Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1926 διεξήχθη για πρώτη φορά στην ιστορία το GP Μεγάλης Βρετανίας, στην διάσημη τότε πίστα του Brooklands. Το event είχε λάβει χώρα σε μια σχεδόν οβάλ διαδρομή, με δύο chicanes στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Συνολικά εννέα αυτοκίνητα συγκεντρώθηκαν για τον αγώνα, με τις Talbot των Albert Divo και Henry Segrave αρχικά να προηγούνται μέχρι που τις προσπέρασε ο Robert Benoist σε μια Delage. Ωστόσο, ο Γάλλος έχασε χρόνο εξαιτίας μιας σπασμένης εξάτμισης, επομένως η νίκη κατέληξε στην έτερη Delage των συμπατριωτών Robert Sénéchal και Louis Wagner. Οι δύο ομόσταυλοι ολοκλήρωσαν τον αγώνα σε κάτι παραπάνω από τέσσερις ώρες, ξεπερνώντας για 10 λεπτά την Bugatti 39A του δημοφιλούς ντόπιου Malcolm Campbell. Συμπτωματικά, την ίδια μέρα το 1939 είχε διοργανωθεί και το τελευταίο αγωνιστικό event στο Brooklands, πριν κλείσει η πίστα λόγω του πολέμου και δεν ανοίξει ποτέ ξανά.
Σαν σήμερα το 1938, η παραθαλάσσια ιταλική πόλη του Λιβόρνο και η πίστα του Montenero φιλοξένησαν δύο αγώνες στα πλαίσια του Coppa Ciano, ενός διάσημου τότε event στα πλαίσια των αγώνων Grand Prix. Ο πρώτος αγώνας για τα μικρά αυτοκίνητα ανέδειξε για νικητή τον Luigi Villoresi, ο οποίος μάλιστα προσέφερε ένα ιδανικότατο ντεμπούτο στην καινούρια τότε Alfa Romeo 158 Alfetta· το αυτοκίνητο αυτό έμελλε να αποκτήσει θρυλικό status, κερδίζοντας πάρα πολλούς αγώνες μέχρι και τις αρχές των ‘50s. Η νίκη για τον κύριο αγώνα Grand Prix απονεμήθηκε στην Mercedes-Benz W154 του Hermann Lang, με τις επίσης καινούριες Alfa Romeo 312 των Giuseppe Farina, Clemente Biondetti και Jean-Pierre Wimille να ακολουθούν.
Σαν σήμερα το 1944 γεννήθηκε ο Dave Morgan στο χωριό του Cranmore στην Αγγλία. Ο Βρετανός ξεκίνησε να οδηγεί ένα Mini σε τοπικά events στα μέσα των ‘60s και ύστερα μεταπήδησε στα μονοθέσια και την Formula 3. Το 1970 είχε τιμωρηθεί με 12μηνη αποχή από τους αγώνες λόγω μιας σύρραξής του με τον James Hunt, αλλά επανήλθε την επόμενη χρονιά και μεταπήδησε στην F2 και την Formula Atlantic. Κατάφερε να αποδώσει αξιοπρεπώς απέναντι σε υπερταλαντούχους οδηγούς της εποχής όπως ο Niki Lauda και ο Ronnie Peterson, συγκεντρώνοντας έπειτα χορηγούς και χρήματα ώστε να πραγματοποιήσει την μοναδική του εμφάνιση στην F1, στο GP Μεγάλης Βρετανίας του 1975. Οδήγησε μια εργοστασιακή Surtees TS16 και τελικά κατετάγη 18ος, καθώς υπήρξε ένας εκ των 13 οδηγών που αιφνιδιάστηκαν από την μεγάλη καταιγίδα των τελευταίων γύρων. Έπειτα αποσύρθηκε και στα ‘90s έγινε αρχιμηχανικός του Eric van de Poele στην F3000, αλλά και την F1.
Σαν σήμερα το 1948, η Βρετανική Λέσχη Οδήγησης και Αγώνων (BRDC) διοργάνωσε για πρώτη φορά έναν αγώνα Grand Prix στην Ολλανδία και την πίστα του Zandvoort. Το event δεν είχε κάποια επίσημη ονομασία και έμεινε στην ιστορία απλώς ως Grand Prix του Zandvoort, με την νίκη να καταλήγει στη Maserati 4CL του Ταϊλανδού Πρίγκιπα Bira. Ο αγώνας ολοκληρώθηκε σε κάτι παραπάνω από μία ώρα και 25 λεπτά με μέση ωριαία ταχύτητα στα 117 km/h. Ακριβώς πίσω από τον νικητή Bira ολοκλήρωσε ο Tony Rolt σε μια παλιά ιδιωτική Alfa Romeo P3, ενώ τρίτος τερμάτισε ο Reg Parnell με μια Maserati 4CLT.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 6 Αυγούστου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1949, ο τρίτος αγώνας της σεζόν για το πρώτο επίσημο πρωτάθλημα NASCAR στην ιστορία ήταν γεγονός, λαμβάνοντας χώρα στην παλιά χωμάτινη οβάλ διαδρομή του Occoneechee, στη Βόρεια Carolina των Η.Π.Α. Ένα σύνολο σχεδόν 18.000 θεατών είχε συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσει το event 200 μιλίων, με τη νίκη να καταλήγει για πρώτη φορά στον Bob Flock και για δεύτερη συνεχόμενη φορά στην φίρμα της Oldsmobile. Ο Flock ολοκλήρωσε τον αγώνα σε μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 123 km/h, ακολουθούμενος από τους Gober Sosebee, Glenn Dunnaway, Fonty Flock και Bill Snowden. Ο ροή της δράσης επηρεάστηκε κατά τον 38ο γύρο, όταν η Sara Christian έχασε τον εμπρός-δεξιό τροχό της και προσπάθησε αποτυχημένα να στρίψει προς τα pits, με τους Felix Wilkes και Red Byron να πέφτουν πάνω της. Ο Bob Smith ενεπλάκη μόνος του σε ένα άλλο ατύχημα λίγο αργότερα, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κανείς.
Σαν σήμερα το 1966, ο αείμνηστος Jack Brabham πλησίασε περισσότερο στον τρίτο του παγκόσμιο τίτλο στην F1, κερδίζοντας το GP Γερμανίας σε μια δική του Brabham BT19. Ο Αυστραλός σημείωσε την τέταρτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν μονομαχώντας στο βροχερό Nürburgring Nordschleife με την Cooper-Maserati του John Surtees, προσπερνώντας την μόλις στο τέλος του πρώτου γύρου. Οι δυο τους κυνηγήθηκαν για όλον τον αγώνα, μέχρι που ο Surtees υποχώρησε στους τελευταίους δύο γύρους με προβλήματα στον συμπλέκτη του. Τελικά τερμάτισε 44 δευτερόλεπτα πίσω, με τρίτο τον ομόσταυλο Jochen Rindt. Το event δυστυχώς στιγματίστηκε από την πολύ άσχημη σύγκρουση του John Taylor με τον πρωτάρη Jacky Ickx στην στροφή Quiddelbacher-Hohe· ο Βρετανός αποκόμισε σοβαρά εγκαύματα και τελικά απεβίωσε τέσσερις εβδομάδες αργότερα.
Σαν σήμερα το 1982, έχοντας επικρατήσει ήδη του Alain Prost κατά ένα δευτερόλεπτο για την pole position του GP Γερμανίας, ο Didier Pironi τράκαρε άσχημα με την Renault του Γάλλου στις βροχερές ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου. Η Ferrari τούμπαρε βίαια τρεις φορές και χτύπησε στις μπαριέρες, με τους γιατρούς να χρειάζονται έπειτα μισή ώρα ώστε να βγάλουν τον Pironi από το συντετριμμένο μονοθέσιο. Ο τότε επικεφαλής της βαθμολογίας οδηγών μεταφέρθηκε από το Hockenheim σε ένα νοσοκομείο στο Heidelberg με σπασμένο χέρι και σοβαρότατα κατάγματα στα πόδια. Δεν αγωνίστηκε ποτέ ξανά στην Formula 1.
Σαν σήμερα το 1983, ο René Arnoux κέρδισε για δεύτερη φορά στη σεζόν με την Ferrari κατακτώντας μια εύκολη νίκη στο GP Γερμανίας του Hockenheimring. Η Scuderia είχε δείξει ήδη την υψηλή δυναμική της με το 1-2 στις κατατακτήριες δοκιμές και ο Γάλλος τελικά προβιβάστηκε στην πρωτοπορία μετά τον 11ο γύρο, καθώς ο ομόσταυλος Patrick Tambay εγκατέλειψε με αστοχία στον κινητήρα του. Σχεδόν 70 δευτερόλεπτα πίσω ολοκλήρωσε ο Andrea de Cesaris της Alfa Romeo, ενώ ο Riccardo Patrese της Brabham πήρε επιτέλους την καρό σημαία για πρώτη φορά στη σεζόν μετά από 9 συνεχόμενες εγκαταλείψεις, κλείνοντας μάλιστα το βάθρο. Η κατάρρευση του συστήματος καυσίμων στην έτερη Brabham στέρησε από τον Nelson Piquet μια σχεδόν σίγουρη δεύτερη θέση με τρεις γύρους να απομένουν, ενώ ο Niki Lauda αποκλείστηκε από τα αποτελέσματα καθώς έβαλε όπισθεν στο pit lane έπειτα από λάθος προσέγγιση στο φρενάρισμά του προς το box της McLaren.
Σαν σήμερα το 1988, το GP Ουγγαρίας αποτέλεσε τον δέκατο σταθμό της σεζόν στην F1, με την ασυναγώνιστη τότε McLaren-Honda να κάνει έναν ακόμη περίπατο και να σημειώνει το 1-2. Ο Ayrton Senna ξεπέρασε τον Alain Prost και ισοβάθμησε έτσι με αυτόν στη κατάταξη των οδηγών, όντας αμφότεροι στους 66 βαθμούς. Οι δύο θρυλικοί οδηγοί πλαισιώθηκαν στο βάθρο από τον Βέλγο Thierry Boutsen της Benetton, με την πιο ενδιαφέρουσα ωστόσο ιστορία του event να προσφέρει ο Nigel Mansell. Ο Βρετανός άσσος της Williams είχε προσβληθεί από ανεμοβλογιά και τελικά αγωνίστηκε παρά τις συμβουλές των γιατρών. Παρόλ’ αυτά προκρίθηκε στη δεύτερη θέση με την μετριότατη FW12, αλλά τα συμπτώματα της μόλυνσης τον επηρέασαν σημαντικά και τελικά μπήκε στα pits ενώ ήταν 8ος για να εγκαταλείψει. Αναγκάστηκε να μείνει εκτός δράσης για πάνω από έναν μήνα και έτσι απουσίασε από τους δύο επόμενους αγώνες.
Σαν σήμερα το 2005, ο Tony Stewart κατέκτησε τη νίκη στο δημοφιλές Brickyard 400 του NASCAR στην Indianapolis, σημειώνοντας έτσι την τέταρτη νίκη του στη σεζόν. Μάλιστα, έχοντας γεννηθεί στο Columbus της Indiana, έγινε ο πρώτος ντόπιος οδηγός που κέρδισε αυτό το event και γενικότερα ο πρώτος ντόπιος νικητής στην θρυλική οβάλ πίστα μετά τον Wilbur Shaw, που είχε κατακτήσει το Indianapolis 500 του 1940. Επίσης, ο Stewart επωφελήθηκε από την εγκατάλειψη του Jimmie Johnson για να τεθεί επικεφαλής στη βαθμολογία οδηγών, γιορτάζοντας μια σπουδαία νίκη μαζί με τους ομόσταυλους Kasey Kahne (2ος) και Jeremy Mayfield (4ος).