Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1915 γεννήθηκε στο Mayfair του Λονδίνου ο Robin Montgomerie-Charrington. Ο Βρετανός είχε αρχικά συμμετάσχει σε αγώνες της Formula 3 για την κατηγορία 500cc στις αρχές των ‘50s, χωρίς όμως να εντυπωσιάσει ιδιαίτερα. Το 1952, με αφορμή τη θεμελίωση ενός ιδιόμορφου μονοθεσίου προδιαγραφών F2 ονόματι Aston Butterworth – έμπνευση του συμπατριώτη οδηγού Bill Aston, ο Montgomerie-Charrington το οδήγησε σε ελάχιστους μη-πρωταθληματικούς αγώνες και στη συνέχεια ταξίδεψε στο Spa-Francorchamps, ανήμερα των γενεθλίων του, για το GP Βελγίου της F1· εγκατέλειψε λίγο πριν τα μέσα του αγώνα με προβλήματα στα ηλεκτρικά. Ο Βρετανός τελικά σταμάτησε την εμπλοκή του στους αγώνες πριν τα τέλη της χρονιάς και μετανάστευσε στις Η.Π.Α.
Σαν σήμερα το 1930, οι Woolf Barnato και Glen Kidston οδήγησαν την Bentley στο 1-2 για τις 24 ώρες του Le Mans, με τον Barnato μάλιστα να κερδίζει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά σε όλες τις παρουσίες του στο Sarthe. Το πρώτο μισό του αγώνα απαρτίστηκε από μια φοβερή μονομαχία ανάμεσα σε δύο Bentley 4½ λίτρων και την μεγάλη Mercedes-Benz SSK των Rudolf Caracciola και Christian Werner, μέχρι που όλοι τους τελικά εγκατέλειψαν. Σημειωτέον πως μόλις 18 αυτοκίνητα πήραν την εκκίνηση στο event και αποτελούν το μικρότερο grid στα χρονικά του σπουδαίου αγώνα αντοχής.
Σαν σήμερα το 1933, ο δημοφιλής Sir Henry “Tim” Birkin απεβίωσε στο Λονδίνο σε ηλικία μόλις 36 χρονών, εξαιτίας της σοβαρής μόλυνσης μιας πληγής που είχε αποκομίσει στο χέρι του όταν αυτό κάηκε στην εξάτμιση της Maserati 8C, με την οποία συμμετείχε ο Birkin στο GP Tripoli της Λιβύης· η επικρατέστερη εκδοχή από τις πηγές κάνει λόγο για προσβολή του από σηψαιμία. Αφού υπηρέτησε στην πολεμική αεροπορία της χώρας του κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Βρετανός καθιερώθηκε στη σκηνή του motorsport το 1928 με την Bentley. Τερμάτισε 5ος στο Le Mans και την επόμενη χρονιά θριάμβευσε στο Sarthe μαζί με τον Woolf Barnato ενώ κατέλαβε μια αξιόλογη δεύτερη θέση στο GP Γαλλίας κόντρα στις γρηγορότερες Bugatti. Με την Bentley να αποσύρει το αγωνιστικό της τμήμα το 1930, ο Birkin κέρδισε ξανά στο Le Mans το 1931 με μια Alfa Romeo, πλάι στον Earl Howe.
Σαν σήμερα το 1943 γεννήθηκε στο Porvoo της Φινλανδίας ο Simo Lampinen, ένας εκ των πρώτων «Ιπτάμενων Φινλανδών» στους αγώνες rally. Ο Lampinen αναρριχήθηκε στο ανταγωνιστικό επίπεδο αυτού του είδους αγώνων στις αρχές των ‘60s και έκτοτε ξεκίνησε να κάνει αίσθηση, κερδίζοντας τρεις φορές το διάσημο Rally 1000 Λιμνών στη χώρα του (1963, 1964 & 1972), καθώς και το Rally Μεγάλης Βρετανίας (1968) – όλες αυτές οι νίκες σε ένα Saab 96. Εκπροσώπησε με επιτυχία και τη Lancia οδηγώντας μια Fulvia σε δύο νίκες και έπειτα συνέχισε την καριέρα του στις μικρές κατηγορίες του νεοσύστατου τότε Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC), μέχρι τα τέλη των ‘70s.
Σαν σήμερα το 1952, ο Alberto Ascari ξεπέρασε τους πάντες στη βροχή και επικράτησε άνετα στο GP Βελγίου από την pole position, ξεκινώντας ένα νικηφόρο σερί που έμελλε να διατηρηθεί για 9 αγώνες. Η εκκίνηση είχε δει τον Jean Behra της Gordini να παίρνει απροσδόκητα την πρωτοπορία, την οποία και έχασε οριστικά στον δεύτερο γύρο όταν προσπεράστηκε από τις Ferrari των Ascari και Giuseppe Farina. Ενώ οι δύο Ιταλοί είχαν ξεμακρύνει μπροστά, ο Behra συγκρούστηκε με τον Piero Taruffi στην στροφή Malmédy και αμφότεροι τέθηκαν εκτός στον 14ο γύρο. Έτσι, η τρίτη θέση κατέληξε στην έτερη Gordini του Robert Manzon, με τις άλλες δύο βαθμολογούμενες θέσεις να καταλαμβάνουν οι πρωτάρηδες Mike Hawthorn και Paul Frère.
Σαν σήμερα το 1958 ολοκληρώθηκαν οι 24 ώρες του Le Mans, στις οποίες θριάμβευσαν για πρώτη φορά οι Olivier Gendebien και Phil Hill με μια Ferrari 250 Testa Rossa. Το event είχε ξεκινήσει με πολλές προσδοκίες περί μονομαχίας ανάμεσα στις ομάδες των Ferrari, Jaguar, Aston Martin και Porsche, με την βροχή να επηρεάζει την έκβαση του αγώνα για συνολικά 15 ώρες – στις τρεις από αυτές έπεφτε καταρρακτωδώς. Υπήρξαν 13 ατυχήματα εξαιτίας αυτού, με το ένα μάλιστα να στερεί τη ζωή του ντόπιου Jean-Marie Brussin· ο Γάλλος έχασε τον έλεγχο της Jaguar του στην καμπή Dunlop μετά τα pits κατά την 10η ώρα, με την ιδιωτική Ferrari του Bruce Kessler να συγκρούεται πάνω της και να προκαλεί μια πυρκαγιά. Στη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης ολοκλήρωσε η ιδιωτική Aston Martin DB3S των ετεροθαλών αδερφών Peter και Graham Whitehead, με τρίτη την Porsche 718 RSK των Jean Behra και Hans Herrmann.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 21 Ιουνίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1975, ο αείμνηστος James Hunt αντιστάθηκε στην πίεση του Niki Lauda και πήρε πρώτος την καρό σημαία στο GP Ολλανδίας, κατακτώντας έτσι την πρώτη του νίκη στην F1 και μοναδική για την μικρή εκκεντρική ομάδα της Hesketh. Με τον Lauda να κατακτά την pole position στις κατατακτήριες δοκιμές, ο αγώνας είχε ξεκινήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα και ο Hunt υπήρξε ο πρώτος εκ των επικεφαλής που μπήκε στα pits για αλλαγή σε slick ελαστικά. Η απόφαση αυτή δικαίωσε τον Βρετανό και την Hesketh, με τον Lauda να καθυστερεί την δική του αλλαγή και να πέφτει πίσω από την Shadow του Jean-Pierre Jarier. Ο Αυστριακός προβιβάστηκε δεύτερος όταν ο Γάλλος εγκατέλειψε στον 43ο γύρο και έγινε η σκιά του Hunt για όλο το υπόλοιπο του αγώνα. Δεν κατάφερε ποτέ να τον προσπεράσει και τελικά αρκέστηκε στη δεύτερη θέση, με το βάθρο να κλείνει ο ομόσταυλος Clay Regazzoni.
Σαν σήμερα το 1978 γεννήθηκε στο χωριό Emberton ο δημοφιλής και αγαπητός άσσος του IndyCar, Dan Wheldon. Από το 2004 μέχρι και το 2011, ο Βρετανός είχε κατακτήσει 16 νίκες στη διοργάνωση – δύο εξ αυτών στο Indianapolis 500, ενώ το 2005 είχε στεφθεί και πρωταθλητής επικρατώντας μεγάλων οδηγών όπως ο Tony Kanaan και ο Sam Hornish Jr. Ο Wheldon υπήρξε δραστήριος και στους αγώνες αντοχής, συμμετέχοντας ετησίως στις 24 ώρες της Daytona τις οποίες και κατέκτησε το 2006· τότε είχε μοιραστεί μια Riley MkXI της Chip Ganassi Racing με τους Scott Dixon και Casey Mears. Δυστυχώς σκοτώθηκε άδοξα στο Las Vegas το 2011, στον τελευταίο αγώνα για τη σεζόν του IndyCar, σε ένα τεράστιο ατύχημα μεταξύ 15 μονοθεσιών.
Σαν σήμερα το 1986, ο Ayrton Senna κατέκτησε τη νίκη στο σιρκουί πόλης του Detroit, οδηγώντας μια Lotus 98T από την pole position. Ο Βραζιλιάνος αστέρας της F1 είχε αρχικά πέσει 8ος, εξαιτίας ενός απρογραμμάτιστου pit stop για ένα αργό κλατάρισμα στον πίσω-δεξιό τροχό του. Ενόσω προσπερνούσε τους πάντες στο διάβα του, ο Nelson Piquet μπήκε στα pits και του έδωσε εκ νέου την πρωτοπορία, πέφτοντας στον τοίχο της στροφής 20 στον 42ο γύρο. Η τρακαρισμένη Williams είχε «ξεμείνει» σε ένα σχετικά επικίνδυνο σημείο της πίστας, με τον δεύτερο René Arnoux να πέφτει πάνω της και να τίθεται με τη σειρά του εκτός διεκδίκησης της νίκης. Με την έτερη Williams του Nigel Mansell να μένει πίσω με προβλήματα στα φρένα, ο Senna πήρε πρώτος την καρό σημαία από τον βετεράνο Jacques Laffite – το 32ο και τελευταίο βάθρο του άσσου της Ligier, καθώς και τον πρωταθλητή Alain Prost.
Σαν σήμερα το 1989 γεννήθηκε στο Όσλο της Νορβηγίας ο πεπειραμένος οδηγός rally, Andreas Mikkelsen. Η πορεία του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα (WRC) ξεκίνησε το 2006 και έκτοτε ο Mikkelsen δίνει συστηματικά το παρόν στη διοργάνωση, έχοντας οδηγήσει αυτοκίνητα ποικίλων κατηγοριών όπως Škoda, Ford και Subaru. Για το διάστημα 2014-2016 και 2018-2019, ο Νορβηγός εκπροσώπησε τις εργοστασιακές ομάδες των Volkswagen και Hyundai αντίστοιχα, κατακτώντας μάλιστα με την γερμανική φίρμα τις τρεις νίκες που μετράει μέχρι και σήμερα στο WRC. Τα τελευταία χρόνια δεν έχει καταφέρει να εξασφαλίσει θέση οδηγού σε κάποιον μεγάλο κατασκευαστή και πλέον περιπλανάται σε σποραδικά events του πρωταθλήματος, με αυτοκίνητα μικρότερων κατηγοριών.
Σαν σήμερα το 1997, ο πρώην άσσος της F1 Mark Blundell κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο δημοφιλές πρωτάθλημα CART και πρώτη γενικότερα μετά τον θρίαμβό του στο Le Mans το 1992, οδηγώντας μια Reynard 97i της PacWest Racing στην πίστα του Portland. Ο αγώνας είχε επηρεαστεί από την βροχή, η οποία είχε λειάνει αρκετά το οδόστρωμα δυσκολεύοντας έτσι το έργο των οδηγών. Η πίστα σταδιακά στέγνωσε και αρκετοί επιχείρησαν την αλλαγή σε slick ελαστικά, με τα υψηλά γυρολόγια να οριοθετούν την ολοκλήρωση του αγώνα στο όριο του δίωρου, στον 78ο γύρο. Ο Blundell έκανε τη δική του αλλαγή ελαστικών και έπειτα καταδίωξε τους πρωτοπόρους, φτάνοντας τον επικεφαλής Gil de Ferran στον τελευταίο γύρο. Έχοντας καλύτερη έξοδο από την τελευταία στροφή, ο Βρετανός βρέθηκε στο πλάι του Βραζιλιάνου μαζί με τον Raul Boesel και αμφότεροι προσέφεραν ένα επικό photo finish, με τον Blundell να επικρατεί για μόλις 0.027 δευτερόλεπτα.
Σαν σήμερα το 2008, η πίστα του Magny-Cours φιλοξένησε για τελευταία φορά το GP Γαλλίας της F1, με το event να επιστρέφει ξανά το 2018 στο Paul Ricard. Ο πρωταθλητής Kimi Räikkönen είχε εκκινήσει από την pole position για την Ferrari και έδειχνε να βαίνει ολοταχώς για τη νίκη, αλλά λίγο πριν τα μισά του αγώνα έσπασε η δεξιά απόληξη της εξάτμισης στο μονοθέσιό του. Έτσι, ο Φινλανδός έχασε ισχύ στον κινητήρα του και τελικά προσπεράστηκε από τον ομόσταυλο Felipe Massa, τερματίζοντας ωστόσο στη δεύτερη θέση για το 1-2 της Ferrari. Ο Jarno Trulli κατέλαβε την τρίτη θέση και σημείωσε το πρώτο βάθρο της Toyota μετά το GP Αυστραλίας του 2006, αφιερώνοντάς το στον πρώην αγωνιστικό διευθυντή της ομάδας Ove Andersson – ο Σουηδός είχε αποβιώσει πρόσφατα σε ένα τροχαίο. Ο μελλοντικός πρωταθλητής Lewis Hamilton είχε μια εφιαλτική μέρα, καθώς επηρεάστηκε από μια ποινή διέλευσης και τερμάτισε μόλις 10ος.
Σαν σήμερα, επίσης το 2008, ο πρωταθλητής Casey Stoner έκανε επίδειξη δύναμης στην πίστα του Donington Park και επικράτησε με άνεση στο GP Μεγάλης Βρετανίας του MotoGP από την pole position, επαναλαμβάνοντας το αποτέλεσμα της προηγούμενης χρονιάς. Πίσω από τον Αυστραλό της Ducati, οι Valentino Rossi και Dani Pedrosa προσέφεραν μια εντυπωσιακή μονομαχία ανταλλάσσοντας θέσεις στο μέσον του αγώνα. Στον 200ο του αγώνα σε όλες τις κατηγορίες, ο «Γιατρός» ξεπέρασε τον Ισπανό της Repsol Honda για τη δεύτερη θέση και προέκτεινε το σερί παρουσιών του στο βάθρο για τη σεζόν, φτάνοντας τις 7. Ο Colin Edwards της Yamaha Tech 3 σημείωσε το καλύτερο πλασάρισμα για δορυφορική μοτοσικλέτα στον αγώνα, τερματίζοντας στην 4η θέση.
Σαν σήμερα το 2014, η Αυστρία φιλοξένησε αγώνα F1 για πρώτη φορά μετά το 2003, στο μετονομασμένο πλέον Red Bull Ring. Η ομάδα της Williams είχε ήδη κλέψει την παράσταση στις κατατακτήριες δοκιμές «κλειδώνοντας» την πρώτη σειρά εκκίνησης, χάρις στους Felipe Massa και Valtteri Bottas. Τελικά, το δίδυμο αυτό ξεπεράστηκε στις φάσεις των pit stops από τους οδηγούς της Mercedes, η οποία επέλεξε το undercut για να τους προβιβάσει στο 1-2. Ο Nico Rosberg τέθηκε επικεφαλής στην πρώτη φάση και κατέκτησε τη νίκη, με τον Lewis Hamilton να εκκινεί μόλις 9ος και να φτάνει έως τη δεύτερη θέση ύστερα από τη δεύτερη φάση των pit stops. Ο Bottas ξεπέρασε τον poleman Massa και πλαισίωσε τους οδηγούς των «Ασημένιων Βελών» στο τρίτο σκαλί του βάθρου.