spot_img

Σαν σήμερα, 14 Σεπτεμβρίου στην F1 και το motorsport

Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.

Σαν σήμερα το 1905, η Λέσχη Αυτοκίνησης της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας διοργάνωσε έναν μαραθώνιο αγώνα στους δημόσιους δρόμους του Isle of Man – επρόκειτο για την πρώτη έκδοση του ιστορικού event που αργότερα καθιερώθηκε ως RAC Tourist Trophy. Ο αγώνας οριοθετήθηκε στους τέσσερις γύρους σε μια διαδρομή σχεδόν 82 χιλιομέτρων και διήρκεσε πάνω από 6 ώρες, με τη νίκη να καταλήγει στην Arrol-Johnston του John Napier. Το σκωτσέζικο αυτοκίνητο ξεπέρασε την Rolls-Royce του Percy Northey, καθώς και την Vinot-Deguingand του Norman Littlejohn.

Σαν σήμερα το 1918 γεννήθηκε κοντά στις Βρυξέλλες ο Georges Berger –καμία συγγένεια με τον γνωστότερο Gerhard Berger. Ο Βέλγος ξεκίνησε να συμμετέχει σε μικρούς αγώνες μονοθεσίων από το 1947, οδηγώντας αρχικά μια Jicey προδιαγραφών F2 και με κινητήρα BMW πριν αλλάξει σε Gordini από τις αρχές των ‘50s. Αφού εμφανίστηκε σε ελάχιστα μη-πρωταθληματικά events χωρίς να εντυπωσιάσει, ο Berger αξιοποίησε όπως πολλοί την οριοθέτηση της F1 στους κανονισμούς της F2 και έδωσε το παρόν στα GP Βελγίου και Γαλλίας, το 1953 και 1954 αντίστοιχα – δεν τερμάτισε σε κανέναν από τους δύο αγώνες. Το 1955 αποσύρθηκε από τα μονοθέσια και μεταπήδησε στα σπορ αυτοκίνητα και τους αγώνες αντοχής με περισσότερες επιτυχίες. Μάλιστα, το 1960 στέφθηκε νικητής στον Γύρο της Γαλλίας με μια Ferrari 250GT που είχε μοιραστεί με τον Willy Mairesse. Δυστυχώς σκοτώθηκε το 1967 σε έναν μαραθώνιο αγώνα 84 ωρών στο Nürburgring, έπειτα από ατύχημα σε μια Porsche 911.

Σαν σήμερα το 1950 γεννήθηκε ο Masami Kuwashima. Ο Ιάπωνας υπήρξε ένας εκ των πάρα πολλών συμπατριωτών του που δοκίμασαν την τύχη τους σε μικρές κατηγορίες μονοθεσίων της χώρας τους, μέχρι που στα μέσα των ‘70s είχε κατασταλάξει στην Ιαπωνική Formula 2000 (τωρινή Super Formula) ως οδηγός του midfield. Το 1976, ο Kuwashima κατάφερε αρχικά να εξασφαλίσει ένα κάθισμα με την μικρή καινούρια ομάδα της RAM για το GP Ιαπωνίας της F1, μέχρι που ενημερώθηκε εκπρόθεσμα ότι η ιδιωτική Brabham BT44B που θα οδηγούσε είχε ήδη κατασχεθεί από το GP Γερμανίας. Παρά την εξέλιξη αυτή, ο Kuwashima δέχτηκε πρόταση από τον Frank Williams να οδηγήσει μια Wolf-Williams FW05. Οδήγησε στα πρώτα ελεύθερα δοκιμαστικά πριν τελικά αποσυρθούν οι σπόνσορές του, με την ομάδα να τον αντικαθιστά με τον Hans Binder. Ο Ιάπωνας δεν εμφανίστηκε ξανά στην F1 και αφιερώθηκε για το υπόλοιπο της καριέρας του στις κατηγορίες Formula 2000 και F2.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1952, ο Lee Petty οδήγησε την Plymouth του στον τερματισμό ενός τραγικού αγώνα 250 μιλίων στο Langhorne της Pennsylvania, για το NASCAR. Ο rookie Larry Mann, μόλις στον έκτο του αγώνα στο πρωτάθλημα, είχε μια σύγκρουση στον γύρο 211 από τους 250 και το αυτοκίνητό του τούμπαρε. Εξαιτίας του ατυχήματος, ο Mann απεβίωσε λίγο αργότερα στο νοσοκομείο και αποτέλεσε τον πρώτο αποθανών οδηγό στην ιστορία της μεγάλης κατηγορίας stock αυτοκινήτων. Πέραν του δυστυχήματος του Mann, ο αγώνας απαρτίστηκε δυστυχώς και από πολλούς σοβαρούς τραυματισμούς με εμπλεκόμενους οδηγούς τους Nelson Applegate, Don Thomas, Joe Eubanks καθώς και τρεις μηχανικούς.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 13 Σεπτεμβρίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό

Σαν σήμερα το 1969 διεξήχθη ο πρώτος αγώνας 500 μιλίων στην οβάλ πίστα της Alabama (τωρινή Talladega Superspeedway) για την μεγάλη κατηγορία του NASCAR. Το παρθενικό αυτό event στιγματίστηκε από ένα μποϋκοτάζ περίπου 30 οδηγών που αποφάσισαν να μην αγωνιστούν, επικαλούμενοι ζητήματα επιπέδων ασφάλειας της πίστας. Τελικά ο αγώνας έλαβε χώρα κανονικά με πολλούς αναπληρωματικούς οδηγούς, με την προσέλευση θεατών να είναι ικανοποιητικά υψηλή παρά το γεγονός ότι απουσίασαν σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα της διοργάνωσης. Νικητής ήταν ο Richard Brickhouse, ο οποίος ηγήθηκε τους τελευταίους 11 γύρους ώστε να κατακτήσει την μοναδική νίκη της καριέρας του, ακολουθούμενος από τους Jim Vandiver και Ramo Scott.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 1980, έναν χρόνο μετά τον πρώτο της μη-πρωταθληματικό αγώνα F1, η πίστα της Imola φιλοξένησε για πρώτη φορά το επίσημο GP Ιταλίας, εξαιτίας της απουσίας της Monza από το πρόγραμμα για λόγους εργασιών ανακαίνισης. Ο Nelson Piquet της Brabham οδήγησε άνετα προς τη νίκη, με τους Alan Jones και Carlos Reutemann της Williams να τον πλαισιώνουν στο βάθρο. Ο αγώνας έμεινε επίσης στην ιστορία και για το μεγάλο ατύχημα του Gilles Villeneuve στον 6ο γύρο. Ο Καναδός άσσος της Ferrari υπέστη μια αστοχία ελαστικού και τράκαρε άσχημα στην δεξιά στροφή που η πίστα φέρει εδώ και χρόνια το όνομά του, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί. Το event αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές και, παρόλο που η Monza επανήλθε στο πρόγραμμα το 1981, η πίστα της Imola διατηρήθηκε ως GP Σαν Μαρίνο έως το 2006 και ως GP Εμίλια-Ρομάνια από το 2020 κι έπειτα.

Σαν σήμερα

Σαν σήμερα το 1986, ο αγώνας 1000 χιλιομέτρων του Spa-Francorchamps αποτέλεσε τον όγδοο και προτελευταίο σταθμό της σεζόν για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC). Το event έμεινε στην ιστορία για την οριακή νίκη της πελατειακής Brun Motorsport, η οποία πρωταγωνίστησε με την Porsche 962C #17 που είχε μοιραστεί ο ντόπιος Thierry Boutsen με τον άπειρο Frank Jelinski. Το πλήρωμα είχε βρεθεί στην pole position και προπορεύτηκε σε όλες τις φάσεις του αγώνα, με εξαίρεση τα pit stops. Ο Boutsen είχε αναλάβει το τελικό stint αλλά βρέθηκε σε οριακό σημείο ως προς τη διαθεσιμότητα καυσίμων. Τελικά έμεινε από καύσιμα στην κατηφορική στροφή La Source, οπότε είχε την πολυτέλεια να «τσουλήσει» προς τον τερματισμό και να επικρατήσει της Jaguar XJR-6 #52 για μόλις 0.8 δευτερόλεπτα. Το αυτοκίνητο σταμάτησε με 200 ml καυσίμου στο ρεζερβουάρ του, σε έναν αγώνα που ο ίδιος ο Boutsen χαρακτήρισε αργότερα ως «τον καλύτερο της ζωής του».

Σαν σήμερα το 2001, ο Mika Häkkinen ανακοίνωσε πως δεν θα αγωνιστεί στην F1 για τη σεζόν του 2002, με τη θέση του στη McLaren να αναπληρώνεται από τον τότε ανερχόμενο και νεαρό συμπατριώτη Kimi Räikkönen. Ο δύο-φορές παγκόσμιος πρωταθλητής τελικά δεν επέστρεψε ποτέ στο σπορ, παρά τις προτάσεις που δέχτηκε από μεγάλες ομάδες. Μετά από μια καριέρα που τον είδε να αγωνίζεται για σχεδόν τρεις δεκαετίες, ξεκινώντας από τα καρτ το 1974 μόλις στην ηλικία των 5, ο «Ιπτάμενος Φινλανδός» αποφάσισε να αποσυρθεί ώστε να αφιερωθεί στην οικογένειά του.

Σαν σήμερα το 2003 ολοκληρώθηκε ο γρηγορότερος και πιο σύντομος πλήρης αγώνας στην ιστορία της F1. Συγκεκριμένα, το GP Ιταλίας της Monza είχε διάρκεια μόλις 1 ώρας και 14 λεπτών, με τον νικητή Michael Schumacher να παίρνει την καρό σημαία έχοντας σημειώσει μέση ωριαία ταχύτητα κοντά στα 248 km/h. Η πρώτη πεντάδα της κατάταξης διατηρήθηκε αναλλοίωτη από την εκκίνηση έως τον τερματισμό, με τον Γερμανό πρωταθλητή της Ferrari να ακολουθείται στο βάθρο από τον Juan Pablo Montoya της Williams και τον ομόσταυλο Rubens Barrichello. Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε ο Marc Gené στην έτερη Williams – ο Ισπανός δοκιμαστής επέστρεψε στο grid μετά από σχεδόν τρία χρόνια, αντικατέστησε τον τραυματία Ralf Schumacher και τερμάτισε 5ος για το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα το 2008, ο Sebastian Vettel έγραψε ιστορία ως ο νεότερος τότε νικητής αγώνα στην F1, μετουσιώνοντας εντυπωσιακά την pole position σε νίκη στο GP Ιταλίας. Οδηγώντας για την Toro Rosso σε ηλικία μόλις 21 χρονών, ο Γερμανός έκανε αίσθηση στις βρόχινες καιρικές συνθήκες της Monza και σημείωσε ένα άκρως αναπάντεχο αποτέλεσμα, όπως παράλληλα και την πρώτη νίκη στην F1 για μια ομάδα γνωστή τώρα ως AlphaTauri και παλαιότερα ως Minardi. Οι Heikki Kovalainen και Robert Kubica πλαισίωσαν τον Vettel στο βάθρο του διαχρονικού αυτού αγώνα, ενώ οι διεκδικητές του τίτλου Felipe Massa και Lewis Hamilton συμβιβάστηκαν με τις θέσεις 6 και 7 αντίστοιχα.

Σαν σήμερα, επίσης το 2008, γράφτηκε ιστορία στην Indianapolis καθώς φιλοξενήθηκε εκεί μεγάλος αγώνας μοτοσικλετών για πρώτη φορά μετά το 1909, την πρώτη χρονιά λειτουργίας της μυθικής αμερικανικής πίστας. Επρόκειτο για τον 14ο σταθμό της σεζόν του MotoGP, ο οποίος μάλιστα καθιερώθηκε ως GP της Indianapolis καθώς οι Η.Π.Α. είχαν ήδη δεσμευμένη την τυπική ονομασία για το event της Laguna Seca. Οι διοργανωτές αξιοποίησαν τη χάραξη που χρησιμοποιείτο στην F1, με αντίστροφη φορά και διαφοροποιημένο σύμπλεγμα στροφών μετά τα pits. Εξαιτίας του απόηχου του Τυφώνα Ike, ο μικρότερος αγώνας 125cc ολοκληρώθηκε πρόωρα ενώ ο αγώνας 250cc δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, με τον αγώνα της μεγάλης κατηγορίας να λαμβάνει τελικά χώρα κάτω από δύσκολες συνθήκες βροχής και ανέμων. Ο άσχημος καιρός οδήγησε σε τερματισμό της δράσης 7 γύρους νωρίτερα και η νίκη κατέληξε στον Valentino Rossi. Ο «Γιατρός» ακολουθήθηκε στο βάθρο από τον ντόπιο Nicky Hayden και τον ομόσταυλο Jorge Lorenzo.

Σαν σήμερα, επίσης το 2008, το φινάλε της σεζόν για το πρωτάθλημα Le Mans Series έλαβε χώρα στη Μεγάλη Βρετανία και την πίστα του Silverstone, μπροστά σε 53.000 θεατές. Τα βλέμματα ήταν φυσιολογικά στραμμένα στη μάχη για τον τίτλο της κατηγορίας LMP1 μεταξύ Peugeot και Audi, με την γαλλική φίρμα να προσέρχεται στο event ως πρωτοπόρος της βαθμολογίας. Τελικά, το 908 HDi #7 των Nicolas Minassian και Marc Gené ενεπλάκη σε ατύχημα νωρίς στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων και εγκατέλειψε, χάνοντας έτσι την ευκαιρία να οδηγήσει στον τίτλο την Peugeot και το πλήρωμα αυτό. Με το έτερο 908 #8 να καθυστερείται από μηχανικά προβλήματα, η υπόθεση νίκη και τίτλος βρέθηκε πλέον στα χέρια της Audi και των πληρωμάτων των δύο R10 TDI. Οι Rinaldo Capello και Allan McNish τερμάτισαν στην πρώτη θέση, ενώ οι Mike Rockenfeller και Alexandre Prémat ολοκλήρωσαν στην 4η θέση και στέφθηκαν πρωταθλητές για μόλις 3 βαθμούς.

  • Κάντε μας like στο facebook
  • Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Σαν σήμερα το 2014, ο Valentino Rossi θριάμβευσε στο Misano και επέστρεψε στις νίκες, μετά το GP Ολλανδίας της προηγούμενης χρονιάς. Μάλιστα, ο θρύλος του MotoGP σημείωσε έτσι την 107η νίκη της καριέρας του και έγινε ο πρώτος αναβάτης που συγκέντρωσε πάνω από 5.000 βαθμούς. Οι πρώτοι γύροι τον είδαν να προσπερνά τον poleman και ομόσταυλο Jorge Lorenzo, με τη συνέχεια να προμηνύει αρχικά μονομαχία με τον τότε πρωταθλητή Marc Márquez. Τελικά, ο Ισπανός της Repsol Honda έπεσε στη στροφή 4 κατά τον 10ο γύρο και έχασε πάρα πολύ χρόνο, επιστρέφοντας στην πίστα για να πάρει μετά βίας τον έναν βαθμό της 15ης θέσης. Με τον «Γιατρό» να πιέζει αμείωτα, ο Lorenzo τον ακολούθησε στα 1,578 δευτερόλεπτα για την τέταρτη συνεχόμενη δεύτερή του θέση και το 1-2 της Movistar Yamaha. Ο Dani Pedrosa βρέθηκε τρίτος στην έτερη Repsol Honda για το ένατο βάθρο του στη σεζόν.

Σαν σήμεραΣαν σήμερα, επίσης το 2014, ο νεαρός Pascal Wehrlein εκκίνησε από την pole position στο βροχερό EuroSpeedway Lausitz και κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού (DTM). Ο οδηγός της HWA Mercedes ακολουθήθηκε στον τερματισμό από τον ομόσταυλο Christian Vietoris, ενώ το βάθρο έκλεισε ο Timo Scheider της Audi. Παράλληλα, με δύο αγώνες να απομένουν για το τέλος της σεζόν και με τον Mattias Ekström να μην τερματίζει, ο 24χρονος Marco Wittmann της BMW τερμάτισε 6ος και εξασφάλισε και μαθηματικά τον τίτλο μόλις στην δεύτερη χρονιά παρουσίας του στο DTM. Έτσι, μπήκε σε ένα κλειστό γκρουπ πρωταθλητών της BMW μαζί με τους Volker Strycek (1984), Eric van de Poele (1987), Roberto Ravaglia (1989) και Bruno Spengler (2012).

Σαν σήμερα, επίσης το 2014, ο αγώνας 500 χιλιομέτρων του Sandown κοντά στη Μελβούρνη είδε τους Jamie Whincup και Paul Dumbrell να κυριαρχούν απόλυτα, εκκινώντας από την pole position και ηγούμενοι τους 150 από τους 161 γύρους στον δρόμο τους για τη νίκη. Το βάθρο έκλεισε από τα δύο αυτοκίνητα της Holden Racing Team, με τους James Courtney και Greg Murphy να τερματίζουν μπροστά από τους Garth Tander και Warren Luff. Το event σημείωσε μόλις τρεις εγκαταλείψεις. Αρχικά, ο Lee Holdsworth είχε μια μεγάλη σύγκρουση στο τέλος της μεγάλης πίσω ευθείας λόγω μηχανικού προβλήματος και έπεσε στα προστατευτικά λάστιχα, με τον Jason Bright να χτυπά έναν τροχό που είχε αποκοπεί από την Mercedes και να αποκομίζει ζημιά που δεν γινόταν να επιδιορθωθεί. Η τελευταία εγκατάλειψη σημειώθηκε στα pits της Nissan, όταν οι μηχανικοί αδυνατούσαν να βγάλουν τη μάνικα ανεφοδιασμού από το αυτοκίνητο των James Moffat και Taz Douglas.

Σαν σήμερα

Related Articles

Stay Connected

5,762ΥποστηρικτέςΚάντε Like
52ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles