια ομάδα, θα πρέπει να ξοδέψει δισεκατομμύρια. Και το ότι κανείς δεν προτίθεται τώρα να πουλήσει την ομάδα, αποδεικνύει ακριβώς αυτό.

Τα παραπάνω σχόλια αποτελούν κοινή πεποίθηση των περισσότερων ατόμων που εμπλέκονται στον μαγικό κόσμο της F1 και ιδίως των “μεγάλων κεφαλιών” του σπορ. Όλοι θεωρούν πως η αξία των ομάδων θα εκτοξευτεί, καθώς πλέον είναι μετρήσιμη, καθορίζεται από τα έσοδά της και το αν είναι κερδοφόρα σαν επιχείρηση και όχι από την αναγνωρισιμότητα και τις επιτυχίες της απλά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Mercedes, που παρά την τεράστια επιτυχία της και τις συμφωνίες που έχουν έρθει εξαιτίας της, χρειάζεται ακόμα μια οικονομική βοήθεια από την Daimler για να μην έχει ζημία.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και ο επικεφαλής της Mercedes, Toto Wolff.

Στο NBA και το NFL, η αξία των ομάδων προέρχεται από τα έσοδά τους και το κέρδος που έχουν. Βασίζονται σε πραγματικούς αριθμούς και στοιχεία δηλαδή. Με το budget cap, μπαίνουμε κι εμείς σε ένα παρόμοιο καθεστώς. Η αξία ολονών μας θα προέρχεται από τα κέρδη που θα έχουμε, καθώς το πόσα θα ξοδεύουμε είναι καθορισμένο εξαρχής. Με μακροπρόθεσμα βιώσιμα έσοδα λοιπόν, η F1 γίνεται ένα πολύ δελεαστικό πεδίο επενδύσεων, διότι υπογράφει συμφωνίες (για χορηγίες και τηλεοπτικά δικαιώματα) που διαρκούν από 5 έως 10 έτη. Έτσι, σαν επιχείρηση έχει εξασφαλισμένη ροή εσόδων για πολύ καιρό.

Η μετατροπή της F1 στα πρότυπα επιχείρησης, την φέρνει σε συμφωνία με τα μοντέλα άλλων μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων, φέρνοντας παράλληλα αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς ομάδων, αλλά και πολλούς νέους επενδυτές.

Αυτό ακριβώς σχολιάζει και ο Zak Brown στη συνέχεια της συνέντευξής του:

Όταν ήρθε η Liberty, ήταν σαν αλλαγή φρουράς. Είναι αθλητικοί επενδυτές, πέρα από τις άλλες επενδύσεις που κάνουν. Νομίζω πως κατάλαβαν ότι η F1 είναι ένα τεράστιο αθλητικό γεγονός και πως με αλλαγή της ηγεσίας και της δομής της, μπορούν να να ανεβάσουν πολύ την αξία της. Ο Chase Carey έκανε ακριβώς όσα έπρεπε να κάνει, ετοιμάζοντας το σπορ για το μέλλον, και τώρα που παρέδωσε στον Stefano Domenicalli υπάρχει τεράστιο momentum για ανάπτυξη. Το grid ποτέ δεν ήταν υγιέστερο. Δεν θυμάμαι περίοδο όπου τουλάχιστον μία ή δύο ομάδες δεν είχαν οικονομικό πρόβλημα. Τώρα όμως και οι 10 ομάδες είναι υγιείς οργανισμοί, που βρίσκονται στην κατοχή ανθρώπων ικανών να τις δουν και πέρα από απλώς ομάδες της F1. Το σπορ βρίσκεται σε μια εκπληκτική θέση.

Βλέπουμε λοιπόν πως η F1 έχει ξεπεράσει εντελώς την εποχή που ήταν ένα σπορ στο οποίο συμμετείχαν απλά επιχειρηματίες με όνειρο τη δόξα, χομπίστες και αυτοκινητοβιομηχανίες με σκοπό τη διαφήμιση. Με την έλευση των Αμερικανών, που είδαν κέρδος σε αυτή, μετατράπηκε σε επιχείρηση, στα πρότυπα άλλων πρωταθλημάτων, όπου κάθε ομάδα είναι οργανισμός με στόχο τόσο την επιτυχία όσο και το οικονομικό κέρδος.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Το αν τελικά σε βάθος χρόνου θα επιβιώσει αυτή η λογική μένει να αποδειχτεί, καθώς σε αντίθεση με άλλα σπορ, η F1 αναγκάστηκε να προβεί σε πολύ μεγάλες αλλαγές που δεν είναι απόλυτα αποδεκτές από μεγάλο μέρος των φιλάθλων. Ίσως αυτός όμως να ήταν και ο μόνος τρόπος να μείνει ζωντανή.

Δείτε το GP Μ. Βρετανίας για το Ελληνικό eSports Πρωτάθλημα F1.

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles