spot_img

Η Red Bull και το σχεδιαστικό δίλημμα του high-rake

Η Red Bull αποτελεί πλέον τη μοναδική πηγή ουσιαστικού ανταγωνισμού για τη Mercedes, έχοντας δοκιμάσει διάφορα σχεδιαστικά “τερτίπια” ώστε να την πλησιάσει.

Όπως θα έχουν σίγουρα παρατηρήσει οι ενδιαφερόμενοι προς τον τεχνικό τομέα των μονοθεσίων, η αυστριακή ομάδα αξιοποιεί μια λιγότερο συμβατική προσέγγιση στα μονοθέσιά της. Συγκεκριμένα, το μεταξόνιό της τείνει να είναι κοντύτερο αυτού των ανταγωνιστών της, με τους δύο άξονές του να σχηματίζουν μεγαλύτερη γωνία ως προς την κλίση τους προς το οδόστρωμα (high-rake).

Red Bull
Με το high-rake, ουσιαστικά κάνουμε λόγο για την υψηλή κλίση που σχηματίζεται μεταξύ του οδοστρώματος και του πατώματος του μονοθεσίου.

Ωστόσο, ειδικά μετά την απλοποίηση στις εμπρόσθιες αεροδυναμικές πτέρυγες το 2019, έχει δημιουργηθεί μια όλο και πιο πιστευτή θεωρία που θέτει την προσέγγιση αυτή ως αναποτελεσματική. Η σύγκριση αυτή γίνεται φυσικά με το κυρίαρχο μονοθέσιο της Mercedes, το οποίο παραδοσιακά ακολουθεί τη λύση ενός μακρύτερου μεταξονίου, με μικρότερη γωνία κλίσης (low-rake).

Τα μονοθέσια της Mercedes χαρακτηρίζονται για το μακρύ τους μεταξόνιο και τη χαμηλή γωνία κλίσης του πατώματός τους με το οδόστρωμα (low-rake).
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 18 Ιανουαρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Στη θεωρία πάντα, η σχεδιαστική προσέγγιση του high-rake είναι πιο αποδοτική. Η ελαφρώς μεγαλύτερη απόσταση του πίσω μέρους από το οδόστρωμα δημιουργεί χαμηλή πίεση αέρα, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στην παραγωγή υψηλότερης αρνητικής άντωσης (downforce). Από την άλλη, ένα μακρύτερο μεταξόνιο όπως αυτό της Mercedes, περιορίζει σε μια σαφώς μικρότερη κλίση rake, αλλά επιτρέπει παράλληλα μια ελαφρώς μεγαλύτερη επιφάνεια διαχύτη (diffuser). Ένα μονοθέσιο με τέτοια σχεδιαστική προσέγγιση, παρόλο που χάνει κάποια από τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το high-rake, εξασφαλίζει σταθερότερα επίπεδα downforce σε σχεδόν όλα τα είδη στροφών. Ως εκ τούτου, η Red Bull μοιραία υστερεί στις στροφές χαμηλής ταχύτητας, διότι εκεί η παραγωγή αρνητικής άντωσης είναι ανέκαθεν χαμηλότερη. Το μονοθέσιο της Mercedes ευνοείται περισσότερο, διότι η χαμηλότερη απόσταση του diffuser από το οδόστρωμα αποτρέπει την ελάττωση της ροής του αέρα και του downforce στις χαμηλές ταχύτητες.

Red Bull
Η διαφορά ανάμεσα στην επιλογή σχεδιασμού μεταξύ Red Bull-Mercedes είναι πιο εμφανής στη φωτογραφία αυτή. Η Mercedes επιλέγει την λιγότερο επιθετική λύση του low-rake, εστιάζοντας σε σταθερά επίπεδα downforce σε όλες τις συνθήκες πίστας.

Επιστρέφοντας πίσω στο 2019, η FiA είχε οριοθετήσει ένα νέο σύνολο τεχνικών κανονισμών για την πολυπλοκότητα των εμπρόσθιων αεροτομών. Η Red Bull τήρησε το γράμμα του νόμου όπως και οι υπόλοιπες ομάδες, αλλά ήρθε αντιμέτωπη με πολλές αεροδυναμικές “παρενέργειες”. Οι απλούστερες αυτές πτέρυγες απέτρεπαν την αποδοτικότερη ροή του αέρα προς το πάτωμα κι έπειτα τον πίσω άξονα. Έτσι, οι οδηγοί της Red Bull ήρθαν πολλές φορές αντιμέτωποι με απροσδόκητες αντιδράσεις της RB15/16 στις αργές στροφές, ειδικά στις αρχές της σεζόν. Με το πέρασμα των μηνών, η ομάδα κατάφερε να ελαχιστοποιήσει κάπως τις παρενέργειες αυτές, μέσω μικροαλλαγών στο κάτω μέρος της εμπρόσθιας αεροτομής αλλά και αλλού.

Η εφαρμογή της απλοποίησης στις εμπρόσθιες πτέρυγες αποσκοπούσε στην μεγαλύτερη ευελιξία των μονοθεσίων, ώστε να μπορούν να ακολουθούν τα άλλα προπορευόμενα μονοθέσια χωρίς να χάνουν υψηλά επίπεδα downforce. Η Red Bull έχασε αρκετό έδαφος μέσω της αλλαγής αυτής, διότι τα νέα της μονοθέσια παρουσίαζαν έντονα συμπτώματα αποσταθεροποίησης στις αργές στροφές.
Διαβάστε επίσης: Haas, «Τιμή μας να έχουμε το όνομα Schumacher στην ομάδα»

Οι βασικοί ιθύνοντες των αεροδυναμικών πακέτων στα μονοθέσια της Red Bull επιμένουν πως η λύση του high-rake είναι η καλύτερη. Σύμφωνα με αυτούς, η ομάδα έχασε έδαφος εξαιτίας του χρόνου που χρειάστηκε για να εντοπίσει, να κατανοήσει επακριβώς και εν τέλει να επιθεωρήσει τη συμπεριφορά του μονοθεσίου. Βέβαια, χανόταν πλέον τόσος χρόνος που η Mercedes, παρόλο που δεν θεωρείτο ανίκητη από εκείνους, είχε ήδη χτίσει μεγάλη διαφορά από όλους τους διώκτες της.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δηλώσεις του τεχνικού επικεφαλής των Γερμανών, James Allison, γύρω από το συγκεκριμένο θέμα:

Το να αλλάζεις δραστικά την προσέγγισή σου σε οτιδήποτε εμπεριέχει πολύ ρίσκο και κίνδυνο. Όταν επιλέγεις μια διαφορετική προσέγγιση, είναι πολύ πιθανό να ξοδέψεις αρκετό χρόνο όντας πιο αργός και σε χειρότερη κατάσταση. Για να αρχίσεις να έχεις και πάλι θετικά αποτελέσματα, χρειάζεται να επενδύσεις πολύ στη νέα σου προσέγγιση, κάτι που απαιτεί πολύ χρόνο, πειραματισμούς και λάθη. Ακόμα κι αν η προσέγγιση αυτή είναι στη θεωρία καλύτερη, σίγουρα θα υπάρχει ο φόβος πως δεν θα δουλέψει ποτέ. Γι’ αυτό τον λόγο, πολλές ομάδες τείνουν χρόνο με το χρόνο να παραμένουν προσκολλημένες σε “δοκιμασμένες συνταγές” που ήδη έχουν.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Η φετινή σεζόν αποτελεί την τελευταία για την τωρινή εποχή τεχνικών κανονισμών στην F1, καθώς τα μονοθέσια θα αναδιαμορφωθούν πλήρως από το 2022. Τι πιστεύετε εσείς γύρω από την όλη αυτή ιστορία με τη Red Bull; Θεωρείτε πως η αυστριακή ομάδα έχει βρει αυτό που χρειάζεται ώστε να κοιτάξει στα μάτια την Mercedes, ή απλά επιμένει πολύ σε ένα περίπλοκο project και βρίσκεται σε πλάνη;

Ακούστε την εκπομπή “Slipstream”, με όλες τις τελευταίες εξελίξεις της F1.

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles