Ο κόσμος της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα που γράφτηκαν με χρυσά γράμματα στα βιβλία: κάθε ημέρα αποτελεί αφορμή να θυμηθούμε και να μάθουμε τι έγινε σαν σήμερα.
Σαν σήμερα το 1897 ολοκληρώθηκε ο μαραθώνιος αγώνας αυτοκινήτων μεταξύ Παρισιού και Διέππης, σε μια διαδρομή περίπου 170 χιλιομέτρων. Το event απαρτίστηκε κυρίως από οχήματα της Bollée, της Panhard και της de Dion και στην πρώτη θέση τερμάτισε η Bollée του Paul Jamin. Ο Γάλλος ολοκλήρωσε τον αγώνα σε 4 ώρες, 13 λεπτά και 33 δευτερόλεπτα, με την μέση ωριαία ταχύτητα να πλησιάζει τα 40 km/h.
Σαν σήμερα το 1906 γεννήθηκε στην Brescia ο Franco Comotti. Ο Ιταλός διένυσε μια μακροχρόνια πορεία στους αγώνες ταχύτητας αλλά οι καλύτερές του επιδόσεις είχαν σημειωθεί πριν τον πόλεμο. Πρωτοεμφανίστηκε το 1928 στο GP Ιταλίας και έκτοτε οδήγησε με αξιώσεις για την Alfa Romeo και την Talbot-Lago, κερδίζοντας μάλιστα στη Νάπολη (1933) και στο Saint-Gaudens της Γαλλίας (1934). Όταν τερματίστηκαν οι εχθροπραξίες του πολέμου, ο Comotti επέστρεψε στην ενεργό δράση και εκπροσώπησε αρχικά την ομάδα Ecurie France, οδηγώντας παλιές πλέον Talbot-Lago στα Grand Prix της εποχής. Το 1950, με αφορμή την αφετηρία του παγκοσμίου πρωταθλήματος της F1, εμφανίστηκε στο GP Ιταλίας με μια Maserati 4CLT/50 αλλά δεν τερμάτισε, ενώ την επόμενη χρονιά τερμάτισε 12ος στη Rouen-Les-Essarts με μια Ferrari 166 προδιαγραφών F2. Ο Comotti ύστερα αποσύρθηκε και εργάστηκε για το υπόλοιπο της ζωής του στην Ευρώπη και τη βόρεια Αφρική για λογαριασμό της BP, μιας φημισμένης βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων.
Σαν σήμερα το 1938, ο Richard Seaman κατέκτησε τη νίκη στο GP Γερμανίας του Nürburgring. Οι πρώτες τέσσερις θέσεις εκκίνησης είχαν καταληφθεί από τις W154 της Mercedes-Benz, με τον Manfred von Brauchitsch να ξεκινά από την pole position και να προηγείται με άνεση για αρκετή ώρα. Ο Γερμανός όδευε για τη νίκη αλλά το αυτοκίνητό του έπιασε φωτιά στο τέλος του 15ου γύρου, κατά την φάση ανεφοδιασμού του σε ένα pit stop ρουτίνας. Ως εκ τούτου, ο επικεφαλής των «Ασημένιων Βελών» Alfred Neubauer έδωσε σήμα στον Seaman να βγει στην πίστα και να τεθεί επικεφαλής. Ο Seaman ολοκλήρωσε τους υπόλοιπους 7 γύρους του αγώνα και έγινε έτσι ο πρώτος Άγγλος νικητής ενός διεθνούς Grand Prix, μετά τον Henry Segrave. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε μιαν άλλη W154 που μοιράστηκαν οι Rudolf Caracciola και Hermann Lang, με τρίτη την Auto Union του Hans Stuck.
Σαν σήμερα το 1966, ο 40χρονος Jack Brabham εκκίνησε από την pole position στο GP Ολλανδίας του Zandvoort και έριξε γύρο σε όλους τους οδηγούς, κατακτώντας έτσι την τρίτη συνεχόμενη νίκη του στη σεζόν οδηγώντας μια επώνυμη Brabham BT19. Η επίδοση αυτή αποτέλεσε ένα είδος απάντησης προς τα μέσα ενημέρωσης, τα οποία αμφισβητούσαν τον τότε δύο-φορές πρωταθλητή της F1 και επικεφαλής της βαθμολογίας λόγω της ηλικίας του – μάλιστα, ο ‘Black Jack’ δεν δίστασε να αντιμετωπίσει χιουμοριστικά την στάση αυτή πριν τον αγώνα, προσεγγίζοντας το μονοθέσιό του στο grid φορώντας μια ψεύτικη γενειάδα και κρατώντας ένα μπαστούνι. Πίσω από τον Αυστραλό θρύλο τερμάτισε η BRM P261 του Graham Hill και η Lotus 33 του τότε πρωταθλητή Jim Clark.
Σαν σήμερα, επίσης το 1966, ο Paul Goldsmith προσπέρασε τον θρυλικό Richard Petty με 5 γύρους να απομένουν και κατέκτησε την 9η και τελευταία του νίκη στην μεγάλη κατηγορία του NASCAR, στον θερινό αγώνα 250 μιλίων του Bristol. Ο Αμερικανός από το Parkersburg υπήρξε πρωτοπόρος στην μικρή οβάλ πίστα για 84 γύρους, τερματίζοντας ελάχιστα μπροστά από τον Petty που μετρούσε 336 γύρους ως επικεφαλής. Η τρίτη θέση κατέληξε στον David Pearson, ο οποίος ολοκλήρωσε τον αγώνα τέσσερις γύρους πίσω από τους δύο πρωταγωνιστές.
Σαν σήμερα το 1971, η αμερικανική πίστα του Watkins Glen αποτέλεσε τον τελευταίο σταθμό της σεζόν για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC), όπως και τελευταίο γενικά για την κατηγορία 5λιτρων αγωνιστικών. Η νίκη για τον 6ωρο αυτόν αγώνα κατέληξε σε μια τρίλιτρη Alfa Romeo T33/3 που μοιράστηκαν οι Andrea de Adamich και Ronnie Peterson. Το δίδυμο αυτό τερμάτισε μπροστά από δύο Porsche 917K της JWA, τις οποίες είχαν αναλάβει οι Jo Siffert/Gijs van Lennep και Richard Attwood/Derek Bell.
Σαν σήμερα το 1972 σκοτώθηκε σε ένα αεροπορικό δυστύχημα στο Aspen του Κολοράντο ο Lawrence Graf von Haugwitz-Hardenberg-Reventlow –ή απλούστερα Lance Reventlow–, σε ηλικία μόλις 36 χρονών. Ο γεννημένος στο Λονδίνο Αμερικανός, κληρονόμος της τεράστιας τότε αλυσίδας πολυκαταστημάτων Woolworth στις Η.Π.Α., αγάπησε τους αγώνες ταχύτητας εξαιτίας του πατριού Igor Troubetzkoy και ίδρυσε την φίρμα αυτοκινήτων της Scarab στα τέλη των ‘50s, καταγράφοντας μια επιτυχημένη πορεία σε μεγάλους αμερικανικούς αγώνες σπορ αυτοκινήτων μαζί με τον ομόσταυλο Chuck Daigh. Το 1960, ο Reventlow ταξίδεψε στην Ευρώπη για να συμμετάσχει στην F1 με αυτοκίνητα της εταιρείας αυτής, κάνοντας το ντεμπούτο του στο GP Μονακό. Δυστυχώς δεν κατάφερε να προκριθεί, αλλά πήρε την εκκίνηση στο GP Βελγίου της ίδιας χρονιάς. Τελικά εγκατέλειψε μετά από μόλις δύο γύρους και δεν εμφανίστηκε ξανά στην F1.
Σαν σήμερα το 1976 γεννήθηκε στο Πόρτο ο βετεράνος των αυτοκινήτων τουρισμού, Tiago Monteiro. Ο Πορτογάλος πήρε αφόρμηση από τον πατέρα του ώστε να ξεκινήσει την ενασχόλησή του με το motorsport, κάνοντας την μετάβασή του στους αγώνες μονοθεσίων το 1998, στην Γαλλική F3. Μέχρι το 2001, ο Monteiro είχε εξελιχθεί οδηγικά αλλά δεν κατάφερε να κατακτήσει κάποιον τίτλο, οδηγώντας για τους επόμενους μήνες στην F3000 και στο παρακμάζον τότε πρωτάθλημα CART των Η.Π.Α. Έπειτα από μια σεζόν ως δοκιμαστής οδηγός της Minardi, ο Πορτογάλος προβιβάστηκε σε επίσημο κάθισμα το 2005 μέσω της παραπαίουσας Jordan και έμεινε για πάντα γνωστός όταν ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου για το σκανδαλώδες Αμερικανικό GP, στην Indianapolis. Βαθμολογήθηκε άλλη μία φορά στο βροχερό GP Βελγίου (8ος) και οδήγησε στην μετονομασμένη Midland το 2006, πριν εγκαταλείψει την F1 ώστε να καθιερωθεί στην παγκόσμια σκηνή των touring cars με τις SEAT και Honda.
Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα, 23 Ιουλίου στην F1 και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Σαν σήμερα το 1980 ολοκληρώθηκε το πρώτο Rally Αργεντινής στην ιστορία, διοργανωμένο από την Λέσχη Αυτοκίνησης της χώρας στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC). Ως βάση του event είχε οριοθετηθεί η επαρχιακή περιφέρεια του Tucumán, με τους συμμετέχοντες να «ρίχνονται» σε 14 Ειδικές Διαδρομές συνολικής απόστασης άνω των 1200 χιλιομέτρων. Νικητής του rally αναδείχθηκε ο θρυλικός Walter Röhrl σε ένα Fiat 131 Abarth, με συνοδηγό τον Christian Geistdörfer. Το γερμανικό πλήρωμα ξεπέρασε για σχεδόν 16 λεπτά την Mercedes-Benz 500 SLC των Hannu Mikkola και Arne Hertz. Στην τρίτη θέση, σε ένα δεύτερο Fiat, τερμάτισε ο αείμνηστος άσσος της F1 και πρωτάρης τότε στο WRC Carlos Reutemann, με συνοδηγό τον Ιταλό Mirko Perissutti.
Σαν σήμερα το 1988, η McLaren-Honda συνέχισε ασταμάτητη την ονειρική της σεζόν στην F1 και έκανε άνετα το 1-2 στο παλιό και βροχερό Hockenheimring, με τον αείμνηστο Ayrton Senna να ξεπερνά εμφατικά τον ομόσταυλο Alain Prost. Η Ferrari κατέλαβε τις δύο επόμενες θέσεις με τους Gerhard Berger και Michele Alboreto, με την βαθμολογούμενη εξάδα να κλείνει ο Ivan Capelli της March και ο Thierry Boutsen της Benetton. Ο τότε πρωταθλητής Nelson Piquet κατέγραψε 150 εμφανίσεις στην F1 αλλά δεν μπόρεσε να αποδώσει αναλόγως στην περίσταση. Οδηγώντας πλέον για την Lotus, πόνταρε σε γρήγορο στέγνωμα της πίστας πριν την εκκίνηση και ήταν ο μόνος που ξεκίνησε με slick ελαστικά· τελικά έπεσε πάνω στις μπαριέρες του δεύτερου chicane και εγκατέλειψε στα pits μετά τον πρώτο γύρο.
Σαν σήμερα, επίσης το 1988, η εξαιρετική πορεία της Jaguar στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων (WSC) συνεχίστηκε, με την βρετανική φίρμα να στέφεται νικήτρια στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων του Brands Hatch· αυτή ήταν η πέμπτη της νίκη σε 7 αγώνες και πλαισίωσε τους προηγούμενους θριάμβους της στη Jarama, την Monza, το Silverstone και φυσικά το Le Mans. Στην προκειμένη περίπτωση, η καρό σημαία του Brands Hatch έπεσε έπειτα από 240 γύρους για την XJR-9 των Martin Brundle, John Nielsen και Andy Wallace. Η τριπλέτα αυτή άφησε έναν γύρο πίσω την Joest Porsche 962C των Klaus Ludwig και Bob Wollek, καθώς και 5 γύρους πίσω την Sauber-Mercedes C9/88 των Jean-Louis Schlesser και Mauro Baldi.
Σαν σήμερα το 2005, ο Fernando Alonso της Renault είδε τον ταχύτερο Kimi Räikkönen να εγκαταλείπει από το GP Γερμανίας με αστοχία στα υδραυλικά της McLaren και κατέκτησε την έκτη του νίκη στη σεζόν. Τα πράγματα ωστόσο εξελίχθηκαν αρκετά ιδανικότερα για την έτερη McLaren του Juan Pablo Montoya· ο Κολομβιανός είχε εκκινήσει τελευταίος έπειτα από μια σύγκρουσή του στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά βρέθηκε 8ος μετά από μόλις δύο στροφές και τελικά τερμάτισε στη δεύτερη θέση. Η τρίτη θέση καταλήφθηκε από τον Jenson Button της BAR-Honda – το πρώτο βάθρο του Βρετανού και της ομάδας σε αυτήν την περιπετειώδη για την ίδια χρονιά.
Σαν σήμερα, επίσης το 2005, ο Valentino Rossi θριάμβευσε σε έναν από τους πιο χαοτικούς αγώνες στα χρονικά του MotoGP, παίρνοντας πρώτος την καρό σημαία στο GP Μεγάλης Βρετανίας για την έβδομη νίκη του στη σεζόν. Όσο ο «Γιατρός» ξεμάκραινε των υπολοίπων εκκινώντας από την pole position, η καταρρακτώδης βροχή έπληττε για τα καλά το Donington Park και μέχρι το τέλος του αγώνα οδήγησε σε συνολικά 9 πτώσεις· μόλις 11 από τους 21 αναβάτες κατάφεραν να τερματίσουν. Στη δεύτερη θέση ολοκλήρωσε ο πρώην πρωταθλητής Kenny Roberts Jr., ο οποίος μάλιστα σημείωσε το πρώτο βάθρο –δικό του και της Suzuki– μετά το 2002 και το GP του Ρίο ντε Τζανέιρο. Ελάχιστα πίσω του βρέθηκε ο Βραζιλιάνος Alex Barros της Camel Honda, γιορτάζοντας με τον καλύτερο τρόπο τις 250 εμφανίσεις του στο κορυφαίο επίπεδο των αγώνων μοτοσικλετών.
Σαν σήμερα το 2011, η νίκη του GP Γερμανίας της F1 κατέληξε στον Lewis Hamilton, ο οποίος σημείωσε έτσι την δεύτερη νίκη του στη σεζόν. Ο Βρετανός της McLaren χρειάστηκε να δώσει μερικές μεγάλες μονομαχίες με τους Mark Webber και Fernando Alonso, επικρατώντας τελικά στο Nürburgring έχοντας εκκινήσει από την δεύτερη θέση – η εμφάνισή του ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή δεδομένης της υποτονικής εικόνας του συνολικά στη σεζόν. Ο πρωταθλητής Sebastian Vettel παρουσιάστηκε περιέργως σε πιο μέτρια φόρμα συγκριτικά με το πρώτο μισό της σεζόν και τερμάτισε μόλις 4ος. Αυτή έμελλε μάλιστα να είναι η μοναδική φορά στη χρονιά που δεν ανέβηκε στο βάθρο, με εξαίρεση εννοείται τους αγώνες που δεν ολοκλήρωσε.
Σαν σήμερα, επίσης το 2011, ο Casey Stoner ενίσχυσε περισσότερο τις ελπίδες του για έναν δεύτερο τίτλο στο MotoGP κερδίζοντας στην εντυπωσιακή πίστα της Laguna Seca. Με την προσέλευση θεατών να ξεπερνά τους 52.000 στον αριθμό, ο αγώνας ξεκίνησε με poleman τον Jorge Lorenzo και κύριους διώκτες του τους τρεις αναβάτες της Repsol Honda. Από αυτούς τους τρεις αναβάτες ξεχώρισε ο Stoner, προσπερνώντας αρχικά τον Dani Pedrosa στον 18ο από τους 32 γύρους. Ο Αυστραλός έφτασε έπειτα τον Ισπανό πρωταθλητή της Yamaha και τον πίεσε συστηματικά, προσπερνώντας τον από την εξωτερική τελικά στην τελευταία στροφή, με 6 γύρους να απομένουν. Η συνέχεια αποδείχθηκε ευκολότερη για τον ίδιο και τον έφερε στην πέμπτη του νίκη στη σεζόν. Πίσω από τους πρωταγωνιστές του βάθρου, ο ντόπιος Ben Spies κρατήθηκε μπροστά από την Repsol Honda του Andrea Dovizioso και τερμάτισε 4ος, στο καλύτερο πλασάρισμά του σε εντός έδρας αγώνα.
Σαν σήμερα το 2016, το GP Ουγγαρίας της F1 προσέφερε έναν σχετικά ανιαρό αγώνα διαχείρισης ελαστικών, με τον πρωταθλητή Lewis Hamilton να ξεπερνά στην εκκίνηση τον ομόσταυλο Nico Rosberg και να κατακτά έπειτα τη νίκη· ήταν η πέμπτη του εκείνη την χρονιά και τον ανέβασε στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών για πρώτη φορά στη σεζόν. Οι επόμενες θέσεις βρήκαν τους οδηγούς της Red Bull να επικρατούν αυτών της Ferrari – ο Daniel Ricciardo κρατήθηκε μπροστά από τον Sebastian Vettel για την τρίτη θέση του βάθρου, ενώ ο Max Verstappen επιστράτευσε τις συχνά αμφιλεγόμενες τότε αμυντικές τακτικές του ώστε να τερματίσει 5ος, μπροστά από τον Kimi Räikkönen.